Treceți la conținutul principal

Spiritualitate românească la Muzeul Municipiului Bucureşti


Vineri 15 februarie a avut loc la Muzeul Municipiului Bucureşti (Palatul Şuţu) vernisajul expoziţiei „Câmpiile verticale” a artiştilor plastici Valeriu Stoica, Gabriela Radu şi Mihaela Broscaru, ce va fi deschisă până în 29 februarie 2008. Vernisajul organizat de muzeu având ca prezentator pe dna. Emilia Corbu, Doctor în istorie şi arheolog la Muzeul de Istorie Slobozia. Au mai fost invitaţi Lucia Ovezea – Preşedinte al Asociaţiei Difuzorilor şi Editorilor – Patronat al Cărţii – şi istoricul Ionel Zănescu.
Dorind să aflu ce reprezintă sintagma prezentă în titlu în viziunea celor trei artişti, văzând că expoziţia lor cuprinde de la icoane şi imagini parcă fantastice până la peisaje, artă decorativă şi pictură abstractă, aceştia mi-au oferit răspunsul aşteptat, însă aprofundarea noţiunii a venit abia după ce picturile mi-au fost prezentate în detaliu: „Câmpia este reprezentată prin linia orizontală – explică Valeriu Stoica - ; aceasta prin intersecţia cu elementul vertical creează Crucea, care defineşte obligatoriu ascensiunea spre Cer। Câmpiile noastre, prin subiectele reprezentate aici – legate oarecum de spaţiul eclesiastic – se învecinează în tematica religioasă”. Pictorul merge mai departe, arătându-mi o lucrare a Mihaelei Broscaru, în care predomină formele rectangulare şi nuanţele de verde, spunându-mi că aceasta este un „simbol al ideii de câmpie verticală”
Mihaela Broscaru, absolventă a Universităţii de Arte Bucureşti, promoţia 2003, expune aici pictură şi tapiserii, acestea din urmă inspirate mai mult din arta populară. Curentul în care se încadrează pictura tinerei artiste este expresionismul abstract/figurativ, interiorizat, dramatic। Este totodată şi un talentat grafician, al cărei stil pune în valoare alte laturi ale personalităţii sale artistice decât ceea ce putem vedea în pictură. Mihaela Broscaru are un simţ deosebit al culorii, făcându-ne pe noi, privitorii şi admiratorii creaţiilor sale, să simţim acea voluptate estetică ce merge prin simţurile noastre dincolo de raţiune। Artista foloseşte atât contraste izbitoare, cât şi exploatarea nuanţelor până la epuizare, punându-le în valoare prin contururi, forme.
Gabriela Radu este mai apropiată de arta figurativă, lucrările sale fiind mai intime, mai apropiate de tema centrală, iar subiectele suprapunându-se cu simbolistica explicit creştină. Artista expune 10 lucrări: două grădini care atestă talentul autoarei de a folosi culoarea, de a se apropia de culorile, formele şi dimensiunile naturii, spaţiului। Troiţele Gabrielei Radu arată că simbolurile creştine nu sunt făcute să jaloneze anumite dimensiuni în spaţiu, ci să arate că locul pe care se înalţă este sfânt. Năframele sunt deasemenea troiţe, inspirate de „Năhrama Sfintei Veronica”, reprezentată în arta bizantină având chipul Mântuitorului impregnat. Subiectele tablourilor Gabrielei Radu sunt de o simplitate incredibilă. Liniile roşii care se suprapun peste năframe reprezintă continuitatea dintre sacru şi profan, spicul, mărul, macul, coroniţa sunt simboluri ale perfecţiunii. Pătratul – simbol al pământului – şi cercul – simbol al cerului – sunt reunite de aceste panglici roşii, folosite deopotrivă în pictura bizantină pentru separarea registrelor; pictura Gabrielei Radu are astfel o dublă inspiraţie: populară şi bizantină.
Valeriu Stoica, artist polivalent, are ca primă preocupare pictura, însă creaţia literară vine sa completeze modalităţile sale de exprimare. S-a născut la 20 iunie 1952, în satul Movila, judeţul Ialomiţa. De-a lungul anilor a avut numeroase expoziţii personale şi de grup în ţară şi străinătate şi a obţinut Premiul Naţional pentru Pictură în anii 1984, 1986, 1987. A pictat (singur sau in colaborare) bisericile „Sfântul Nicolae”, Bucureşti; „Pogorârea Sfântului Duh” (Târgul Secuiesc), „Pogorârea Sfântului Duh” (Bucureşti), „Sfinţii Arhangheli Mihail si Gavril” (Movila-Ialomiţa) şi „Adormirea Maicii Domnului”.
Subiectele sale sunt icoane lucrate conform canoanelor severe ale stilului bizantin. Iconostasul portativ este principala preocupare a artistului, acesta dorind sa construiască prin el propria poartă spre Împărăţia Cerurilor. Ipostaze ale bisericii sunt prezente în creaţia pictorului: biserici călătoare, rupestre, scufundate, toate relevând o spiritualitate aparte a autorului, o nevoie de regăsire a sacrului în orice moment şi în orice lucru, întorcându-se pentru aceasta la arhaic, la origini. De exemplu, „Biserica ridicată peste ape” îşi are rădăcinile în balada populară „Soarele şi Luna”, studiată de Valeriu Stoica prin intermediul antologiilor de folclor realizate de cercetătorii români. Pustiul Bărăganului face deasemenea o parte din structura afectivă a artistului, fiind prezent în câteva pânze.
Cei trei artişti plastici nu se află la prima colaborare, având în desfăşurare mai multe proiecte care dincolo de valoarea lor estetică au şi o componentă moral-religioasă şi chiar ecologică. Colaborările lor s-au concretizat până acum în câteva lucrări de restaurare, pictură monumentală, pictură bisericească, pictură murală (având atât caracter religios cât şi decorativ).

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...