Armonii în grădina viselor. Serată muzicală dedicată solstițiului de vară
Casa Eliad, bijuterie arhitectonică din
secolul al XVIII-ea, va găzdui joi, 20 iunie, ora 19.30 recitalul susținut de
soprana Cleopatra David și pianistul Ionuț Diaconu, în care lucrări de Liszt,
Debussy, Ravel vor fi aduse în lumină
pentru a celebra sosirea Solstițiului de vară. Intitulată "Armonii în grădina
viselor", serata propune o călătorie sonoră ilustrată prin rafinament,
virtuozitate și emoție.
Solstițiul de vară marchează cel mai lung
și luminos moment al anului, când natura atinge apogeul splendorii sale,
inundând sufletele cu parfumul florilor, căldura și lumina mult așteptate.
Într-o perioadă de reverie și contemplare, muzica reflectă delicatețea și
culoarea acestui anotimp plin de farmec. Compozițiile lui Liszt, Debussy sau
Ravel, fie viguroase și pasionale, fie delicate și cu armonii aerate, creează
atmosfera ideală pentru a celebra gloria solară, transportându-ne într-o lume a
viselor și inspirației. Soprana Cleopatra David și pianistul Ionuț Diaconu sunt
interpreții care vor îmbina momentele muzicale într-o enigmatică experiență
senzorială și spirituală.
Muzician, eseist, Cleopatra David s-a
născut într-o veche familie de intelectuali și artiști români. Soprana își
dedică activitatea interpretării muzicii de cameră și de operă, cel mai recent
proiect important fiind spectacolul independent Bach, colegul de birou în regia
lui Alexandru Pătrașcu. Vocea sa lirică și cu o timbralitate unică a fost
admirată pe numeroase scene din România, Italia, Finlanda, Armenia, Franța,
Marea Britanie și India și este invitată să susțină masterclassuri și
workshopuri de tehnică vocală. A obţinut titlul de Doctor în anul 2010 sub
îndrumarea compozitorului Octavian Nemescu și este câștigătoarea Premiului I la
rezidența artistică EUbyLakes organizată de Irradiare cu sprijinul Comisiei
Europene. Cleopatra David este câștigătoare a Bursei George Enescu oferită de
Institutul Cultural Român în anul 2024.
Pianistul Ionuț Diaconu este doctorand
al Universității Naționale de Muzică din
Bucuresti, iar de-a lungul formării sale a fost și bursier Erasmus la Escola de
Musica e Artes do Espetaculo din Porto unde a lucrat cu prof. dr. Constantin Sandu și la Academia de Muzică
,,Franz Liszt’’ din Budapesta unde a studiat cu prof. dr. Dávid Báll și prof.
dr Katalin Falvai. De asemenea, a
participat și la cursuri de măiestrie susținute de pianiștii Eduard Kunz,
Catarina Vivarelli, Josu de Solaun, Laura di Paolo, Daniela Andonova, Corina
Ibănescu, John Twaites, Javier Torres, Antonio Galera, Balazs Fulei, Antonio
Oliveira și Mamiko Suda. A fost timp de mai mulți ani
bursier al Fundației Regale ,,Margareta a României“, SoNoRo și UNIMIR. Este
laureat al mai multor concursuri internaționale, iar activitatea profesională
include atât recitaluri susținute în România, Spania, Portugalia, Ungaria și
Italia, cât și apariții pe scena de concert, alături de ansambluri ca Orchestra
de Cameră Radio sau Filarmonica Arad.
Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...
Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat: Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria. Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...
Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc, lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...
Comentarii