Treceți la conținutul principal

Proiectul Wagner - mai mult decât un spectacol

Pentru public



În 7 şi 8 octombrie va fi prezentat la Ateneul Român actul I al operei Parsifal de Richard Wagner în interpretarea celor mai buni solişti din întreaga lume, a Orchestrei si Corului Filarmonicii „George Enescu” şi a celui mai important dirijor român de operă, Christian Badea.


În 12 septembrie a avut loc conferinţa de presă care a anunţat pe lângă datele şi detaliile evenimentului, şi noutăţi: înfiinţarea Societăţii Wagner România, organizarea unui masterclass gratuit oferit de soliştii invitaţi pentru cântăreţii români interesaţi de stilul wagnerian,  precum şi accesul tinerilor la repetiţia generală. 

Christian Badea:

De ce fac pe bucaţele? Foarte interesant. în 1932 – 1933, George Georgescu a dirijat Parsifal la Teatrul Naţional, întreaga operă. În cronica de atunci a fost un comentariu care a spus ca e foarte frumos, foarte bine, dar e prea mult pentru public şi poate că ar fi mai bine sa se facă un act la fiecare spectacol şi să se facă în concert la început, ca publicul sa fie educat. Eu nu ştiam asta. Am descoperit acum câteva săptămâni.

Ideea mea asta a fost să încep pe acte, ca publicul , muzicienii, toata lumea, încetul cu încetul să se obişnuiască. Totuşi, în Parsifal sunt 6 ore de spectacol. Actul 1 durează aproape 2 ore, după aceea urmează o pauza mare. La Beyreuth se merge la restaurant şi se mănâncă. După aceea urmează actul 2 care durează o oră şi 10 minute, o altă pauză mai mică şi apoi actul 3 care durează o oră şi 20 de minute. Începe la 5 după amiaza şi se termină la 11 seara.

S-a mai făcut Parsifal integral la Festivalul Enescu, cu nişte diferenţe enorme. În primul rând, au venit o orchestră germană foarte bună, solişti foarte buni. totul era foarte bine, dar s-a făcut cu luminile deschise, fără nici un fel de atmosferă şi cu toate cele 6 ore în şir. A plecat lumea în masă. N-au mai rămas decât 200 de persoane la sfârşit. De la concertul nostru de anul trecut n-a plecat nimeni. 

Wagner şi universul copilăriei


Elevii şi studenţii vor putea urmări miercuri, 5 octombrie la ora 19.00, la Ateneul Român, repetiţia generală pentru evenimentul cultural al anului: actul I din opera Parsifal de Richard Wagner. 

Christian Badea:

Toţi tinerii cunosc deja aceste mituri dar le cunosc într-un mod mai actualizat şi cu muzică mult mai proastă. În  momentul când tinerii vor sta în sală şi vor auzi muzica celui care creat această lume şi abia pe urmă  a venit dl John Williams, care e foarte bun compozitor de muzică de film, şi s-a inspirat, dar nu are cum să se compare cu Wagner sau cu Richard Strauss, pentru că a luat şi de la Strauss, în acel moment tinerii vor fi copleşiţi! Fiindcă ceea ce este foarte important este următorul lucru:  ceea ce face efectul nu sunt costumele, nu sunt decorurile, este muzica. Muzica şi vocea umană.

Masterclass gratuit pentru cântăreţii români 





Christian Badea:
Vom prezenta pentru cântăreţii români care sunt interesaţi de stilul wagnerian un masterclass susţinut de cântareţii străini. Şi acesta va fi gratuit în 6 octombrie, singura zi liberă şi unul dintre solişti, care este foarte aproape, este Eric Halfvarson care a binevoit sa ne dea o declaraţie video.
Eric l-a acceptat in vacanţa pe Marius Boloş să lucreze cu el. Marius este solist la ONB.





Marius Boloş:
Cel mai important lucru, după ce am lucrat cu Maestrul Halfvarson în detaliu, atât probleme de tehnică vocală cât şi de abordare a rolului, l-am întrebat: Maestre, aşa lucraţi pentru fiecare rol? Răspunsul a fost „da”. Înseamnă că eu trebuie să reiau la studiat toate rolurile mele.  

ORCHESTRA ŞI CORUL FILARMONICII “GEORGE ENESCU”

Dirijor – CHRISTIAN BADEA

Solişti
STEFAN VINKE – Parsifal
ERIC HALFVARSON – Gurnemanz
PETRA LANG – Kundry
BELA PERENCZ – Amfortas
MARIUS BOLOS – Titurel
IONUT POPESCU – Primul Cavaler
IUSTINIAN ZETEA – Al doilea Cavaler
IULIA ARTAMANOV – Primul Scutier
SIDONIA NICA – Al doilea Scutier
LIVIU INDRICAU – Al treilea Scutier
ADRIAN DUMITRU  - Al patrulea Scutier
SIDONIA NICA – O voce din cer
Dirijorul Corului – ION IOSIF PRUNNER
Corul de copii Radio – dirijorul corului – VOICU POPESCU
Elevi și eleve de la Liceul de coregrafie „Floria Capsali” şi de la Şcoala „ArtMusic”
Concept regizoral şi realizare scenică: CHRISTIAN BADEA

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...