Treceți la conținutul principal

De la Haydn la Sibelius cu Orchestra de Cameră Radio

Considerată sora mai mică a Orchestrei Naţionale Radio, Orchestra de Cameră abordează în principal lucrări din repertoriul baroc şi clasic, a căror scriitură rarefiată expune fiecare membru al ansamblului, nepermiţând nesiguranţe în execuţie. În 22 mai a. c. Orchestra de Cameră Radio dirijată de Amaury du Closel a prezentat pe scena Studioului „Mihail Jora” Concertul în Do major pentru violoncel şi orchestră de J. Haydn şi Concertul nr. 11 în Fa major pentru pian şi orchestră de W. A. Mozart în prima parte, iar în partea a doua Sărbătoarea lui Belshazzar de J. Sibelius şi Simfonia nr.6 în Do major de Fr. Schubert. Au evoluat astfel pe scena Radioului doi solişti instrumentişti: violoncelista de origine coreeană Hyunah Park şi pianistul Horia Maxim.
Aşteptările au fost mari de la tânăra violoncelistă. Cu sunetul cald şi generos al instrumentului şi avântul şi siguranţa afişate, interpretarea concertului de Haydn părea promiţătoare. Şi totuşi, în poziţiile înalte era de multe ori fals, iar tempo-ul ales pentru partea a treia, deşi bun ca intenţie, a dovedit nestăpânirea tehnică a partiturii.
Cu totul alta a fost situaţia în cazul lui Horia Maxim. Artistul a redat cu claritate structura, iar precizia tuşeului şi luminozitatea sonoră pe care le-am admirat în concertul de miercuri sunt destul de rar întâlnite la pianiştii care au evoluat în ultimii ani pe scenele bucureştene. Aceşti piloni ai unei bune interpretări au arătat în cazul lui Horia Maxim, dincolo de preocuparea pentru tehnică, nivelul profund de înţelegere a partiturii. Cerebral, echilibrat şi rafinat, pianistul a strălucit în cadenţele de un foarte bun gust. Pentru bis, a ales delecteze publicul cu Studiul Op. 24 Nr. 12 de Chopin.
În cea de a doua parte a programului, după încheierea misiunii de acompaniator, a venit rândul orchestrei ca instrument complex şi dinamic să fie în prim plan. Foarte interesantă şi binevenită a fost abordarea, după cele două concerte clasice, a Suitei din muzica de scenă la Sărbătoarea lui Belshazzar de J. Sibelius. Alcătuită din patru părţi (Marş oriental, Cântecul fetei evreice, Nocturnă şi Dansul lui Khandra) lucrarea a fost scrisă de compozitorul finlandez în 1906. De mici dimensiuni, concentrată, cu inflexiuni modale, creând o atmosferă mai degrabă de basm, suita are o sonoritate camerală, cu intervenţii solistice din orchestră, care au fost realizate de flautista Constanţa Cazacu, violoncelista Mariana Amarinei, violista Eugenia Boboescu și clarinetistul Ion Nedelciu.
Concertul s-a încheiat cu o spumoasă şi clasică Simfonie a VI-a de Schubert. Este surprinzător şi emoţionant să observi cum acelaşi ansamblu poate să sune atât de diferit, ieşind din matca muzicii de cameră și îmbrăcând haina decorativă a celei simfonice. Această euforie sonoră a constituit momentul culminant al serii, venit ca un rezultat al multor momente meditative. O frumoasă încheiere pentru unul din numeroasele şi reuşitele concerte ale prea puţin mediatizatei Orchestre de Cameră Radio.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate