Treceți la conținutul principal

O nouă premieră de teatru muzical: Bach, colegul de birou

Mehr hahn en neue Oberket (Avem un nou guvernator), așa începe Cantata BWV 212, supranumită și Cantata Țăranilor, scrisă în anul 1742 de Johann Sebastian Bach pe un libret de Christian Friedrich Henrici (Picander) pentru ziua de naștere a lui Carl Heinrich von Dieskau, care era Kammerherr (colector de taxe). Aceasta va fi prima lucrare interpretată în spectacolul Bach, colegul de birou, ce va avea premiera duminică, 4 februarie, ora 12.00 la The Villa (Casa Bolintineanu), o frumoasă clădire de patrimoniu construită în secolul al XIX-lea și care a ajuns la actuala configurație în anul 1883, grație arhitectului Paul Gottereau. Aici își desfășoară întâlnirile Romanian Business Club, o societate care are în componență peste 300 de antreprenori români, proprietari de IMM-uri și nu numai. Deci ce loc putea fi mai potrivit pentru o lucrare în care se cântă despre taxe?



Cea de a doua compoziție din programul matineului din 4 februarie este mult mai cunoscuta Cantată a cafelei, BWV 211, cu libretul scris de același Picander, realizată, probabil, între 1732-1735.

Alexandru Pătrașcu este un iubitor și devorator de operă, astfel că adulmecă multiplele posibilități de exprimare a dramei și/sau comediei în orice act muzical. Cantatele comice ale  Bach nu puteau fi ocolite, iar spectacolul în care vor fi interpretate cele două lucrări camerale oferă resurse, mai ales în contextul evenimentelor actuale.

Personajele libretelor lui Picander sunt când un cuplu de fermieri care fac haz de necaz și comentează măsurile fiscale, când persoane care sunt pro sau contra consumului de cafea.  

Zilele acestea, în Germania, a avut loc protestul fermierilor, care a afectat  dramatic circulația, iar acum au loc manifestații ale transportatorilor și fermierilor din România.


(fotografie preluată din ziarul Cotidianul. Niemand soll es je vergessen, wir Bauern sorgen für das Essen  - Nimeni să nu uite vreodată, noi fermierii avem grijă de hrana voastră.)

Pe de altă parte, în zona mai puțin dramatică a societății, între generații sunt mereu controverse în privința parentingului, a educației, a carierei, a alegeritor din viață, a consumului de cafea, de alcool și, mai nou, de carne.

Totuși, prezentul text nu este un spoiler, așa că doar pe 4 februarie la The Villa veți putea vedea cum se vor regăsi cei patru soliști în poveștile lui Picander și cum vor interpreta muzica lui Bach.

Spuneam, când am realizat proiectul La Serva padrona, că opera nu îmbătrânește niciodată. Chiar dacă ceea ce se va interpreta în 4 februarie nu poartă eticheta de operă, o parte din construcția muzicală și dramatică specifică acestui gen se regăsește în cantatele laice ale cantorului din Leipzig. Subiectele au rămas actuale după aproape 300 de ani, pentru că lumea a evoluat foarte mult tehnologic, însă niciodată suficient din punct de vedere social sau moral. Dar castigat ridendo mores!

The Villa (Casa Bolintineanu)

https://maps.app.goo.gl/QaXJQQUVwChrg7zK9

Duminică, 4 februarie 2024 ora 12.00

Bach, colegul de birou

Mieke/Lieschen – Cleopatra David

El – Dan Macavei   Schlendrian - Ștefan Lamatic

Naratorul – Nicolae Simonov

Natalia Pancec – vioară   Tania Zâmbreanu – vioară

Alexandra Marin – violă    Eugen-Bogdan Popa – violoncel

Gabriel Marin – flaut   Sorin Lupașcu – corn

Continuo: Ieronim Buga   Regia: Alexandru Pătrașcu

Program

J.S. BACH

CANTATA ȚĂRANILOR BWV 212

CANTATA CAFELEI BWV 211

 Bilete : https://www.blt.ro/bach-colegul-de-birou

Informații despre spectacol: https://www.facebook.com/events/1092047395568033

Parteneri: Goethe Institut, Radio România Muzical

Sponsor: Date Education 



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu tine, tu t

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate