Treceți la conținutul principal

Funcționând pe ceață

Încep cu concluzia:  mintea oamenilor este alcătuită dintr-un segment bazat pe logică+bun simț și altul în care se aglomerează necunoaștere, nepricepere și multă imaginație. Imi place să-l numesc "ceața din cap".

 Mi s-a întâmplat de foarte multe ori să comunic un mesaj simplu și reacția să fie o explozie de furie, născută din ce și-a imaginat persoana că aș gândi eu pe ascuns. Sau să mă trezesc cu o întreagă dramă născută din imaginația interlocutorului suprapusă peste completa ignoranță privind o anumită problemă. De fapt, cele mai multe dezamăgiri și drame se nasc din necunoașterea și neacceptarea realității.
  
Încercând să fiu întotdeauna cât mai precisă și să nu stârnesc valuri în mintea celorlalți, valuri care să denatureze ceea ce transmit de fapt (nu vă imaginați că am prea mare succes, dar continui să mă străduiesc), mi-am dat seama că există mesaje care se pot adresa exact acestui tip de funcționare, care se adresează exact ceții din creier, creând astfel reacții emoționale puternice. Acesta este mecanismul manipulării. Mulți îl folosesc în viața de zi cu zi, ca să obțină întotdeauna ce vor de la ceilalți membri ai familiei sau de la prieteni. Desigur, este extrem de utilizat în media și în marketing.

Dar constat că este folosit și în justiție. Dacă mai sus am scris concluzia referitoare la funcționarea minții oamenilor, aici pot da o definiție a avocatului: acel personaj care se joacă cu limba în care scrie sau vorbește cu scopul de a-l face pe judecător confuz, astfel încât să nu mai înțeleagă dovezile. Cu alte cuvinte, lucrează cu ceața din mintea judecătorului și nu cu partea lui logică și de bun simț. 
  
Dacă nu am fi grăbiți să reacționăm, să dăm replici, să ne simțim deranjați de tonul vocii cuiva, am putea să ne dăm șansa de a observa realitatea, de a o înțelege și de a o accepta. Este adevărat că de multe ori nu se potrivește cu felul în care am vrea noi să fie, dar nu avem puterea de a crea lumi paralele și tot ce facem este să proiectăm imaginația asupra realității. Proiecții mentale.
  
Ne imaginăm că avem drepturi asupra celorlalți, că alții ne sunt datori, că putem face comerț cu servicii și sentimente, că viața ar trebui să arate într-un anumit fel, iubirea la fel, fericirea la fel.  Și rămânem la ceața din cap.

În ceață, nu auzim, nu ascultăm mesajul care ni se comunică, ci rămânem în zona de bruiaj. Ne sabotăm singuri șansa de a rezolva ceva, de a afla ceva. Mesajul ne deranjează fiindcă vrea să acceseze zona logică, iar noi nu pe aceea o folosim. Daca emitătorul are și el propriul bruiaj (este agitat sau implicat emoțional în ceea ce comunică), cel cu ceața va opune și mai multă rezistență, pentru că îl enervează implicarea celorlalți și va da vina pe tonul comunicării. De fapt, cel mai tare doare posibilitatea ca universul imaginației lor să se năruie.
 
Am putea face un exercițiu. Să ne observăm cum atitudinea și mai ales starea noastră emoțională se schimbă în raport cu o știre, o persoană, un eveniment.  Dacă se schimbă, ne putem pune problema: cine sunt eu cel adevărat?

Un alt exercițiu ar fi să vedem care este rădăcina unui anumit tip de reacție vi-a-vis de mesaj. Asta dacă nu cumva este mai important, sau mai cool să creăm drame decât să rezolvăm normal, logic și simplu o situație.

În orice caz, funcționând mai mult pe "ceață", vom utiliza logica și bunul simț din ce în ce mai puțin și însăși identitatea noastră va avea de suferit când cei care știu foarte bine cărei zone din creierul nostru se adresează ne vor face să credem tot ce vor dori. Publicitatea este cel mai inocent exemplu.










Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...