Treceți la conținutul principal

„Noi, artiştii, prin ceea ce facem, încercăm să repunem valorile morale la locul lor în societate” Interviu cu regizorul Cristian Mihăilescu.

Vineri, 24 aprilie, la Opera Comică pentru Copii a avut loc premiera operei Flautul fermecat de W. A. Mozart în regia lui Cristian Mihăilescu sub conducerea muzicală a dirijorului Ciprian Teodoraşcu.


C. D. „Flautul fermecat” este o operă cu elemente comice, atractive, însa are trimiteri nu doar morale, ci şi spirituale. Cum credeţi ca le va percepe publicul Operei Comice?

C. M. Un regizor trebuie să decidă cărui public i se adresează. De data aceasta, mă adresez unui public [cu vârste cuprinse] între 5 şi 95 de ani. Copiii, care sunt atât de importanţi, vin nu numai cu părinţii, dar şi cu bunicii. Flautul fermecat, ca orice creaţie mozartiană, sau ca orice creaţie de valoare, în general, poate fi abordată din multe unghiuri. Aici, eu am insistat mai mult pe poveste, cu învăţăturile ei, cu probele pe care viaţa ţi le pune şi am subliniat de fiecare dată principiile morale ce decurg de aici, care sunt foarte valabile pentru copii. Însă aceştia, nu o dată în ziua de astăzi, îşi pierd reperele. Poate noi, artiştii, prin ceea ce facem, să încercăm să repunem valorile morale la locul lor în societate.

C. D. Distribuţia spectacolelor are atât artişti experimentaţi, cât şi tineri şi foarte tineri interpreţi. Este acesta un demers pedagogic în sprijinul viitoarei generaţii de artişti lirici?

C. M. Eu sunt profesor universitar şi poate şi de aici apare preocuparea pentru tânăra generaţie. România are o şansă uriaşă: naşte în  permanenţă valori artistice, naşte în permanenţă voci frumoase. Suntem la interferenţa unor şcoli de canto: şcoala italiană care predomină, dar sunt şi şcoala germană şi şcoala rusă. Poate de aici şi forţa şcolii româneşti. Practic, nu este mare scenă a lumii pe care să nu apară sau să nu fi apărut un cântăreţ român. Şi, în această situaţie fericită a Flautului fermecat, avem artişti consacraţi solişti ai Operei Naţionale din Bucureşti,  artişti consacraţi solişti ai Operei Comice pentru Copii, dar şi tineri studenţi - unii îmi sunt chiar studenţi la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti - ba chiar şi elevi. Cred că este pentru prima oară când o operă de anvergura Flautului fermecat are în distribuţie şi interpreţi elevi, cu voci, de asemenea, deosebite, elevi la Liceul de Muzică „Dinu Lipatti” din Bucureşti. Ceea ce mă bucură foarte mult este că ei s-au integrat şi în momentul de faţă sunt o echipă unitară. Publicul va constatata acest lucru.
CD. Credeţi că  punerea în scenă la Opera Comica pentru Copii a Flautului fermecat  ar putea fi un pas un pas pentru a reda acestei lucrări locul pe care îl merită în viaţa culturală bucureşteană?


CM:  Nu este un pas, este un fapt. Ea va ocupa un loc în viaţa culturală şi artistică bucureşteană. Este o surpriză pentru mine că Opera Naţională nu are în repertoriu o capodoperă de asemenea anvergură. Dar Opera Comică pentru Copii, nu pentru prima oară, face dreptate unui repertoriu care nu este abordat pe alte scene bucureştene şi aduce un Mozart. Orice montare de Mozart este un câştig. „Soarele muzicii” străluceşte de peste 200 de ani.   

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...