Treceți la conținutul principal

Postări

Zilele culturii romane sarbatorite cu gala muzicilor tradiţionale

Asociaţia culturală “Nirmal Art” in parteneriat cu Arhiepiscopia Romano-Catolică Bucureşti prezintă în premieră Gala muzicilor tradiţionale ce va avea loc la Catedrala „Sfântul Iosif” în ziua de sâmbătă, 14 ianuarie, la ora 19.30 (după liturghie). Concertul este finantat de Ministerul Culturii si Identitatii Nationale in cadrul programului dedicate Zilelor Culturii Romane. Acest proiect face parte din turneul de muzică sufi „Comorile Persiei” care are loc în importante instituţii de cultură din România în perioada 11 - 30 ianuarie. Publicul va beneficia de patru recitaluri inedite susţinute de artiştii iranieni Saeed Dadkhah şi Hossein Sanaei, Anne Marie Ene şi percuţionistul indian Avadhut Kasinadhuni, grupul de muzica bizantină Cantores Ecclesiae şi solista de muzică tradiţională Ioana Marin. Melodiile seducătoare ale maqamurilor vor fi interpretate la instrumente specifice - setar, kamancheh, tabla -  şi vor fi brodate pe versurile poeţilor sufiţi Hafez şi Rumi. Înălţătoa...

Primul turneu de muzică clasică persană (sufi) din România

În perioada 11 - 25 ianuarie 2017, va avea loc în România turneul "Comorile Persiei". Melodiile seducătoare ale maqamurilor vor fi brodate pe versurile poeţilor sufiţi Hafez şi Rumi. Doi muzicieni veniţi din Iran ne vor încânta cu instrumentele lor specifice: Maestrul Saeed Dadkhah: Setar şi voce Hossein Sanaei: Vioară, Kamancheh Lor li se vor alătura pe rând percuţioniştii: Avadhut Kasinadhuni (India) -tabla Sorin Bundă (România)- tabla Artişti invitaţi: Anne Marie Ene  - vioară indiană Ioana Marin – voce (muzică tradiţională românească) Grupul de muzică bizantină Cantores Ecclesiae Programul concertelor: Filarmonica Braşov: 11 ianuarie 2017 Filarmonica Ploieşti: 13 ianuarie 2017 Catedrala Sf. Iosif Bucureşti: 14 ianuarie 2017 - Concert de gală Filarmonica „Mihail Jora” Bacău – 16 ianuarie 2017 Biblioteca Municipală Oneşti: 17 ianuarie Atheneul Popular Focşani: 18 ianuarie 2017 Centrul Cultural de Artă Tinerimea Română: 21 ian...

Lectura din Tolstoi si Shri Mataji Nirmala Devi pe scena Ateneului

În 23 noiembrie a avut loc la Ateneul Roman concertul Corului Filarmonicii "George Enescu" având în program Vecerniile de Rahmaninov. În desfaşurarea dramatică a fost nevoie de câteva momente de respiro atât pentru public cât şi pentru protagonişti. Cum traducerea textului se afla integral în programul de sală, lucru de care m-am ocupat personal, nu avea rost să reiau acelaşi text în momentele vorbite. Şi inspiraţia m-a dus întâi către literatura rusă, la Lev Tolstoi, din cartea căruia, "Împărăţia lui Dumnezeu este înauntrul vostru", am selectat două fragmente, unul referitor la Ziua Învierii şi al doilea despre lumina din interior şi libertatea omului. Între momentul Vecerniei şi cel al Utreniei, am căutat texte dedicate Sfintei Fecioare Maria, Maica lui Dumnezeu Fiul. Nu cred că există rugăciune mai frumoasă decât cea scrisă de Mihai Eminescu. Am mai adăugat câteva fragmente din Psaltirea Maicii Domnului. Iar inaintea Troparelor Învierii, am citat din cea mai imp...

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, accept...

Masterclass Wagner în București

Capitolul masterclassului din cadrul proiectului "Parsifal la Ateneu" merită o relatare separată. Ca orice cântăreţ, vânez fiecare oportunitate de a mai învăţa ceva, un secret, care să mă ajute să cânt mai bine, mai frumos, mai mult, să-mi dea mai multă rezistenţă sau să aprofundez un anumit stil. Christian Badea a dat această şansă în mod gratuit celor interesaţi. Fundaţia Română pentru Excelenţă în Muzică a organizat la Ateneu cursuri de masterclass susţinute de cei patru solişti ai spectacolelor cu Parsifal de Richard Wagner: Petra Lang, Stefan Vinke, Eric Halfvarson şi Bela Perencz. Cursul a avut loc în ziua de 6 octombrie 2016 şi a durat aproape intreaga zi.  Din dorinţa de a mă asigura că voi avea loc printre participanţii activi, dar şi din orgoliu de vorbitor de limba germană, m-am înscris ca studentă la baritonul maghiar Bela Perencz. Însă am avut şansa să asist la cursurile tuturor. Cu voci mari sau nu, care ar putea cândva cânta Wagner sau nu, uni...

Ni s-a întâmplat Parsifal

Scriu din nou din interiorul evenimentului, aşa cum am făcut în urmă cu un an. Nu voi povesti cum a fost spectacolul şi în ce a constat regia, pentru că sunt sigură că vor fi destui cronicari care vor face asta. Nici despre cum au cântat minunaţii Petra Lang, Stefan Vinke, Bela Perencz, Eric Halfvarson şi Marius Bolos. Cine a fost în sală, nu are nevoie de nici o confirmare. Cine nu a fost, nu-şi poate imagina dintr-o descriere. Sunt unul din elementele acestui mecanism pus în mişcare de un om, o minte: Christian Badea.  Dar ce a reprezentat acest concert pentru noi? Cel mai mare câştig cred că a fost al orchestrei. A funcţionat la parametri maximi, la un nivel profesional excepţional. Adică la adevăratul lor nivel. Orchestra a câştigat respect, unul real, de sine şi din partea publicului. Pentru că am observat felul în care publicul tratează orchestrele româneşti în timpul Festivalului Enescu. La orice orchestră străină, nu doar la Berliner Philharmoniker,concertele sunt so...

Povestea unui afiş: Parsifal la Ateneu

În 7 şi 8 octombrie va fi prezentat  la Ateneul Român  actul I al operei Parsifal de Richard Wagner în interpretarea celor mai buni solişti din întreaga lume, a Orchestrei si Corului Filarmonicii „George Enescu” şi a celui mai important dirijor român de operă, Christian Badea. În 12 septembrie a avut loc conferinţa de presă care a anunţat pe lângă datele şi detaliile evenimentului, şi noutăţi: înfiinţarea Societăţii Wagner România, organizarea unui masterclass gratuit oferit de soliştii invitaţi pentru cântăreţii români interesaţi de stilul wagnerian,  precum şi accesul tinerilor la repetiţia generală.  Însă cea mai emoţionantă dintre toate a fost povestea afişului: Christian Badea: Afişul are în faţă un copil. Acest copil există. Este o întâlnire pe care am avut-o şi care m-a pus pe gânduri. Parsifal este o operă plină de simboluri, este destul de ambiguă, cu influenţe buddhiste, vorbeşte despre  Mântuitor, Salvator  prin compasiune. Deci es...