Am
aflat pe la începutul anului că se va cânta în stagiunea Filarmonicii „George
Enescu” actul al treilea din Parsifal de Richard Wagner sub conducerea
dirijorului Christian Badea. Concertele au avut loc în zilele de 14 şi 15 mai la Ateneul Român.
Fiecare experienţă de lucru cu maestrul Badea se poate transforma în lecţie, în şcoală, iar membrii Corului Filarmonicii au simţit acest lucru şi au învăţat să-l folosească pentru propria lor creştere începând cu Requiemul de Verdi din 2011.
Foto: Dragoş Cristescu
Datele
pe care le aveam cu vreo 2 -3 săptămâni înainte de concert se încadrau în limitele
cunoscute şi, oarecum, de rutină. Lucrarea nu s-a mai cântat pe scena
Ateneului, dar piese de anvergură, chiar în primă audiţie, au tot fost
programate la Filarmonica
din Bucureşti. Însă în momentul în care am aflat cine sunt soliştii, am înţeles
că producţia cu Parsifal nu avea să
fie doar un foarte bun concert de stagiune. În distribuţie erau anunţaţi Stefan
Vinke, Eric Halfvarson, Levente Molnár şi actriţa Maia Morgenstern.
Când
vezi înregistrări cu puneri în scenă ale marilor teatre de operă, chiar şi în
live-stream în cinematograf, nu poţi avea, cu toată măreţia spectacolului,
acelaşi sentiment ca atunci când artistul respiră lângă tine. Şi pe Stefan
Vinke şi Eric Halfvarson i-am putut urmări în Inelul Nibelungilor la ediţia
trecută a Festivalului „Enescu”. Deşi în trecutul vieţii culturale bucureştene
publicul putea vedea aceiaşi artişti în festival şi în stagiuni, în ultimii ani
acest lucru nu a mai fost posibil din mai multe motive, subfinanţarea
instituţiilor muzicale fiind unul dintre ele.
Aşa că o revedere a acestor muzicieni colosali, care ne-au lăsat muţi de
admiraţie acum doi ani, a creat un val
de entuziasm. Cei mai mari solişti wagnerieni ai momentului erau programaţi în
stagiunea filarmonicii noastre.
Conferinţa
de presă a dezvăluit câteva din secretele producţiei de la Ateneu.
Regie , regie de lumini, prezenţa actriţei Maia
Morgenstern in rolul Kundry, personaj care în cel de al treilea act nu are de
intonat decât două cuvinte, în rest fiind nevoie de gest, mimică, mişcare. Decorul
îl constituia însăşi clădirea Ateneului, devenit pentru o săptămână Templu al
Graalului.
Presa
miza pe unicitatea evenimentului şi pe prezenţa Maiei Morgenstern. Iubitorii
muzicii lui Wagner pariau pe solişti. Dirijorul pe absolut tot ce avea să
evolueze sub bagheta lui: în afara soliştilor, de aducerea cărora s-a ocupat
personal, pe orchestră, despre care a afirmat că are afinitate pentru muzica
lui Wagner, pe corul pregătit de Iosif Ion Prunner şi, mai ales, pe sine.
Şi se intră în linie
dreaptă
Marţi
are loc prima repetiţie cu solişti. Primim o lovitură din partea lui Levente
Molnár, care anunţă că, din motive de sănătate, nu va putea participa. Vinke şi
Halfvarson sunt prezenţi, îşi interpretează rolurile fără partitură, impecabil.
Orchestra şi corul sunt antrenaţi în ceea ce devenea viziunea lui Christian
Badea
Vine
ziua de miercuri, cu repetiţia generală. Trebuie găsit urgent un interpret cel
puţin la fel de bun pentru rolul Amfortas, iar Christian Badea îl găseşte.
Baritonul
Béla Perencz ajunge direct de la aeroport la repetiţie şi, din momentul în care
intră în scenă şi cântă primele fraze, realizăm că …tot răul a fost spre bine. Amfortas
întruchipat de artistul maghiar este deja încadrat în spectacol, iar spectacolul
este definitivat. Cei din asistenţă au reacţionat: „Ştiam că va fi un eveniment, dar nu credeam
că va fi astfel...”.
Nu-mi
amintesc să mai fi avut simţit o asemenea tensiune, o asemenea acumulare
emoţională în aşteptarea unui concert. Am fost martor al întregii munci, al pregătirilor,
al repetiţiilor şi parte din aceste forţe puse laolaltă în construcţia
concertului-spectacol.
Despre
cum au fost cele două seri de concert, au povestit Anca Florea şi Alexandru
Pătraşcu. Experienţa unui interpret ce asistă la un spectacol poate fi
diferită, acesta ajungând, chiar din poziţia de spectator, să trăiască fiecare
frază în parte. Ca participant activ, fenomenul se accentuează, poţi să ajungi în simbioză
cu cel ce cântă lângă tine. Respiri cu el, transpiri cu el, îi simţi vocea, susţii frazele împreună cu el
de parcă le-ai cânta tu însuţi. Eric Halfvarson (Gurnemanz) făcea sala
Ateneului să vibreze cu armonicele vocii sale, Vinke, întruchipându-l pe
Parsifal, aducea triumful inocenţei cu timbrul său luminos şi penetrant, iar Béla
Perencz devenea un Amfortas dramatic, sfâşietor şi deznădăjduit, totul sub
ochii noştri, cu noi alături. Toţi cei trei eroi wagnerieni erau înfăţişaţi
impecabil, dar interpretarea lui Halfvarson a constituit sublimarea întregii
partituri solistice. Prezenţa a trei muzicieni de acest calibru ar fi, poate, suficientă
pentru a asigura succesul chiar şi pe scenele importante. Însă nu pentru
Christian Badea. În cazul lui Wagner, partea interesantă din punct de vedere
muzical este rezervată orchestrei, iar Orchestra Filarmonicii nu a mai fost
cea de cu o săptămână sau două înainte. Având pe Cătălin Desagă pe post de
concert maestru şi dirijat de Badea, ansamblul bucureştean a fost capabil de
transfigurare, de detaliere, de construcţie şi devenire. Au cântat Wagner cu
adevărat. Despre cor, maestrul Badea deja vorbise la conferinţa de presă. Am fost
acolo, am cântat, iar sunetul nostru venea în finalul operei de nicăieri, în
timp ce Graalul lumina cupola Ateneului. Lumina era decor, personaj, iar publicul devenea participant în acest
ritual de sfinţire a scenei, ein
Bühnenweihfestspiel.
Pentru unii a fost o minune. Pentru alţii un efort uriaş cu un rezultat pe măsură. Totul a fost altfel decât de obicei, iar acest „altfel” ar putea deveni normalitatea, fără teamă, fără a mai constitui o provocare. Fie ca ceea ce s-a întâmplat în acea săptămână
Comentarii