Treceți la conținutul principal

Neobositul dirijor Jin Wang la festivalul SIMN

Abia s-au stins ecourile Simfoniei a cincea de Mahler şi un alt concert a început în frumoasa sală a Ateneului. Acelaşi dirijor, charismaticul Jin Wang, care două seri la rând a condus Orchestra Filarmonicii bucureştene a revenit pe podium în dimineaţa zilei de 24 mai pentru deschiderea Săptămânii Internaţionale a Muzicii Noi alături de Orchestra Universitaria a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti. În program, au fost lucrări de Sebastian Androne, Dumitru Capoianu, Doina Rotaru şi … Jin Wang.
Concertul a fost dedicat tinerei generaţii: muzică nouă, o orchestră de tineret, un solist tânăr (Octavian Moldovean), un compozitor tânăr (Sebastian Androne) şi, la un moment dat, un dirijor tânăr (Andrei Racu).




Sebastian Androne are doar 25 de ani şi multe premii obţinute la concursurile de gen. Lucrarea sa, Erebos, prima din programul concertului, afişează o anumită atracţie a autorului faţă de zonele întunecate ale Universului. Au urmat Variaţiunile cinematografice (1965) de lui Dumitru Capoianu, antrenante, cu influenţe jazzistice, cu o componentă ritmică proeminentă.
Concertul nr. 1 pentru flaut, 13 instrumente de coarde şi percuţie (1986) al compozitoarei Doina Rotaru l-a avut ca solist pe Octavian Moldovean. Au fost folosiţi trei flauţi de dimensiuni (şi acordaje) diferite. Flautul este instrumentul căruia Doina Rotaru i-a dedicat cele mai multe dintre creaţiile sale, timbrul său fiind un liant între lumea spirituală românească arhaică şi cea a Extremului Orient. Aerat, introspectiv, concertul s-a bucurat de buna şi atenta interpretare a tânărului solist şi, de asemenea, de căldura audienţei.
Aşa cum a procedat şi în ediţia din 2013, Jin Wang a prezentat o lucrare proprie în primă audiţie. Daca anul trecut a venit cu Impresii din Tibet, în care melodiile pentatonice desprinse din spaţiul său cultural şi spiritual au fost îmbrăcate în armonii moderne, iar sectorul de percuţie a fost din plin exploatat, compozitorul s-a raportat de această dată la tradiţia muzicală europeană, realizând un adevărat Concerto grosso. Intitulată Concerto for the Young Orchestra, lucrarea lui Wang debordează de energie şi umor. O temă cromatică este trecută prin mai multe tipuri de scriitură muzicală, de la cel polifonic baroc până la … jazz şi rock. Sunt suprapuse straturi sonore cu ritmuri diferite, complicate, asimetrice. Din acest motiv, în unele momente a fost nevoie de un al doilea dirijor în faţa orchestrei, care a fost Andrei Racu, unul dintre studenţii lui Jin Wang. Lucrarea are forma de rondo, cu refrenul baroc si cupletele moderne, discursul muzical fiind întrerupt în anumite momente de semnale care reproduc soneriile de telefon, amintind ca gândire de muzica morfogenetică teoretizată de Aurel Stroe. Wang nu are însă intenţii avangardiste. Prin tehnicile diferite de compoziţie folosite, sunt ilustrate ideea de călătorie în timp, dar şi importanţa tradiţiei şi a educaţiei solide în haosul social contemporan.

Trebuie felicitaţi organizatorii festivalului pentru ideea de a încredinţa unui astfel de muzician concertul de deschidere. În afara faptului că muzica nouă a avut parte de una dintre cele mai bune viziuni posibile şi nu doar de o citire corectă, de o interpretare valoroasă şi nu de o achitare de sarcini, pregătirea concertului a reprezentat o şansă unică pentru membrii orchestrei, încă studenţi, de a lucra la nivelul profesionalismului. Şi acest lucru s-a realizat  sub bagheta unuia dintre cei mai valoroşi dirijori prezenţi pe scenele de concert bucureştene în ultimii ani.


Dirijor, compozitor şi formator, Jin Wang nu şi-a oferit nici un răgaz. După cel de al treilea concert susţinut la Ateneu, în aceeaşi seară a zilei de 24 mai, a dirijat, alături de studenţii săi, al treilea concert din seria Jin Wang and friends organizat în colaborare cu Institutul Cervantes din Bucureşti. Orchestra de Cameră Cervantes a fost condusă pe rând de maestru, studenţii săi Andrei Racu şi Gheorghe Iliuţă (cei doi profesori de orchestră ai liceelor de muzică din capitală) şi flautistul Ion Bogdan Ştefănescu, în dublă ipostază de dirijor şi solist. Ştefănescu a fost, de altfel,  starul şi încântarea acestui eveniment. Maratonul lui Wang s-a încheiat aducându-l din nou pe muzicianul chinez în prim plan, de data aceasta ca violonist. Iubitor al provocărilor, dar nelăsând loc pentru compromisuri şi superficialitate, Jin Wang a împărtăşit cu generozitate publicului şi studenţilor săi, mai mult ca niciodată în acest sfârşit de mai,  piese din comorile sale sufleteşti şi spirituale.

Comentarii

Cleopatra David a spus…
Un alt articol despre acest eveniment si despre celelalte concerte din SIMN 2014 aici

http://no14plusminus.ro/2014/06/10/simn-2014/

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...