Treceți la conținutul principal

Eroi şi simboluri venerate de tineri - live la Ateneul Roman în 5 octombrie 2016

Elevii şi studenţii vor putea urmări miercuri, 5 octombrie la ora 19.00, la Ateneul Român, repetiţia generală pentru evenimentul cultural al anului: actul I din opera Parsifal de Richard Wagner. Spectacolele pentru publicul larg vor avea loc  în 7 şi 8 octombrie la Ateneul Român în interpretarea celor mai buni solişti din întreaga lume, a Orchestrei si Corului Filarmonicii „George Enescu” şi a celui mai important dirijor român de operă, Christian Badea.

Parsifal, may the Force be with you!

Maestrul Christian Badea a declarat în cadrul conferinţei de presă:

Vreau sa remarc un singur lucru: am avut nişte grupuri mici de tineri anul trecut la repetiţia generală, care au fost foarte impresionaţi de acest act 3. Au venit fără să ştie prea bine la ce să se aştepte şi au fost foarte impresionaţi. Ideea este că aş vrea foarte mult ca la repetiţia generală să avem o sală plină de tineri: elevi şi studenţi. Întrebarea firească este: de ce  credeţi că elevii şi studenţii de la 16 la 25 de ani vor avea afinitate cu Parsifal? La prima vedere nu ar fi. Este o operă esoterica şi foarte lungă. Dar dacă ne gândim, ei sunt deja familiarizaţi cu Parsifal, pentru ca miturile lui Wagner, de la Inelul Nibelungilor la Parsifal, toţi eroii sunt mituri medievale, mituri care au fost preluate de dl. Tolkien în Lord of the Rings. Miturile sunt preluate în seriale, cum este Games of Thrones, iar Star Wars nu este decât o readaptare Si Fi a miturilor medievale. Avem Darth Vader care este Klingsor, îl avem pe Gurnemanz, care este înţeleptul Obi-Wan Kenobi şi avem băiatul (Luke Skywalker), care are un fel de sabie a luminii şi care este Parsifal, de fapt.  
Toţi tinerii cunosc deja aceste mituri dar le cunosc într-un mod mai actualizat şi cu muzică mult mai proastă. În  momentul când tinerii vor sta în sală şi vor auzi muzica celui care creat această lume şi abia pe urmă  a venit dl John Williams, care e foarte bun compozitor de muzică de film, şi s-a inspirat, dar nu are cum să se compare cu Wagner sau cu Richard Strauss, pentru că a luat şi de la Strauss, în acel moment tinerii vor fi copleşiţi! Fiindcă ceea ce este foarte important este următorul lucru:  ceea ce face efectul nu sunt costumele, nu sunt decorurile, este muzica. Muzica şi vocea umană. De data aceasta vom avea subtitrare, dar chiar dacă nu înţelegeţi ce se spune, la un moment dat, aceşti compozitori  sunt aşa de geniali şi muzica lor este aşa de extraordinara, încât copleşeşte sufletul! Şi în momentul acela, muzica merge la un nivel mult mai profund şi mult mai uman decât nivelul intelectual. Nu mai contează din ce naţie eşti, din ce generaţie eşti. Răspunzi la această muzică! Această muzică este una care cuprinde natura umana. Eu am mare încredere că tinerii vor fi foarte entuziaşti. Am vorbit cu colegii nepoatei mele, care are 19 ani. Mi-au spus: nu avem probleme, putem sa stăm trei ore să ne uitam la Lord of the Rings”. Deci aceşti tineri, obişnuiţi să asculte piese de 3-4 minute pe mobil, au şi această capacitate de a intra în legende mitologice cu nume foarte complicate, pentru că trebuie sa ştiţi că personajele lui Tolkien au nume mult mai complicate decât cele din Inelul Nibelungilor, dar tinerii le ştiu si ei sunt fascinaţi, atunci sunt sigur că, în momentul în care for asculta şi vor vedea Parsifal şi vor avea această imersiune în muzică, se vor identifica cu ea şi nu vor avea nici un fel de inhibiţie. Sunt absolut sigur de asta. Am avut experienţa acum un an şi nu vreau decât sa o dezvoltăm.


ORCHESTRA ŞI CORUL FILARMONICII “GEORGE ENESCU”

Dirijor – CHRISTIAN BADEA

Solişti
STEFAN VINKE – Parsifal
ERIC HALFVARSON – Gurnemanz
PETRA LANG – Kundry
BELA PERENCZ – Amfortas
MARIUS BOLOS – Titurel
IONUT POPESCU – Primul Cavaler
IUSTINIAN ZETEA – Al doilea Cavaler
IULIA ARTAMANOV – Primul Scutier
SIDONIA NICA – Al doilea Scutier
LIVIU INDRICAU – Al treilea Scutier
ADRIAN DUMITRU  - Al patrulea Scutier
SIDONIA NICA – O voce din cer
Dirijorul Corului – ION IOSIF PRUNNER
Corul de copii Radio – dirijorul corului – VOICU POPESCU
Elevi și eleve de la Liceul de coregrafie „Floria Capsali” şi de la Şcoala „ArtMusic”

Concept regizoral şi realizare scenică: CHRISTIAN BADEA

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tataie, de ce sunt războaie în lume?

Aveam vreo patru sau cinci ani când am înțeles ce este un război. La televizor era plin de filme de propagandă, iar la radio de piese de teatru, multe cu acțiunea în timpul celui de al Doilea Război Mondial.   În anii comunismului, am crescut, ca mai toată lumea din generația mea, cu bunicii. Ca orice copil, mă mai strâmbam când mâncarea avea alt gust, când în loc de smântânică era iaurt, sau când mai aveam de trecut printr-un fel de mâncare până să ajung la prăjituri. Bunica zicea atunci, cu accentul ei de peste Prut: „Îți cei osândă!“, iar bunicul a izbucnit la un moment dat:  “Eu am văzut om mort de foame!“. Uneori, bunicul mai pomenea cuvântul „război“, el fiind veteran, iar la radio auzisem despre conflictul dintre Iran și Irak. Înțelegeam că este ceva cumplit, distructiv, că oamenii omoară oameni, dar nu vedeam rațiunea din spatele unor astfel de acțiuni. L-am întrebat: „Tataie, de ce sunt războaie în lume?” Și a răspuns: „Pentru că oamenii se ceartă. Mă cert eu cu t...

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...