Treceți la conținutul principal

Comorile Persiei – Lumină, Muzică și Poezie: Lansare pe Spotify inspirată de Sărbătoarea Yalda

Undeva acum vreo opt ani mi-am primit botezul de manager cultural cu Turneul Național Comorile Persiei. Asta m-a costat atunci două pneumonii și o bronșită. La noapte persanii sărbătoresc Yalda și este cel mai bun moment să ne bucurăm de muzica celor doi sufi care au vizitat România în anul 2017. La miezul nopții, pe Spotify!

Anunțăm astfel lansarea albumului Comorile Persiei pe Spotify, un proiect exclusiv care aduce în lumină rafinamentul muzicii clasice persane, reinterpretat pentru publicul contemporan. Evenimentul este dedicat străvechii sărbători Yalda, celebrată în noaptea solstițiului de iarnă, ce simbolizează renașterea luminii și speranței, iar în creștinismul siriac este chiar numele dat Crăciunului. Albumul va putea fi accesat începând din data de 21 decembrie 2024, ora 00.00, în noaptea de Yalda, la acest link

Comorile Persiei este un concept artistic creat în 2017, care a demolat  două mituri: pe cel al elitismului muzicii clasice şi pe cel al armoniei ca unic limbaj al acesteia. Aici ne aflăm în faţa muzicilor Orientului, pe cât de melodioase şi de accesibile, pe atât de elaborate.


Situat la granița dintre rugăciune, meditație, transă și artă, universul cultural sufi este reprezentat de poeți și muzicieni renumiți în întreaga lume: Rumi, Hafiz, Bulleh Shah, Amir Khusrow sau Khwaja Ghulam Farid, Hazrat Inayat Khan. Muzica sufi are rol devoţional şi de meditaţie şi este practicată de membrii comunităţii ce poartă acest nume. Curentul sufi îşi are rădăcinile în India medievală și s-a răspândit în Persia, Liban, Turcia şi Egipt. În centrul acestei filosofii se află sentimentul iubirii reciproce dintre Dumnezeu şi oameni, respingând ideea unei Divinități intangibile.

Muzica persană, cu melodiile seducătoare ale dastgahs, este fost interpretată în concertele turneului Comorile Persiei la instrumente specifice - setar, kamancheh, tabla -  iar momentele de virtuozitate instrumentală sunt îmbinate cu improvizații pe versurile poeţilor sufiţi Hafez şi Rumi.

 Protagoniști

Saeid Dadkhah Tehrani – setar, voce

Hossein Sanaei – vioară, kamancheh

  Sorin Bundă – tabla

Program

Compoziții în dastgah Nava, Homayun și Dashti semnate Saeid Dadkhah Tehrani pe versuri de  Hafez și RumiDetalii Lansare

Albumul Comorile Persiei este disponibil acum pe Spotify, oferind ascultătorilor o călătorie auditivă în inima culturii sufite și persane.

Înregistrare live din concert la Radio Cluj în ianuarie 2017

Organizator: Nirmal Art

Sponsor: Emagus Consult

Masterizare: Zaharenko

Manager de proiect: Sabin Badea

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...