„Mi-as dori ca această încercare pe care o fac cu Filarmonica să fie un punct de plecare către o tradiţie care să devină normală.” Christian Badea despre concertele cu actul III din Parsifal de la Ateneu.
În zilele de 14 şi 15 mai, în stagiunea curentă a Filarmonicii „George Enescu”, melomanii vor avea ocazia să asculte actul III din ultima operă a lui Richard Wagner, Parsifal, într-o distribuţie de excepţie: Stefan Vinke, Eric Halfvarson şi Bela Perencz vor evolua pe scena Ateneului alături de Orchestra şi Corul Filarmonicii, sub bagheta maestrului Christian Badea. În rolul Kundry este invitată actriţa Maia Morgenstern. Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner
Orchestra
Filarmonicii are o mare afinitate pentru Wagner
Vineri, 8 mai, la conferinţa de presă, sufletul
acestui proiect, dirijorul Christian Badea a declarat:
Am
dirijat multe concerte la Ateneu
cu orchestra şi am abordaţi cam toţi compozitorii posibili în aceşti ani. Dintre
toţi, mi s-a părut ca orchestra are cea mai mare afinitate
pentru Wagner. Sincer, nu înţeleg de ce, pentru ca nu avem o mare tradiţie
pentru Wagner, nu avem o educaţie în şcoli
care să meargă către muzica germană, într-un stil care să fie bine înțeles
şi adoptat de tinerii muzicieni care ies din conservatoare.
Nu prea se cântă.
Un
eveniment istoric: 100 de ani de la prima punere în scenă în România
Am descoperit prin nişte căutări destul de
rapide că Parsifal s-a cântat destul
de puţin. George Enescu l-a făcut cât de repede se putea atunci (1915), pentru
că existau niște
interdicții
din partea compozitorului însuşi, cum că nu puteai sa prezinţi această operă în
afara Festivalului din Bayreuth. Enescu l-a adus cât se poate de repede în faţa
publicului român, în formă de concert. După aceea George Georgescu care era
mare wagnerian și
amator de această muzică, cum sunt și eu, l-a dirijat la operă în 1932
integral. De atunci s-au mai cântat fragmente, dar nu s-a pus în scenă nici măcar
un act întreg cu solişti. S-a făcut în Festivalul „Enescu”, dar, așa cum se
întâmplă
lucrurile, au venit nemţii l-au cântat, românii s-au bucurat şi asta a
fost tot. Eu încerc să-l fac cu români,
cu Filarmonica din Bucureşti, care, după părerea mea, are afinitate
pentru sunetul de Wagner.
Urmează
spoilere
Este o operă, are o
componentă vizual, însă are un caracter destul de static. Nu sunt evenimente
dramatice şi
oameni care să se mişte foarte repede. Din această cauză, mi s-a părut că actul 3 se pretează foarte
mult la forma semi-stage. Avem un concept, dar soliştii
sunt îmbrăcați
în frac. Există câteva lumini şi a fost o problemă cu acestea la Ateneu pentru că nu poți să
agăți
sau să sprijini nimic, sala cere soluții tehnice foarte particulare,
limitează numărul de lumini și efectele pe care poţi să le
faci, dar se poate face ceva care să dea această atmosferă misterioasă, dintr-o
altă lume, care este actul III din Parsifal. Nu pot să spun că este o regie
fiindcă nu ai cum să faci o regie în ateneu. Scena este complet ocupată de
orchestră. Revenind la orchestră, aceasta va fi de proporţii
wagneriene. Deci nu veți asculta o orchestră care intră în fosă. Chiar
la teatrele mai mari, fosa nu este suficient de mare ca să intre în ea o
orchestră wagneriană. Dar aici veți avea o orchestră de proporțiile
celei care cântă la Bayreuth.
Să sperăm că muzicienii vor deveni la fel de interesaţi și de
pătimaşi
față
de această muzică aşa cum sunt eu.
