http://agenda.liternet.ro/articol/20608/Cleopatra-David/Mozart-lectia-echilibrului-Cosi-fan-tutte.html
Am ajunsla Opera din Bucureşti la spectacolul
din 28 februarie, cu cea de a doua distribuţie de Cosi fan tutte. De mult timp sunt intrigată de prezenţa slabă a
creaţiilor mozartiene în programul ONB. Mă supăra, acum mulţi ani, faptul că la Flautul fermecat sala era jumătate goală, iar
spectacolul era neatractiv şi în limba română. Cei din instituţie spuneau că
publicului nostru nu îi place Mozart. Am rămas stupefiată. Aşa să fie? Situaţia
nu a fost mai bună nici când s-a jucat în original, deoarece dialogurile erau
citite, iar cântăreţii nu aveau habar ce spun şi ce fac. Era mai degrabă o
montare de semi-concert. Problema s-a rezolvat: acum Flautul fermecat nu se mai joacă deloc. A fost pus în scenă la Opera Comică pentru Copii într-o
variantă prescurtată şi adaptată publicului acesteia. Totuşi, până la a i se
face dreptate lui Mozart mai este un drum lung.
Am ajuns
Nu stăm mai bine
nici cu alte opere. Răpirea din Serai
este, de asemenea, absentă din
repertoriu. Dar ce se întâmplă cu trilogia lui Da Ponte? Nunta lui Figaro şi Don
Giovanni sunt programate în stagiune. Nu am văzut recent un spectacol cu Nunta lui Figaro. Mi-a rămas în minte unul
de prin 2001, când Roxana Briban interpreta rolul Contesei. Ţi se tăia răsuflarea
ascultând-o. Don Giovanni din
montarea actuală este …complet dezbrăcat. Dezbrăcat de orice posibilitate de a
juca, de frumuseţe, de haz, pentru că şi acesta trebuie să fie acolo. Nu sunt
adepta inovaţiei cu orice preţ. Şi în cazul lui Don Giovanni prefer din toate motivele vechea regie.
Aseară s-a jucat Cosi fan tutte. Versiunea din 2006 nu am
reuşit să o văd şi am regretat. Acum, mă aşteptam la o montare modernă, conform
tendinţelor afişate şi reafirmate ale ONB din ultimii ani. Este modernă şi nu
prea. Scenografia traversează trei epoci dintr-un foc: cea a lui Mozart, anii
1950 şi cea actuală prin aducerea tehnologiei (smartphone, kit pentru
resuscitare). Ansamblurile abundă de mişcare, de momente coregrafice în care
sunt antrenaţi şi soliştii şi membrii corului. Nu sunt intervale moarte. Sunt
câteva scene profund lirice (terţetul din actul I sau aria lui Fiordiligi din
actul al doilea), în care muzica este lăsată să curgă fără alte adăugiri. La
partea de regie, un punct slab în consider abundenţa de gesturi cu trimitere
sexuală. La un moment dat aveam impresia că sunt la cinema la Dirty
Grandpa (nu că
acolo le-aş tolera mai bine; nu fac parte din acea categorie de public care
trebuie gâdilat, ciupit şi şocat ca să stea cu ochii la scenă.)
Acţiunea operei se
desfăşoară, în varianta lui John Fulljames, pe durata unei nunţi, cu toate
momentele ei, de la fastul planificat la dezastrul de după. Chiar căsătoria
fictivă a celor două surori cu iubiţii metamorfozaţi în hipsteri are loc pe
ruinele nunţii-cadru. Dacă situaţiile celor patru personaje sunt supuse
libretului (punerea la încercare a fidelităţii, provocarea, cedarea din milă,
apariţia sentimentelor noi şi confuze, trădarea, demascarea, furia,
resemnarea), personajele mute (cei doi miri) aduc pe fundal alte încercări ale
relaţiei de cuplu: plictiseala, nepăsarea, distanţarea, compromisul, împăcarea.
Dar Muzica? Cum a
fost Muzica? Slavă Domnului, a fost bine! Nu au fost inegalităţi între nivelul profesional
al soliştilor. În trecut, distribuţia era jumătate bună, jumătate…. De data
aceasta toate vocile au fost nu doar frumoase, ci şi tehnic foarte bune. Mozart
este nemilos cu sopranele, alergându-le prin toate cele trei registre chiar şi
în scenele lirice. Simona Neagu a rezolvat cu succes această provocare,
registrul său grav fiind cald şi sonor, iar pianissimele în acut la fel de
calde. Mici accidente şi imperfecţiuni au existat atât la orhestră cât şi la
solişti, însă artiştii au reuşit să treacă peste acele momente, să continue şi
să-şi dezvolte rolurile. Sunt de admirat aceşti oameni care nu se pierd, nu îşi
acordă răgazul regretului, ci dau lecţia stăpânirii de sine şi revin pe poziţie
pentru a face lucrurile poate şi mai frumoase.
Mi-au atras atenţia
şi m-au surprins în mod plăcut modul în care au fost realizate duetele şi
celelalte ansambluri. Soliştii îşi pregătesc, în general, cu acurateţe ariile
sau replicile solo, însă de multe ori ansamblurile sunt sacrificate. De ce? Din
cabotinism, neglijenţă, lipsă de educaţie muzicală (auz armonic) Cine are de
pierdut în acest caz ? Cumva colegul care s-a auzit mai încet ? Nu.
Muzica. Am văzut cazuri (chiar şi pe scena Ateneului), când, din disperarea de
a ieşi în evidenţă, un solist cânta…fals! Nu îşi pun mulţi cântăreţi problema
echilibrului dintre voci, a armonizării şi intonaţiei corecte, a cunoaşterii şi
respectării textului muzical (să ştii când ai sau nu temă). Nu ştiu nici câţi
dirijori îşi asumă sarcina de a-i disciplina pe cântăreţii nărăvaşi. Mă gândesc
întotdeauna cu groază la momentul din Simfonia a IX-a de Beethoven în care cvartetul solo are de cântat, înainte
de Prestissimo final, „Alle Menschen
werden Brüder/Wo dein sanfter Flügel weilt” şi care aproape întotdeauna iese
dureros de fals. Ei bine, în Cosi fan
tutte de duminică, temerile mele au fost (slavă Domnului!) neîntemeiate.
Cele mai reuşite au fost duetele dintre Dorabella-Fiordiligi. O asemenea
omogenitate între o voce de soprană şi una de mezzosoprană nu este deseori
auzită live. Uneori, nu ştiam când
termina una şi începea cealaltă. Două cântăreţe inteligente care, la frumuseţea
personală şi cea a jocului, au adăugat frumuseţea muzicii corect, bine cântate.
„Orice montare de Mozart este un câştig.”,
spunea Cristian Mihăilescu într-un interviu pe care mi l-a acordat anul trecut.
Cei responsabili pentru spectacolul de aseară merită felicitaţi. M-am bucurat să văd sala plină, aşa cum m-am
bucurat şi la Oedipe de acum câteva
săptămâni. Aştept cu nerăbdare repunerea în scenă a Flautului fermecat, cu o regie deşteaptă şi cântăreţi cunoscători
de limba germană. Sunt sigură ca avem şi Regine valabile. Aştept să văd o
stagiune plină de opere bine cântate, bine jucate, cu regii atractive, fie că
sunt clasice sau moderne. Mai este până acolo, dar semnele sunt bune şi, încet-încet,
ne facem lecţiile.
Comentarii