Treceți la conținutul principal

Cum am ajuns să cânt operă

Fiecare om are un vis, care este creionat încă din copilărie. Mulți își doresc să urmeze profesii care îi fascinează, dar pe care nu au curaj să le practice sau să se pregătească pentru ele în viața adultă. Alții merg în zona familiarului, alegând profesiile părinților sau bunicilor. Generația părinților noștri, născuți imediat după Al Doilea Război Mondial, nu a avut prea multe șanse, unii nici măcar nu au avut acces al învățământul superior, însă, o dată cu Revoluția, pentru noi s-au deschis multe uși.

Ca majoritatea copiilor crescuți în perioada comunistă, de mine au avut grijă bunicii, așa că a crescut la țară. La televizor erau, pe vremea aceea, programe de varietăți, așa că ne uitam cu toții la emisiuni în care erau prezente fragmente din opere, operete, sau balet. Țin minte cât îi plăceau bunicii ținutele Elvirei Cârje! Erau și multe filme biografice, așa că am urmărit cu plăcere serialul despre Johann Sebastian Bach. Dar prima operă pe care am văzut-o integral a fost Carmen. Nu țin minte distribuția. Aveam cinci ani și nu puteam urmări subtitrarea, dar muzica, ah, muzica aceea seducătoare mi-a rămas în memorie imediat! Și cât am mai plâns la final când Don Jose a ucis-o pe Carmen și cât l-am urât pe Don Jose pentru asta! Da, doar cinci ani! Dar eu deja avea microbul muzicii în sânge și cântam cât era ziua de lungă. Visul de a cânta operă începuse încă de când avea trei (!!!) ani, pentru că adoram vocile impostate și melodicitatea elevată a muzicii clasice. Sunt fericită astăzi că nu am abandonat acest vis, deși drumul a fost greu și întortocheat. O să vă povestesc altă dată despre el. Acum...varianta scurtă.

Am început școala de muzică la șase ani, am învățat vioară, dar antrenamentul vocal a început mult mai târziu, când a ajus în Târgoviste, orașul meu natal, o profesoară cu studii de canto. Absolvirea Conservatorului nu este o garanție că vei face carieră, talentul nici atât și nici profesionalismul nu îți oferă mari speranțe. Este...complicat.

Dar, cât timp nu te plângi și mergi înainte, în cele din urmă ajungi la destinație. 


Debutul ca solist de operă la-m făcut la Opera Comică pentru Copii în anul 2015, iar din 2022 am constituit o echipă de profesioniști și împreună realizăm producții operatice independente. La Serva Padrona a fost primul nostru spectacol, urmat, în 2024, de Bach, colegul de birou. Am participat cu ambele proiecte la Festivalul Elena Teodorini și la Summitul Muzical European. Puteți vedea aici informații despre ce fac cei care iubesc opera atât de mult încât ajung producători.

 Unii ați reușit să participați la spectacolele noastre, dar cei mai mulți dintre voi, nu.

Aș dori să știu ce reprezintă pentru voi opera. Așa că vă voi ruga, pe cei care nu ați făcut-o deja, să completați formularul făcut de mine, pe care îl găsiți la acest link

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...