Treceți la conținutul principal

LSO: Jocul dragostei din perfuzia cu muzică sau cum a fost Turangalîla lui Simon Rattle

 Precum pământul ars de secetă așteaptă ploaia, așa am așteptat seara de joi, 31 august 2023, când a fost programat la Sala Mare a Palatului cel de al doilea concert susținut de London Symphony Orchestra sub bagheta lui Sir Simon Rattle în cadrul seriei Mari Orchestre a Festivalului Internațional „George Enescu”. Se cânta la București, după 12 ani, simfonia Turangalîla de Olivier Messiaen, capodoperă a secolului al XX-lea, considerată de Serge Koussevitsky cea mai valoroasă lucrare pentru orchestră după Sacre du printemps a lui Stravinski”. Dar înainte de a ne bucura de muzica lui Messiaen, ne-am făcut încălzirea cu poemul simfonic Voix de la nature de George Enescu,  lucrare cu o singură mișcare terminată (Nuages d'automne sur les forêts) și pentru care există schițe unei a doua părți. Este posibil ca Vox Maris să fi fost gândită ca parte integrantă din Voix de la nature, însă părerile cercetătorilor sunt împărățite și se cântă ca piesă de sine stătătoare (a fost interpretată în aceeași zi la Ateneu de Orchestra Filarmonică Cehă condusă de Manfred Honeck. Detaliile concertului pot fi găsite aici: https://www.festivalenescu.ro/events/czech-philharmonic-2/)

Atmosfera elegiacă a lucrării lui Enescu a fost excelent redată de ansamblul londonez, un moment contemplativ și răcoros binevenit înainte de explozia senzorială din cele 80 de minute ale Turangalîlei.

Pornind de la un tala indian preluat din tratatul antic Sangitaratnakara de către Lavignac în Enciclopedia muzicală, Messiaen dă un nume sanscrit simfoniei sale. Turangalîla este un cuvânt compus, în care TuraGga (turanga) înseamnă mișcare, gând sau viteză, iar lîla (leela în ortografie engleză) înseamnă joc, amuzament sau piesă de teatru. O traducere aproximativă a cuvântului Turangalîla ar fi „cântec de dragoste, imn al bucuriei, timp, mişcare, ritm, viaţă şi moarte”.

Întâmplarea face ca zilele acestea să aibă loc sărbătoarea Shri Krisha Janmashtami din calendarul hindus. Termenul de leela este indisolubil legat de zeitatea Mahabharatei, cel pentru care totul este un joc, de la activitățile copiilor la dansul galaxiilor în Univers. Însă, în timp ce Krishna îl învăța pe Arjuna (în Bagavadgita, sau Cântecul lui Dumnezeu) despre Yoga (uniunea cu Divinul) și despre detașare, leela lui Messiaen este o înlănțuire de momente extatice și o  dezlănțuire de emoții, celebrând fericirea pământească, iubirea dintre bărbat și femeie în cel mai vest-european și romantic mod posibil. Turangalîla este parte din trilogia dedicată de Messiaen mitului lui Tristan şi al Isoldei alături de ciclul de cântece Harawi pentru soprană şi pian şi de Cinq rechants pentru cor a cappella.

Simfonia a fost compusă între 1946 şi 1949 pentru Orchestra Simfonică din Boston la comanda lui Serge Koussevitsky și a avut premiera sub bagheta lui Leonard Bernstein, cu Yvonne Loriod la pian şi Ginette Martenot la unde Martenot. Este scrisă în 10 părţi şi abundă de tehnici inovatoare care definesc limbajul muzical al lui Messiaen, așa cum sunt citarea ritmurilor antice indiene (via transcrierilor lui Lavignac), scriitura pianistică în stil oiseaux (redarea aproximativă în notație muzicală a cântului păsărilor), sau ritmuri nonretrogradabile, în timp ce structurile rămân, în mare parte, tradiționale. Undele Martenot, acest strămoș al instrumentelor electronice creat acum aproape un secol de Maurice Martenot, creează efecte sonore hipnotice, sugerând traversarea din spațiul real în cel oniric.

Concertul de la această ediție a Festivalului Enescu i-a readus pe scena Sălii Palatului pe excepționalul pianist Peter Donohoe și pe Cynthia Millar (unde Martenot), ambii fiind invitați și la reprezentația cu Turangalîla din anul 2011, când au cântat alături de Orchestra Națională Radio București sub conducerea lui James Gaffigan. Cronica pe care am scris-o la acea dată se regăsește în paginile revistei Actualitatea Muzicală

La concertul din 31 august, magicianul Simon Rattle a luat totul cu el – muzică, instrumentiști, audiență – și i-a dus unde a vrut, prin toate scenele și poveștile din Turangalîla. De la tema statuii care se înalță copleșitoare la începutul lucrării, precedată de glissandi la corzi și unde Martenot, atât de tensionate încât cresc semnificativ pulsul ascultătorului, la jubilația dansantă și jazzistică din Joie du sang des étoiles, urmată de  Jardin du sommeil d’amour  unde am ajuns în lacrimi, epuizați de bucurie, împresurați de cântece ale păsărilor redate prin timbrul pianului, în timp ce corzile ne răsfățau cu tema iubirii, am avut  impresia fie că am băut poțiunea lui Tristan și a Isoldei, fie opiul din Simfonia Fantastică a lui Berlioz, doar că în locul halucinațiilor și ororii aveam parte de experiența fericirii supreme. Cum aș putea explica ce am scris mai sus în termeni muzicali? Să descriu cât de curat și echilibrat au sunat alămurile britanicilor sau cât de precis era sectorul de percuție alături de care strălucea pianistul Peter Donohoe? Sau cât de catifelat era redată tema florii de clarinete?

După un astfel de concert, aveam impresia că păsările din oraș citează din Messiaen.  Recomand a nu se conduce autovehicule cât încă mai avem LSO în sistem.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate