„Noi, artiştii, prin ceea ce facem, încercăm să repunem valorile morale la locul lor în societate” Interviu cu regizorul Cristian Mihăilescu.
Vineri, 24 aprilie, la Opera Comică pentru Copii a avut loc premiera operei Flautul
fermecat de W. A. Mozart în regia lui Cristian Mihăilescu sub conducerea
muzicală a dirijorului Ciprian Teodoraşcu.
C. D. „Flautul fermecat” este o operă cu elemente comice, atractive, însa are
trimiteri nu doar morale, ci şi spirituale. Cum credeţi ca le va percepe
publicul Operei Comice?
C. M. Un regizor
trebuie să decidă cărui public i se adresează. De data aceasta, mă adresez unui
public [cu vârste cuprinse] între 5 şi 95 de ani. Copiii, care sunt atât de
importanţi, vin nu numai cu părinţii, dar şi cu bunicii. Flautul fermecat, ca
orice creaţie mozartiană, sau ca orice creaţie de valoare, în general, poate fi
abordată din multe unghiuri. Aici, eu am insistat mai mult pe poveste, cu
învăţăturile ei, cu probele pe care viaţa ţi le pune şi am subliniat de fiecare
dată principiile morale ce decurg de aici, care sunt foarte valabile pentru
copii. Însă aceştia, nu o dată în ziua de astăzi, îşi pierd reperele. Poate
noi, artiştii, prin ceea ce facem, să încercăm să repunem valorile morale la
locul lor în societate.
C. D. Distribuţia spectacolelor are atât artişti experimentaţi, cât şi tineri
şi foarte tineri interpreţi. Este acesta un demers pedagogic în sprijinul
viitoarei generaţii de artişti lirici?
C. M. Eu sunt
profesor universitar şi poate şi de aici apare preocuparea pentru tânăra
generaţie. România are o şansă uriaşă: naşte în
permanenţă valori artistice, naşte în permanenţă voci frumoase. Suntem
la interferenţa unor şcoli de canto: şcoala italiană care predomină, dar sunt şi
şcoala germană şi şcoala rusă. Poate de aici şi forţa şcolii româneşti.
Practic, nu este mare scenă a lumii pe care să nu apară sau să nu fi apărut un
cântăreţ român. Şi, în această situaţie fericită a Flautului fermecat, avem artişti consacraţi solişti ai Operei
Naţionale din Bucureşti, artişti
consacraţi solişti ai Operei Comice pentru Copii, dar şi tineri studenţi - unii
îmi sunt chiar studenţi la
Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti
- ba chiar şi elevi. Cred că este pentru prima oară când o operă de anvergura Flautului fermecat are în distribuţie şi
interpreţi elevi, cu voci, de asemenea, deosebite, elevi la Liceul de Muzică „Dinu
Lipatti” din Bucureşti. Ceea ce mă bucură foarte mult este că ei s-au integrat
şi în momentul de faţă sunt o echipă unitară. Publicul va constatata acest
lucru.
CD. Credeţi că punerea în scenă la Opera Comica pentru Copii
a Flautului fermecat ar putea fi un pas un
pas pentru a reda acestei lucrări locul pe care îl merită în viaţa culturală
bucureşteană?
CM: Nu este un pas, este un fapt. Ea va ocupa un
loc în viaţa culturală şi artistică bucureşteană. Este o surpriză pentru mine
că Opera Naţională nu are în repertoriu o capodoperă de asemenea anvergură. Dar
Opera Comică pentru Copii, nu pentru
prima oară, face dreptate unui repertoriu care nu este abordat pe alte scene
bucureştene şi aduce un Mozart. Orice montare de Mozart este un câştig.
„Soarele muzicii” străluceşte de peste 200 de ani.
Comentarii