Treceți la conținutul principal

Candelă de veghe în amintirea Brâncovenilor

În perioada 7 august - 8 septembrie 2014 este deschisă la Muzeul Satului din București, în sala „Lena Constante”, expoziția Candela de veghe.
Dedicată Tricentenarului Martirilor Brâncoveni, expoziția este organizată cu ajutorul Muzeului Judeţean Ialomiţa și coordonată de artistul plastic Valeriu Stoica. Galeria conține atât icoane și reprezentări iconografice sau portrete ale Brâncovenilor, dar și pictură inspirată de palatele brâncovenești. Artiștii care au împărtășit creația lor sunt: Grigore Popescu-Muscel, Maria Popescu Dragomir, Elena Constantin, Marian Manole, Valeriu Stoica, Iulian Mîțu, Nicolae Nestor, Loredana Alexandra Sârb, Ana Maria Marinică, Mihaela Bădescu, Ileana Ometița, Ana Ruxandra Ilfoveanu, Tania Moroianu, Maria Iacob, Ami Vasilescu și Gheorghe Coman.





La vernisajul expoziției am avut bucuria de a asculta  pe curatorul ei, dar și specialiști în domeniul etnologiei: prof. univ. dr. Doina Işfănoni și dr. Aurelia Cosma. Predica preotului Dr. Ion Mărăcineanu a fost urmată de două momente artistice: lectură din creația poetului Ioan Alexadru și Balada lui Constantin Brâncoveanu interpretată cu emoție și căldură de solista de muzică populară Ioana Marin.


Pe Valeriu Stoica l-am cunoscut în urmă cu doisprezece ani. Pictor a cărui expresie se regăsește în primul rând în icoane și biserici, un om jovial, membru al mai multor cercuri artistice din care fac parte scriitori, pictori și muzicieni, admirator al lui Wagner, Valeriu Stoica a fost nu doar inițiatorul ci și mentor pentru o parte din tinerii care și-au expus lucrările la Muzeul Satului.  Artistul consideră expoziția un „pelerinaj spiritual pe verticală“ ale cărui lumini (candele) se aprind în sufletul fiecărui vizitator. Dimensiunea verticală este o preocupare constantă a artistului, aceasta reprezentând ascensiunea, ridicarea din planul orizontal, temporal, lumesc. Suprapunerea acestor coordonate creează, desigur, crucea, care, dincolo de a fi simbolul suferinței Mântuitorului, este intersecția dorințelor și a voinței, răscrucea în drumul evoluției spirituale, pe care Iisus ne poate ajuta să o depășim.


Galeria este încadrată de icoanele lui Marin Manole, în care predomină tonurile de ocru și orange, încălzind imaginea și scoțând-o din austeritatea bizantină și tabloul familiei Brâncovenilor realizat de Grigore Popescu-Muscel.





Însă poate cea puternică prezență este cea a Sfintei Fecioare. Ceea e mi-a trezit interesul au fost tripticele. Există o tradiție în realizarea icoanelor Maicii Domnului, care se spune că începe de la Sfântul Evanghelist Luca și de la icoanele miracol, nerealizate de vreo mână de om. În triptic, Fecioara este în mijloc cu Pruncul în brațe, fiind străjuită de cei doi Arhangheli. Dispunerea acestora nu este întâmplătoare: Sfântul Mihail stă în stânga Fecioarei, iar Gabriel în dreapta. Și aici am putut face imediat legătura cu cele trei principii care guvernează Universul și, implicit, ființa umană, așa cum se regăsesc în Puranele indiene: Sattva, Rajo și Tamo Gunas.








 Tamo Guna, principiul dorinței (partea stângă, a emoțiilor) este guvernat de Mahakali, dar și de Bhairava, cel care distruge egoismul. Rajo Guna, principiul acțiunii (partea dreaptă) este guvernat de Hanuman, îngerul care rezolvă cu rapiditate orice sarcină, așa cum Gabriel a avut de dat Vestea cea Bună Sfintei Fecioare. Sattva Guna (centru), principiul adevărului și al evoluției, este guvernat de zeița Mahalakshmi, care este Devi, mama fecioară. Iată cum un canon în iconografie ascunde în el un secret al alcătuirii lumii, o lege universală a existenței. Iată felul în care candela de veghe se poate aprinde în mintea pelerinului și care poate nu se va stinge odată cu ieșirea din sala de la Muzeul Satului.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...