Treceți la conținutul principal

De la Haydn la Sibelius cu Orchestra de Cameră Radio

Considerată sora mai mică a Orchestrei Naţionale Radio, Orchestra de Cameră abordează în principal lucrări din repertoriul baroc şi clasic, a căror scriitură rarefiată expune fiecare membru al ansamblului, nepermiţând nesiguranţe în execuţie. În 22 mai a. c. Orchestra de Cameră Radio dirijată de Amaury du Closel a prezentat pe scena Studioului „Mihail Jora” Concertul în Do major pentru violoncel şi orchestră de J. Haydn şi Concertul nr. 11 în Fa major pentru pian şi orchestră de W. A. Mozart în prima parte, iar în partea a doua Sărbătoarea lui Belshazzar de J. Sibelius şi Simfonia nr.6 în Do major de Fr. Schubert. Au evoluat astfel pe scena Radioului doi solişti instrumentişti: violoncelista de origine coreeană Hyunah Park şi pianistul Horia Maxim.
Aşteptările au fost mari de la tânăra violoncelistă. Cu sunetul cald şi generos al instrumentului şi avântul şi siguranţa afişate, interpretarea concertului de Haydn părea promiţătoare. Şi totuşi, în poziţiile înalte era de multe ori fals, iar tempo-ul ales pentru partea a treia, deşi bun ca intenţie, a dovedit nestăpânirea tehnică a partiturii.
Cu totul alta a fost situaţia în cazul lui Horia Maxim. Artistul a redat cu claritate structura, iar precizia tuşeului şi luminozitatea sonoră pe care le-am admirat în concertul de miercuri sunt destul de rar întâlnite la pianiştii care au evoluat în ultimii ani pe scenele bucureştene. Aceşti piloni ai unei bune interpretări au arătat în cazul lui Horia Maxim, dincolo de preocuparea pentru tehnică, nivelul profund de înţelegere a partiturii. Cerebral, echilibrat şi rafinat, pianistul a strălucit în cadenţele de un foarte bun gust. Pentru bis, a ales delecteze publicul cu Studiul Op. 24 Nr. 12 de Chopin.
În cea de a doua parte a programului, după încheierea misiunii de acompaniator, a venit rândul orchestrei ca instrument complex şi dinamic să fie în prim plan. Foarte interesantă şi binevenită a fost abordarea, după cele două concerte clasice, a Suitei din muzica de scenă la Sărbătoarea lui Belshazzar de J. Sibelius. Alcătuită din patru părţi (Marş oriental, Cântecul fetei evreice, Nocturnă şi Dansul lui Khandra) lucrarea a fost scrisă de compozitorul finlandez în 1906. De mici dimensiuni, concentrată, cu inflexiuni modale, creând o atmosferă mai degrabă de basm, suita are o sonoritate camerală, cu intervenţii solistice din orchestră, care au fost realizate de flautista Constanţa Cazacu, violoncelista Mariana Amarinei, violista Eugenia Boboescu și clarinetistul Ion Nedelciu.
Concertul s-a încheiat cu o spumoasă şi clasică Simfonie a VI-a de Schubert. Este surprinzător şi emoţionant să observi cum acelaşi ansamblu poate să sune atât de diferit, ieşind din matca muzicii de cameră și îmbrăcând haina decorativă a celei simfonice. Această euforie sonoră a constituit momentul culminant al serii, venit ca un rezultat al multor momente meditative. O frumoasă încheiere pentru unul din numeroasele şi reuşitele concerte ale prea puţin mediatizatei Orchestre de Cameră Radio.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...