În 7 şi 8 octombrie
va fi prezentat la
Ateneul Român actul I al operei Parsifal de Richard Wagner în
interpretarea celor mai buni solişti din întreaga lume, a Orchestrei si Corului
Filarmonicii „George Enescu” şi a celui mai important dirijor român de operă, Christian
Badea.
În 12 septembrie a
avut loc conferinţa de presă care a anunţat pe lângă datele şi detaliile
evenimentului, şi noutăţi: înfiinţarea Societăţii Wagner România, care îl are
ca Preşedinte de onoare pe Excelenţa Sa Domnul Werner Hans Lauk, Ambasador al
Germaniei la Bucureşti ,
organizarea unui masterclass gratuit oferit de soliştii invitaţi pentru
cântăreţii români interesaţi de stilul wagnerian, precum şi accesul tinerilor la repetiţia
generală.
Dirijorul Christian Badea a descris în cadrul conferinţei de presă elementele spectacolului de deschidere a stagiunii Filarmonicii:
Templul Graalului: Ateneul Român
Templul Graalului: Ateneul Român
După Bayreuth, Ateneul, asa cum este el, are
ceea ce trebuie pentru a prezenta Wagner. In primul rând are acustica, ce se
pretează operelor lui Wagner. Apoi, Ateneul are o magie, în momentul în care
stingi luminile şi intri in spectacol. Dacă foloseşti cum trebuie clădirea
Ateneului, daca nu mergi împotriva ei, daca ti-o faci aliat, în acel moment ea
devine decor, devine personaj. Pentru aceasta etapă din Parsifal eu folosesc întregul Ateneu. În primul rând sala: artiştii
se mişcă în sală, soliştii cântă pe scene separate, corul este de jur împrejur,
publicul este in mijlocul acţiunii, în mijlocul muzicii. Se aud sunete de peste
tot, din foyer, din alte locuri… Deci la un moment dat este o imersiune totala
a publicului în muzică şi în acţiune, pe care nu poţi sa o ai într-o sala
normală de operă. În plus, o sala normală de operă, cu ceva excepţii, cum sunt
Bayreuth şi München, are o acustica destul de seacă. Acustica seacă nu se
pretează foarte bine la Wagner
şi la Parsifal. Ateneul
are o acustica mai caldă, cu un pic de reverberaţie care se potriveşte perfect
pentru Parsifal.
Orchestra
Filarmonicii şi muzica lui Wagner
Am descoperit şi altceva acum trei ani, fiind
foarte plăcut surprins. Dintre toţi compozitorii lumii, nu se ştie de ce, Orchestra Filarmonicii „George Enescu” are cea mai mare
afinitate pentru muzica lui Wagner, pentru sunetul wagnerian. La cor este de
lucrat, însa materialul se pretează foarte bine pentru corurile din operele lui
Wagner. Cu această descoperire şi cu
Ateneul, bineînţeles, mi-a venit ideea sa fac o oper[ de Wagner şi m-am gândit la Parsifal ,
pentru simplul motiv că este cea mai elevată, cea mai dificilă, cea mai grea.
Şi, dacă asta va merge, va merge tot! Şi a mers extraordinar. Am făcut actul 3
anul trecut, a fost un mare succes, a mers
foarte bine pentru orchestră, cor şi publicului i-a plăcut foarte mult.
ORCHESTRA ŞI CORUL FILARMONICII “GEORGE
ENESCU”
Dirijor – CHRISTIAN BADEA
Solişti
STEFAN VINKE – Parsifal
ERIC HALFVARSON – Gurnemanz
PETRA LANG – Kundry
BELA PERENCZ – Amfortas
MARIUS BOLOS – Titurel
IONUT POPESCU – Primul Cavaler
IUSTINIAN ZETEA – Al doilea Cavaler
IULIA ARTAMANOV – Primul Scutier
SIDONIA NICA – Al doilea Scutier
LIVIU INDRICAU – Al treilea Scutier
ADRIAN DUMITRU
- Al patrulea Scutier
SIDONIA NICA – O voce din cer
Dirijorul Corului – ION IOSIF PRUNNER
Corul de copii Radio – dirijorul corului –
VOICU POPESCU
Elevi și eleve de la Liceul de coregrafie „Floria Capsali” şi de la Şcoala
„ArtMusic”
Concept regizoral şi realizare scenică:
CHRISTIAN BADEA
Comentarii