http://agenda.liternet.ro/articol/20411/Cleopatra-David/O-noua-istorie-ieroglifica.html
Ansamblul cameral Anton Pann a realizat anul acesta Turneul Unicorn, început la Craiova in 16 iunie şi încheiat la Bucureşti pe 25 octombrie la Sala Radio. Pe fondatorii acestui grup îi știu din vremea studenţiei şi le-am putut urmări evoluţia profesională, nu doar pe cea artistică. De ce trebuie făcută această menţiune: Constantin şi Oana Răileanu sunt Doctori în muzicologie, iar ceea ce apare pe scenă este rezultatul unei asidue cercetări ştiinţifice și nu doar al studiului unor partituri. Nu ştiu în ce măsură este înţeleasă importanţa muncii acestor oameni. Nu ştiu în ce măsură este înţeleasă importanţa muncii lor. Practic absolvenţii de conservator cunosc istoria muzicii româneşti doar dela Caudella
si Musicescu încoace şi doar această filieră a muzicii armonizate. Ţin minte o
prelegere a profesorului Dan Buciu, care critica felul în care este văzută
muzica românească, ruptă de contextul internaţional şi cum exact ce aveam mai
de preţ a fost ignorat de către cei care sunt menţionaţi astăzi în tratate
drept „compozitori înaintaşi”: modalismul. Muzica profesionistă bizantină a
fost ignorată pentru a se face încercări timide de armonizare tonală.
A fost nevoie ca Jordi Savall să il descopere pe Dimitrie Cantemir pentru
ca noi să ne dăm seama care este locul lui in istoria muzicii universale.
O muzică savantă, modală, construită pe maqam-uri. Muzică otomană. Şi cu această ocazie am înţeles un pic
din ce fac cei de la formaţia vocal-instrumentală de muzică veche Anton Pann.
Ei repun în drepturi pe Anton Pann, Cantemir, Ucenescu ș.a. şi inlătură ceaţa din istoria muzicii
româneşti.De-a lungul timpului, această echipă a evoluat și in planul
managementului si al PR-ului. Și ce poate vinde mai bine un produs, indiferent
dacă este sau nu cultural decât o poveste? Astfel, muzica a fost parte dintr-un
spectacol sincretic alături de o parafrază a Istoriei ieroglifice a lui Cantemir, care aici are ca personaje
Unicornul (cultura), Mama fecioară - Zeiţa (arta), Cameleonul (kitsch) şi
copiii Mamei-fecioare (artiştii), poveste recitată de actorul Vlad Gălăţianu.
Componenta vizuală a fost acoperită prin regia de lumini și de proiecții pe orga Sălii radio cu imagini ale
picturilor ce au fost vernisate după concert, picturi aparţinând Mădălinei
Gheorghe (tuș) și lui Cristian Dima (tehnica Ebru).Formula ansamblului s-a extins în ultimii ani şi a devenit
internaţională. Lui Constantin Raileanu (fondatorul si liderul formatiei) i
s-au alăturat Alexandru Stoica (oud), Andrei Zamfir (saz),
Ghassan Bouz (Liban, percutie traditionala orientala), Sabin Penea (vioara) şi
invitaţii lor: Derya Türkan (Turcia, kemence), Emmanuel Hovhannisyan
(Armenia, duduk) şi Vincent Segal (Franţa, violoncel). Prezenţa ultimului artist mi-a dat ceva emoţii,
întrucât mi-era tare teamă să nu se alunece înspre fusion. Violoncelul însă a
fost integrat în ansamblu, cântâtnd în principal arco, la unison cu
vioara și kemence. Momentele de pizzicato erau în
unison cu cu solo-urile intrumentelor cu corzi ciupite şi nu creau un tonalism
artificial. Repertoriul a conţinut peşrevuri din colecţia lui Cantemir,
colectia lui Ali Ufki, lucrări ale Sultanului AbdulAziz, din colecţiile Anton
Pann şi Gheorghe Ucenescu, Colaj de piese româneşti din Codex Valahae si Codex Moldavae
şi piese compuse de membri ai ansamblului: Vincent Segal, Emmanuel Hovhannisyan
şi Constantin Raileanu.Dacă la început vioara şi oud-ul dominau sonoritatea, pe
parcurs, fiecare instrument a fost pus în valoare prin solo-uri şi
improvizaţii. Intonaţiile aspre ale maqam-urilor
îndulcite de ornamentele microtonale ale vocii lui Răileanu sau ale
instrumentelor soliste erau alternate cu moduri bizantine şi moduri populare,
fiecare cu melismele specifice. Dacă în muzica veche occidentală ornamentul
ocupă un capitol aparte, existând tratate scrise pe această temă, muzica
orientală deschide o poartă de cercetare cu posibilităţi uriaşe de exploatare,
întrucât sunt mai multe sisteme de acordaj, fiecare cu specificul său, există
şcoli ce se definesc prin executarea acestor ornamente într-o anumită manieră.
