Treceți la conținutul principal

Dictatura morţii

Nu, nu este vorba de Coreea de Nord, nici de Statul Islamic, nici măcar de Mama Rusie. Nu este vorba nici despre masoni, Biserica Catolica,  sionişti, reptilieni şi alte trăsnăi din teoriile conspiraţiei.

Vedem pe posturile TV un soi de justiţie. Cazuri de corupţie, trafic de influenţă, tot felul de ilegalităţi ai căror autori (prezumtivi) sunt cercetaţi, poate condamnaţi. Există şi un organism care se ocupă de acest lucru.

Dar ce se întâmplă în cazul incompetenţei? Incompetenţa nu este ilegală. Lucrurile merg şnur în acest caz. Lipsa  de strategie decurge din lipsa de viziune, care, la rândul ei, decurge din lipsa de idealuri. Oamenii fără idealuri (idealurile nu se referă la realizări personale) sunt oameni morţi. Suntem conduşi de oameni morţi, carcase biologice funcţionând pe bază de impulsuri electromagnetice, umplute cu mici interese ridicate la rang de obiective strategice.  Morţii nu vor face nimic pentru că nu-şi pot imagina nimic mai mult decât propria lor experienţă, propriul trecut, evident mort. Dorinţele lor sunt de tip comparativ şi nu pot avea decât conturul invidiei, fie că este vorba de viitorul instituţiei de care se ocupă, fie de propria familie. Trebuie să obţină ce are celălalt. Punct. De multe ori, invidiază alţi morţi, care au obţinut un centimetru mai mult decât ei. Nimic nu este mai important decât avantajul imediat, fie el şi minor, fie el şi cu costuri mari (din partea altora, aparent). Pentru că nu cred în nimic, nici în propria capacitate de a face ceva, vor cultiva mediocritatea (adică moartea) şi se vor înconjura de oameni mediocri (adică tot morţi), pentru ca aceştia să-i poată recunoaşte ca lideri supremi, tătuci şi mămuci. Desigur, vor fi toţi bucuroşi să culeagă firimituri şi vor fi recunoscători pentru o poziţie care le asigură traiul uneori minimal, alteori mai mult decât îndestulător. Morţii gândesc despre morţii mai mari că sunt buni pentru că „le dau”. Ce le dau? Salariu pentru munca depusă, un salariu mort pentru o muncă moartă.

Oamenii morţi răspândesc moarte. Moartea educaţiei, moartea culturii, moartea bunului simţ. Când cei vii le permit morţilor să îi conducă, îşi vând idealurile, viitorul, sufletul, aerul pe care îl respiră, forţa care le face inima să bată. Oamenii vii sunt îngenuncheaţi prin frică. Sunt supuşi morţii prin intimidare, prin dominare, hărţuire, umilire. Cei vii opun rezistenţă când sunt tineri. Rezistenţă făţişă. Şi pierd bătălie după bătălie, până când abandonează lupta. Cei norocoşi găsesc alte direcţii, alte locuri unde pot respira şi creşte în voie. Alţii merg din cimitir în cimitir. Uneori mai găsesc vii rătăciţi pe acolo, unii abia mai respirând, alţii murind de bună voie făcându-se „frate cu dracul până trec puntea”. Dar puntea se afundă. Ei beau otrava dulce a compromisului.


Este posibil să rămâi necontaminat de moarte, să rămâi viu printre morţi? Este posibil să vezi permanent lumina şi să mergi spre ea? Nu vor apărea mereu morţi la cotitură care să se folosească de tine pretinzând că ştiu ei drumul spre ieşire sau că mai bine decât moartea pe care ţi-o oferă nu se poate şi, oricum, nu meriţi altceva?

Comentarii

HORIA GANESCU a spus…
Corect! Excelenta analiza!

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...