Treceți la conținutul principal

Liviu Dănceanu: Homo videns

Cei ce urmăresc un spectacol de operă rareori se întreabă cum este scrisă muzica. Interesant este ce se întâmplă pe scenă. Publicul vrea sa audă în primul rând voci frumoase (de fapt, cam la asta se reduce un spectacol în România, uneori nici atât), iar dacă se poate ca primadona sa nu fie supraponderală, este de-a dreptul minunat. Desigur, scenografia şi regia sunt extrem de importante, altfel, ce rost mai are să se monteze un spectacol de operă, când este mult mai ieftin şi mai rapid să se cânte în concert.
Operele moderne şi contemporane au alte cerinţe şi alt public. Nu sunt rentabile pentru teatrele mari, nu pot fi programate de mai multe ori în stagiune pentru că s-ar cânta cu sala goală. Având statutul de proiect, se bucură însă de apreciere, public tânăr şi cel puţin curios. Atât Ultimele zile, ultimele ore a lui Anatol Vieru, cât şi Orestia II de Aurel Stroe au avut un succes imens.
Festivalul SIMN 2011 a lansat câteva lucrări scenice. Homo Videns compusă de Liviu Dănceanu a avut premiera în Sala Studio a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti în seara zilei de 24 mai. Ansamblul Archaeus Simfonietta dirijat de Vlad Conta, a coparticipat la desfăşurarea piesei regizată de Daniel Prallea – Blaga. Cei patru tineri solişti au fost pregătiţi de soprana Georgeta Stoleriu şi pianista Inna Oncescu. Soprana Anna Mirescu, mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Nicolae Simonov şi basul Claudiu Şola au interpretat eroii reali sau „de pe sticlă” din tele – opera – balet a lui Liviu Dănceanu.
Ajunsă la capitolul „sinopsis”, mă văd în imposibilitatea de a descrie o acţiune. Este un decupaj din viaţa de zi cu zi, în care fiinţele umane nu acţionează, ci sunt martorii unui spectacol haotic – hipnotic, un decupaj din viaţa fiecăruia din noi. Omul este prins şi vegetează între două monitoare. Opera începe cu un gest reflex: deschiderea calculatorului. „Start”, „mozilla” „open”, „send”, „delete” sunt comenzile pe care le executăm de multe ori înainte de a coborî din pat.
Am putut recunoaşte personajele-cheie ale televiziunii: ştirista, prompterista, mondenul, reporterul, „artiştii” hip–hop, omul care îşi expune viaţa personală în speranţa obţinerii celebrităţii, politicianul-starlettă; episoadele din viaţa pe sticlă, de asemenea: ştirile de la ora 5, talk show-ul, divertismentul, reality show-ul, telenovela şi multă, multă publicitate (publi(ce)citate). Caracterul interactiv a fost dat de folosirea „prompterului” (planşe de carton) pentru public.
Interesantă mi s-a părut integrarea cameramanului (Virgil Oprina), a imaginii şi a dirijorului în acţiune. Pe ecran erau proiectate permanent prim planuri într-o mişcare continuă, ameţitoare. Figuraţia Anei Szekely (personaj mut) a fost extrem de sugestivă. În calitatea sa de prompter pentru public, era personajul lucid şi real al lucrării, deopotrivă „creierul” din spatele comediei şi singura fiinţă cu reacţie umană firească. Apariţiile regizorului Daniel Prallea Blaga s-au vrut simpatice, dar au fost mai degrabă cabotine.
Celor patru solişti, „muzicieni cu voce” aşa cum afirmă în notele de program profesoara Georgeta Stoleriu, nu li se pot aduce decât laude. Capabili să se descurce cu rigorile intonaţionale şi ritmice ale muzicii contemporane şi deopotrivă posesorii unor voci de foarte bună calitate (de multe ori i-am admirat în spectacole de operă sau în concerte vocal-simfonice), cântăreţii au oferit o interpretare interesantă şi au redat fiecare – deşi întruchipau personaje multiple – câteva tipologii. Astfel, am identificat preţioasa şi „intelectuala” interpretate de mezzosoprana Antonela Bârnat – cea mai experimentată dintre solişti – păpuşa isterică jucată de Anna Mirescu, superficialul şi charismaticul întruchipaţi de tenorul Nicolae Simonov şi „vocea naţiunii” scandată de basul Claudiu Şola.
Deşi grotescul este omniprezent în lucrare, nu el este cel care triumfă. Rezultatul prelucrării acestei idei năstruşnice este o muzică echilibrată, care nu abundă în stridenţe şi disonanţe, având chiar episoade ancorate în tradiţie, aşa cum este fugatto-ul din momentul „Eurofision”. Părţile solistice au fost cântate şi vorbite. Cu toate că este o operă şi că atenţia auditoriului este orientată spre planul vizual şi cu toate că ideea şi punerea ei în scenă sunt incitante, în 24 mai 2011 am ascultat muzică. Un lux, poate, într-un timp în care se tinde spre fuziune, sinteză, sincretism.
Cel mai interesant lucru la opera lui Liviu Dănceanu este faptul că adevăratul succes nu este cel contabilizat în sală, ci unul observabil în reacţia pe care o provoacă. Şocaţi de cât de adânc au intrat televiziunea şi internetul în viaţa noastră, poate vom încerca să trăim puţin înainte să ajungem să downloadăm vise.

PS. Ce bine că am terminat articolul la timp pentru a prinde emisiunea lui Mircea Badea!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...