Suntem într-o lume sonoră atât de complexă şi de frumoasă şi, din păcate, atât
de străină nouă, cei educaţi în muzica tonală. În 2011 am putut face o paralelă
între două concerte ce abordau muzica lui Cantemir (http://agenda.liternet.ro/articol/14315/Cleopatra-David/Intre-traditie-si-exotism-muzica-lui-Dimitrie-Cantemir.html). Unul era susţinut de Anton Pann,
celălalt de Jordi Savall si Hesperion XXI. Balanţa a înclinat în favoarea celor
de la Anton Pann, pentru că o astfel de muzică are nevoie de un
anumit tip de muzician, sensibil la modificările microtonale al căror efect
este uriaş, contrar a ceea ce credem noi și mintea noastră cea occidentală.Printre piesele concertului de la Sala Radio, am salutat compoziţia lui
Răileanu, realizată în spiritul tradiţiei muzicii modale orientale, lucrare pe
care am mai auzit-o în concertele ansamblului. Nu m-a impresionat plăcut, însă,
compoziţia lui Segal, care începea promiţător, cu un solo de violoncel în
pizzicato aducând sonorități de qanun, însă în final
nefiind decât o piesă de world-music-jazz. Şi despre acest gen am comentat aici
(http://agenda.liternet.ro/articol/20240/Cleopatra-David/De-ce-nu-fusion-si-pacatele-world-music-Muzica-aramaica-si-sufi-la-Catedrala-Sfantul-Iosif.html).Concertul s-a încheiat în vesele şi aprige ritmuri româneşti, primite cu
entuziasm de publicul tânăr care umpluse sala de concerte. Şi această muzică,
pe cât este de „a noastră”, pe atât este de departe de ce redau astăzi
orchestrele de muzică populară, augmentate, uniformizate şi sovietizate.
Ansamblul cameral Anton Pann a realizat anul acesta Turneul Unicorn, început la Craiova in 16 iunie şi încheiat la Bucureşti pe 25 octombrie la Sala Radio. Pe fondatorii acestui grup îi știu din vremea studenţiei şi le-am putut urmări evoluţia profesională, nu doar pe cea artistică. De ce trebuie făcută această menţiune: Constantin şi Oana Răileanu sunt Doctori în muzicologie, iar ceea ce apare pe scenă este rezultatul unei asidue cercetări ştiinţifice și nu doar al studiului unor partituri. Nu ştiu în ce măsură este înţeleasă importanţa muncii acestor oameni. Nu ştiu în ce măsură este înţeleasă importanţa muncii lor. Practic absolvenţii de conservator cunosc istoria muzicii româneşti doar de
Povestea Unicornului
descria pericolul care paşte cultura, materializat în Cameleonul kitsch. Este
un pericol real. Deocamdata acesta este un episod scurt pentru generaţia
tănără. Un copil primește orice îi dau părinții: hrană, iubire, educație sau neglijență. Tot așa, omul acceptă orice ajunge la el, fie că este act cultural sau o struțo-cămilă. Personaje ca Andre Rieu sunt si vor exista întotdeauna. La fel
și reclame penibile gen „cel mai rapid violonist”, „cel mai rapid
pianist”, de parcă muzica ar fi mașină de curse. Dar pentru succesul lor nu poate fi
învinuit publicul, care încă nu știe ce să aleagă. Depinde de oamenii de cultură să-și găsească curajul și resursele de a ieși din autism și a-și educa audiența. Ansamblul Anton Pann
este unul dintre exemplele pozitive. Altfel, pericolul pentru lumea culturală
vine pe mai multe planuri, iar Unicornul este vânat, închis, jupuit şi mâncat
de tot felul de animale, care mai de care mai fioroase. Cine ştie, poate vom
auzi alte capitole ale acestei noi Istoriei
ieroglifice cu personaje ca varanul, dinozaurul, năpârca, şobolanul sau gândacul,
cu toții contribuind cum pot mai bine la securitatea Unicornului.
Comentarii