Treceți la conținutul principal

Demnitatea artei: o alegere conștientă

Se poate face artă doar pe jumătate?

Se poate urca pe scenă fără credință în ceea ce exprimi?
Poți participa la proiecte care sunt îndoielnice din punct de vedere artistic doar pentru vizibilitate, conformism sau interes?

Sunt întrebări care m-au urmărit ani la rând. Nu ca dileme, ci ca puncte de orientare.
Am simțit mereu, instinctiv, că nu pot trăda arta și tot ceea ce înseamnă ea pentru umanitate: adevăr, frumusețe și sens.

Am spus uneori „nu” unor contexte care păreau avantajoase.
Am refuzat invitații în care valoarea era înlocuită cu zgomot.
Am preferat drumul mai lent, dar limpede, în locul compromisului învelit în aplauze.

Această poziție nu a fost niciodată despre orgoliu. Ci despre loialitate față de ceva mai înalt decât mine: vocația, misiunea artei, puterea transformatoare a actului artistic autentic.

Când am descoperit tex
tul „Demnitatea artei” scris de Shri Mataji Nirmala Devi în 1961, am avut o confirmare profundă: ceea ce făceam — și ceea ce refuzam să fac — avea rădăcini solide.

„Artiștii trebuie să ridice gustul publicului la nivelul propriilor lor standarde, nu să coboare la cerințele ieftine ale acestuia, renunțând astfel la libertatea lor.”
— Shri Mataji Nirmala Devi, The Dignity of Art

Cred cu tărie că arta autentică nu se negociază. Nu poate fi falsificată fără să-și piardă sufletul. Nu poate fi „optimizată” pentru algoritm fără să devină golită de sens.

De atunci, m-am dedicat conștient păstrării și apărării acestor valori — în tot ce fac, în fiecare proiect, în fiecare alegere profesională și personală.

În recitalurile și spectacolele mele, în programele curatoriate, în proiectele educaționale, în parteneriatele artistice, caut acea linie de claritate între ceea ce este viu și ceea ce este doar strident. Între ceea ce transformă și ceea ce ademenește fără substanță.

Pentru mine, arta este și trebuie să rămână un act de responsabilitate interioară.
Un limbaj al adevărului. O arhitectură de frumusețe. O punte spre sens.

 Când un artist reacționează la nedreptate, la dezechilibru, la disonanțele societății, arta devine forță vie. Poate aduce lumină acolo unde este confuzie. Poate vindeca, uni, clarifica.
Asta este — și va rămâne — miza.

Adevăr. Frumusețe. Sens.
Sunt jaloanele după care mă orientez.
Sunt și daruri, și responsabilități.
Sunt răspunsul meu tăcut în fața întrebării: „Ce înseamnă, de fapt, să fii artist?”

📖 Textul integral „The Dignity of Art” de Shri Mataji Nirmala Devi poate fi citit aici:

Acest articol face parte din seria #NoteDeArtist — reflecții despre rostul artei, integritate și alegerea conștientă a calității.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...