De la
eveniment la normalitate
Sunt puțin mirat că a face un act
dintr-o operă care se cântă în mod natural și
normal peste tot în lume (întreaga operă), este aici așa un mare
eveniment. Îmi doresc să îl facem de mai multe ori să vină și
restul operei, să devină o tradiție într-adevăr și să
devină ceva normal. Am lucrat în ultimele luni la opera din Budapesta, unde am
facut Parsifal integral de Paști. Este o operă care se face de Paști,
datorită subiectului. Au fost puține repetiții,
toată lumea o știa,
producția
era acolo de 35 de ani, se făcuse în mod
regulat în fiecare an. Era un eveniment pentru că nu se face oricând în
timpul anului ci numai de Paști, dar nu o „mare descoperire. Era parte
din viața
muzicală, din obișnuințele
publicului, care deja o cunoștea și venea cu multă plăcere. Vorbeau
de cântăreţ, de
sunetul orchestrei, de producţie, ş.a.m.d. Mi-aş dori ca această încercare pe
care o fac cu filarmonica să fie un punct de plecare către o ceva ce va
deveni o tradiţie, să devină
normală. Eu sper ca în viitor să putem oferi și actul
I și
actul II, să, toată piesa, apoi să prezentăm și o Walkyrie, lucruri pe care ar fi frumos
să le auzim, care sunt parte dintr-o viață și o tradiție
muzicală cât se poate de normale.
O şcoală
pentru cântăreţi, dirijori, pianişti
Aş
vrea foarte mult ca aceste evenimente şi această tradiție să
fie făcute cu români, în primul rând cu orchestra şi corul, și, să
sperăm cu soliști
români, pentru că voci, Doamne ajută, avem foarte multe, probabil și voci
wagneriene, că doar nu ne-a limitat ADN-ul la Verdi și Puccini. Dar nu avem școală.
Sper ca acest prim pas să creeze un interes pentru o școală. Am
putea aduce oameni de afară care să lucreze la început cu cântăreții
tineri, vreau să văd niște dirijori care să se apropie, pianiști care
să se antreneze şii, încetul cu încetul, să devină ceva normal care să facă
parte din viața
muzicală, se creeze o obișnuinţă
în viața
muzicală românească.
Fără ca
să minimizez câtuși de puțin
importanţa
acestui concert, vreau ca el să devină un lucru normal şi care să fie făcut la
nivel foarte, foarte înalt. Asta este foarte important! Să obţinem cel mai bun
nivel posibil muzical. Nu vorbesc de producţie, fiindcă nu pot să spun că aici este o producţie. Avem
doar un mic ajutor ca să creeze o atmosferă. Dar sperăm să avem şi o producție,
bineînțeles,
nu la Ateneu ,
şi astfel să se creeze un început de tradiţie
pentru cântăreți,
pentru orchestră, pentru cor, pentru dirijorii tineri, pentru pianiştii
corepetitori, ceea ce nu avem în prezent.
În
momentul când se înţelege frumuseţea
muzicii, îţi dai seama de ce vine şi pasiunea
Christian Badea despre Corul
Filarmonicii
Încerc să dau o idee cu ceva care sună frumos şi
sperăm ca oamenii să se entuziasmeze. Cel mai bun exemplu este aici. Am început
să lucrez cu corul acum câteva sătpămâni. Barbaţii au cântat ok, dar
nu prea erau convinși, nu prea știau „de
unde să ia” acest cor dublu al Cavalerilor Mesei Rotunde, nu aveau referințe. A trebuit să le explic multe lucruri, să mergem în sală la locul de la care vor
cânta şi, încetul cu încetul, au început să priceapă. Şi s-a
întâmplat ceva foarte frumos acum două zile, când, deodată, i-am lăsat să cânte
singuri. Şi
au cântat singuri cu o convingere și cu un sunet german, wagnerian, cu
articulație,
cu atenție
la
diferența
dintre „wer” şi
„wehrt”! S-a lucrat la detaliu și, sincer să spun, i-aș lăsa
acum să cânte într-un teatru german fragmentul pe care îl știu ei
pentru că l-ar cânta foarte bine. Nu fac un compliment, ci o comparaţie cu alte
ansambluri cu care am lucrat și care erau specialiști în Wagner. Deci se poate! În momentul când
se înțelege
frumusețea
muzicii și
ești
„înăuntru”, în momentul acela îți dai seama de ce vine și
pasiunea.
Comentarii