Treceți la conținutul principal

„Mi-as dori ca această încercare pe care o fac cu Filarmonica să fie un punct de plecare către o tradiţie care să devină normală.” Christian Badea despre concertele cu actul III din Parsifal de la Ateneu.

În zilele de 14 şi 15 mai, în stagiunea curentă a Filarmonicii „George Enescu”,  melomanii vor avea ocazia să asculte actul III din ultima operă a lui Richard Wagner, Parsifal,  într-o distribuţie de excepţie: Stefan Vinke, Eric Halfvarson şi Bela Perencz  vor evolua pe scena Ateneului alături de Orchestra şi Corul Filarmonicii, sub bagheta maestrului Christian Badea. În rolul Kundry este invitată actriţa Maia Morgenstern. Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner 

Orchestra Filarmonicii are o mare afinitate pentru Wagner

Vineri, 8 mai, la conferinţa de presă, sufletul acestui proiect, dirijorul Christian Badea a declarat:

Am dirijat multe concerte la Ateneu cu orchestra şi am abordaţi cam toţi compozitorii posibili în aceşti ani. Dintre toţi, mi s-a părut ca orchestra are cea mai mare afinitate pentru Wagner. Sincer, nu înţeleg de ce, pentru ca nu avem o mare tradiţie pentru Wagner, nu avem o educaţie în şcoli care să meargă către muzica germană, într-un stil care să fie bine înțeles şi adoptat de tinerii muzicieni care ies din conservatoare. Nu prea se cântă.

Un eveniment istoric: 100 de ani de la prima punere în scenă în România

Am descoperit prin nişte căutări destul de rapide că Parsifal s-a cântat destul de puţin. George Enescu l-a făcut cât de repede se putea atunci (1915), pentru că existau niște interdicții din partea compozitorului însuşi, cum că nu puteai sa prezinţi această operă în afara Festivalului din Bayreuth. Enescu l-a adus cât se poate de repede în faţa publicului român, în formă de concert. După aceea George Georgescu care era mare wagnerian și amator de această muzică, cum sunt și eu, l-a dirijat la operă în 1932 integral. De atunci s-au mai cântat fragmente, dar nu s-a pus în scenă nici măcar un act întreg cu solişti. S-a făcut în Festivalul „Enescu”, dar, așa cum se întâmplă lucrurile, au venit nemţii l-au cântat, românii s-au bucurat şi asta a fost tot.  Eu încerc să-l fac cu români, cu Filarmonica din Bucureşti, care, după părerea mea, are afinitate pentru sunetul de Wagner.

Urmează spoilere


Este o operă, are o componentă vizual, însă are un caracter destul de static. Nu sunt evenimente dramatice şi oameni care să se mişte foarte repede. Din această cauză,  mi s-a părut că actul 3 se pretează foarte mult la forma semi-stage. Avem un concept, dar soliştii sunt îmbrăcați în frac. Există câteva lumini şi a fost o problemă cu acestea la Ateneu pentru că nu poți să agăți sau să sprijini nimic, sala cere soluții tehnice foarte particulare, limitează numărul de lumini și efectele pe care poţi să le faci, dar se poate face ceva care să dea această atmosferă misterioasă, dintr-o altă lume, care este actul III din Parsifal. Nu pot să spun că este o regie fiindcă nu ai cum să faci o regie în ateneu. Scena este complet ocupată de orchestră. Revenind la orchestră, aceasta va fi de proporţii wagneriene. Deci nu veți asculta o orchestră care intră în fosă. Chiar la teatrele mai mari, fosa nu este suficient de mare ca să intre în ea o orchestră wagneriană. Dar aici veți avea o orchestră de proporțiile celei care cântă la Bayreuth. Să sperăm că muzicienii vor deveni la fel de interesaţi și de pătimaşi față de această muzică aşa cum sunt eu.


