Se spune adesea că o comunitate este ca o familie. Dar, la fel ca orice familie, vine la pachet cu toate imperfecțiunile și conflictele sale. Nimic nu e ideal — și poate că tocmai în imperfecțiune se ascunde autenticitatea.
Totuși, rămâne
întrebarea: cum arată idealul? Ce înseamnă perfecțiunea?
Un răspuns
frecvent e că perfecțiunea ar fi un model spiritual, o figură istorică pe care
o admirăm. Însă, în mod paradoxal, oamenii tind să se distanțeze exact de acele
exemple care i-ar putea transforma cu adevărat. De ce? Poate pentru că idealul,
când devine prea real, ne incomodează.
Dacă ne uităm puțin în istoria spiritualității, vedem că cele mai ridicole așteptări și reacții au fost față de Iisus Hristos. De ce nu a fost Iisus acceptat? Pentru că evreii își imaginau un Mesia care să le rezolve problemele care îi preocupau pe ei atunci, în secunda aceea. Își doreau un erou războinic, cum mai avuseseră în trecut – pe Samson, Saul sau David. Cineva care să înlăture dinastia irodiană și să-i alunge pe romani. Cineva care să fie perfect după cum își imaginau ei.
Și Iisus le-a
spus să-și plătească taxele, vindeca bolnavi în ziua de shabat, vorbea despre
iubirea aproapelui și chiar a dușmanului (cum așa?), a salvat păcătoși de la
moarte, a vindecat romani (dușmanul???), leproși, vorbea despre Împărăția lui
Dumnezeu care nu e din lumea aceasta (Cum? Nu e Iudeea Împărăția lui Dumnezeu? Că doar sunt poporul ales).
A, păi nu e bine,
nu e ce așteptau ei. Așa că îl acuzau de blasfemie și propuneau lapidarea.
Până la urmă,
l-au lichidat romanii – culmea! – pentru anarhie, deși tocmai evreii îl
renegaseră pentru că nu a servit interesele rebelilor și fanaticilor.
Iar acum de ce și
în ce formă este acceptat ? Este mai degrabă folosit, în numele Lui se spune
orice, se face orice, s-au făcut crime, s-a făcut genocid. El nu se află
printre noi în carne și oase pentru a ne combate, măcar.
Același mecanism
funcționează și azi. Ne alegem idealurile, dar doar dacă nu ne cer prea mult.
Le venerăm, atâta timp cât nu ne provoacă. Le transformăm în simboluri fixe,
comode, sigure. Le folosim pentru a justifica propriile limitări, nu pentru a
le depăși.
În comunități, chiar
și între oameni bine intenționați, apar așteptări absurde. De ce trebuie cineva să fie cum vrea
altcineva? Aceste comportamente nu sunt doar semn de imaturitate, ci și
tendințe de dominare și abuz.
În orice
colectivitate se întâmplă tot felul de lucruri, unele negative. Este normal să
ripostezi la încălcarea unor limite, să sancționezi lipsa de bun-simț și
abuzurile. Dar, de obicei, cel abuzat sau cel care încearcă să atragă atenția
asupra unei probleme este etichetat drept agresiv.
M-a amuzat
teribil o doamnă căreia nu-i convenea că nu știu care actor nu e suficient de
înalt (suficient pentru ce?) sau că vocea unui jurnalist nu e destul de joasă
(ca să ce?, că nu dădea audițe pentru Sparafucile) Și totuși, idealul există.
Nu ca fantezie, ci ca direcție. Un sens către care să tindem, nu o imagine
rigidă cu care să ne comparăm.
Shri Mataji Nirmala
Devi spunea să avem idealuri și să muncim pentru ele. Idealuri, nu proiecții
mentale.
Poate că e
momentul să ieșim din „filmele din cap” și să ne conectăm la realitate. Altfel este
posibil să ratăm idealul. Și e păcat.
Comentarii