Treceți la conținutul principal

Despre ideal: între așteptări și realitate

Se spune adesea că o comunitate este ca o familie. Dar, la fel ca orice familie, vine la pachet cu toate imperfecțiunile și conflictele sale. Nimic nu e ideal — și poate că tocmai în imperfecțiune se ascunde autenticitatea.

Totuși, rămâne întrebarea: cum arată idealul? Ce înseamnă perfecțiunea?

Un răspuns frecvent e că perfecțiunea ar fi un model spiritual, o figură istorică pe care o admirăm. Însă, în mod paradoxal, oamenii tind să se distanțeze exact de acele exemple care i-ar putea transforma cu adevărat. De ce? Poate pentru că idealul, când devine prea real, ne incomodează.

Dacă ne uităm puțin în istoria spiritualității, vedem că cele mai ridicole așteptări și reacții au fost față de Iisus Hristos. De ce nu a fost Iisus acceptat? Pentru că evreii își imaginau un Mesia care să le rezolve problemele care îi preocupau pe ei atunci, în secunda aceea. Își doreau un erou războinic, cum mai avuseseră în trecut – pe Samson, Saul sau David. Cineva care să înlăture dinastia irodiană și să-i alunge pe romani. Cineva care să fie perfect după cum își imaginau ei.

Și Iisus le-a spus să-și plătească taxele, vindeca bolnavi în ziua de shabat, vorbea despre iubirea aproapelui și chiar a dușmanului (cum așa?), a salvat păcătoși de la moarte, a vindecat romani (dușmanul???), leproși, vorbea despre Împărăția lui Dumnezeu care nu e din lumea aceasta (Cum? Nu e Iudeea Împărăția lui Dumnezeu? Că doar sunt poporul ales).

A, păi nu e bine, nu e ce așteptau ei. Așa că îl acuzau de blasfemie și propuneau lapidarea.

Până la urmă, l-au lichidat romanii – culmea! – pentru anarhie, deși tocmai evreii îl renegaseră pentru că nu a servit interesele rebelilor și fanaticilor.


Iar acum de ce și în ce formă este acceptat ? Este mai degrabă folosit, în numele Lui se spune orice, se face orice, s-au făcut crime, s-a făcut genocid. El nu se află printre noi în carne și oase pentru a ne combate, măcar.

Același mecanism funcționează și azi. Ne alegem idealurile, dar doar dacă nu ne cer prea mult. Le venerăm, atâta timp cât nu ne provoacă. Le transformăm în simboluri fixe, comode, sigure. Le folosim pentru a justifica propriile limitări, nu pentru a le depăși.

În comunități, chiar și între oameni bine intenționați, apar așteptări absurde. De ce trebuie cineva să fie cum vrea altcineva? Aceste comportamente nu sunt doar semn de imaturitate, ci și tendințe de dominare și abuz.

Dacă cineva a stat captiv într-o căsătorie în care a fost tratat mizerabil, nu înseamnă că acela care a renunțat să fie preș nu e un om bun sau profund.
Dacă sunt persoane care au ales să se trateze cu zeamă de varză și ceai de mușețel, nu înseamnă că acel care se operează și își pune plombe nu este serios sau curat pe interior.
Dacă unora nu le place cartea, nu înseamnă că cel care studiază și e serios nu e profund spiritual (slavă Domnului că a crescut noua generație, și ei se comportă responsabil față de educație).
Dacă cineva face prostii sau e obraznic și este evitat, nu înseamnă că acela care îl evită are …inima închisă.

În orice colectivitate se întâmplă tot felul de lucruri, unele negative. Este normal să ripostezi la încălcarea unor limite, să sancționezi lipsa de bun-simț și abuzurile. Dar, de obicei, cel abuzat sau cel care încearcă să atragă atenția asupra unei probleme este etichetat drept agresiv.

M-a amuzat teribil o doamnă căreia nu-i convenea că nu știu care actor nu e suficient de înalt (suficient pentru ce?) sau că vocea unui jurnalist nu e destul de joasă (ca să ce?, că nu dădea audițe pentru Sparafucile) Și totuși, idealul există. Nu ca fantezie, ci ca direcție. Un sens către care să tindem, nu o imagine rigidă cu care să ne comparăm.

Shri Mataji Nirmala Devi spunea să avem idealuri și să muncim pentru ele. Idealuri, nu proiecții mentale.

Poate că e momentul să ieșim din „filmele din cap” și să ne conectăm la realitate. Altfel este posibil să ratăm idealul. Și e păcat.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...