De la eveniment la normalitate

Sunt puțin mirat că a face un act dintr-o operă care se cântă în mod natural și normal peste tot în lume (întreaga operă), este aici așa un mare eveniment. Îmi doresc să îl facem de mai multe ori să vină și restul operei, să devină o tradiție într-adevăr și să devină ceva normal. Am lucrat în ultimele luni la opera din Budapesta, unde am facut Parsifal integral de Paști. Este o operă care se face de Paști, datorită subiectului. Au fost puține repetiții, toată lumea o știa, producția era acolo de 35 de ani, se făcuse în  mod regulat în fiecare an. Era un eveniment pentru că nu se face oricând în timpul anului ci numai de Paști, dar nu o „mare descoperire. Era parte din viața muzicală, din obișnuințele publicului, care deja o cunoștea și venea cu multă plăcere. Vorbeau de cântăreţ, de sunetul orchestrei, de producţie, ş.a.m.d. Mi-aş dori ca această încercare pe care o fac cu filarmonica să fie un punct de plecare către o ceva ce va deveni  o tradiţie, să devină normală. Eu sper ca în viitor să putem oferi și actul I și actul II, să, toată piesa, apoi să prezentăm și o Walkyrie, lucruri pe care ar fi frumos să le auzim, care sunt parte dintr-o viață și o tradiție muzicală cât se poate de normale.

O şcoală pentru cântăreţi, dirijori, pianişti

Aş vrea foarte mult ca aceste evenimente şi această tradiție să fie făcute cu români, în primul rând cu orchestra şi corul, și, să sperăm  cu soliști români, pentru că voci, Doamne ajută, avem foarte multe, probabil și voci wagneriene, că doar nu ne-a limitat ADN-ul la Verdi și Puccini. Dar nu avem școală. Sper ca acest prim pas să creeze un interes pentru o școală. Am putea aduce oameni de afară care să lucreze la început cu cântăreții tineri, vreau să văd niște dirijori care să se apropie, pianiști care să se antreneze şii, încetul cu încetul, să devină ceva normal care să facă parte din viața muzicală,  se creeze o obișnuinţă în viața muzicală românească.
 Fără ca să  minimizez câtuși de puțin importanţa acestui concert, vreau ca el să devină un lucru normal şi care să fie făcut la nivel foarte, foarte înalt. Asta este foarte important! Să obţinem cel mai bun nivel posibil muzical. Nu vorbesc de producţie, fiindcă  nu pot să spun că aici este o producţie. Avem doar un mic ajutor ca să creeze o atmosferă. Dar sperăm să avem şi o producție, bineînțeles, nu la Ateneu, şi astfel să se creeze un început de tradiţie pentru cântăreți, pentru orchestră, pentru cor, pentru dirijorii tineri, pentru pianiştii corepetitori, ceea ce nu avem în prezent.

În momentul când se înţelege frumuseţea muzicii, îţi dai seama de ce vine şi pasiunea

Christian Badea despre Corul Filarmonicii

Încerc să dau o idee cu ceva care sună frumos şi sperăm ca oamenii să se entuziasmeze. Cel mai bun exemplu este aici. Am început să lucrez cu corul acum câteva sătpămâni. Barbaţii au cântat ok, dar nu prea erau convinși, nu prea știau „de unde să ia” acest cor dublu al Cavalerilor Mesei Rotunde, nu aveau referințe.  A trebuit să le explic multe lucruri, să mergem în sală la locul de la care vor cânta şi, încetul cu încetul, au început să priceapă. Şi s-a întâmplat ceva foarte frumos acum două zile, când, deodată, i-am lăsat să cânte singuri. Şi au cântat singuri cu o convingere și cu un sunet german, wagnerian, cu articulație, cu atenție la diferența dintre „wer” şi „wehrt”! S-a lucrat la detaliu și, sincer să spun, i-aș lăsa acum să cânte într-un teatru german fragmentul pe care îl știu ei pentru că l-ar cânta foarte bine. Nu fac un compliment, ci o comparaţie cu alte ansambluri cu care am lucrat și care erau specialiști în Wagner. Deci se poate!  În momentul când se înțelege frumusețea muzicii și ești „înăuntru”, în momentul acela îți dai seama de ce vine și pasiunea.  

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...