Treceți la conținutul principal

Funcționând pe ceață

Încep cu concluzia:  mintea oamenilor este alcătuită dintr-un segment bazat pe logică+bun simț și altul în care se aglomerează necunoaștere, nepricepere și multă imaginație. Imi place să-l numesc "ceața din cap".

 Mi s-a întâmplat de foarte multe ori să comunic un mesaj simplu și reacția să fie o explozie de furie, născută din ce și-a imaginat persoana că aș gândi eu pe ascuns. Sau să mă trezesc cu o întreagă dramă născută din imaginația interlocutorului suprapusă peste completa ignoranță privind o anumită problemă. De fapt, cele mai multe dezamăgiri și drame se nasc din necunoașterea și neacceptarea realității.
  
Încercând să fiu întotdeauna cât mai precisă și să nu stârnesc valuri în mintea celorlalți, valuri care să denatureze ceea ce transmit de fapt (nu vă imaginați că am prea mare succes, dar continui să mă străduiesc), mi-am dat seama că există mesaje care se pot adresa exact acestui tip de funcționare, care se adresează exact ceții din creier, creând astfel reacții emoționale puternice. Acesta este mecanismul manipulării. Mulți îl folosesc în viața de zi cu zi, ca să obțină întotdeauna ce vor de la ceilalți membri ai familiei sau de la prieteni. Desigur, este extrem de utilizat în media și în marketing.

Dar constat că este folosit și în justiție. Dacă mai sus am scris concluzia referitoare la funcționarea minții oamenilor, aici pot da o definiție a avocatului: acel personaj care se joacă cu limba în care scrie sau vorbește cu scopul de a-l face pe judecător confuz, astfel încât să nu mai înțeleagă dovezile. Cu alte cuvinte, lucrează cu ceața din mintea judecătorului și nu cu partea lui logică și de bun simț. 
  
Dacă nu am fi grăbiți să reacționăm, să dăm replici, să ne simțim deranjați de tonul vocii cuiva, am putea să ne dăm șansa de a observa realitatea, de a o înțelege și de a o accepta. Este adevărat că de multe ori nu se potrivește cu felul în care am vrea noi să fie, dar nu avem puterea de a crea lumi paralele și tot ce facem este să proiectăm imaginația asupra realității. Proiecții mentale.
  
Ne imaginăm că avem drepturi asupra celorlalți, că alții ne sunt datori, că putem face comerț cu servicii și sentimente, că viața ar trebui să arate într-un anumit fel, iubirea la fel, fericirea la fel.  Și rămânem la ceața din cap.

În ceață, nu auzim, nu ascultăm mesajul care ni se comunică, ci rămânem în zona de bruiaj. Ne sabotăm singuri șansa de a rezolva ceva, de a afla ceva. Mesajul ne deranjează fiindcă vrea să acceseze zona logică, iar noi nu pe aceea o folosim. Daca emitătorul are și el propriul bruiaj (este agitat sau implicat emoțional în ceea ce comunică), cel cu ceața va opune și mai multă rezistență, pentru că îl enervează implicarea celorlalți și va da vina pe tonul comunicării. De fapt, cel mai tare doare posibilitatea ca universul imaginației lor să se năruie.
 
Am putea face un exercițiu. Să ne observăm cum atitudinea și mai ales starea noastră emoțională se schimbă în raport cu o știre, o persoană, un eveniment.  Dacă se schimbă, ne putem pune problema: cine sunt eu cel adevărat?

Un alt exercițiu ar fi să vedem care este rădăcina unui anumit tip de reacție vi-a-vis de mesaj. Asta dacă nu cumva este mai important, sau mai cool să creăm drame decât să rezolvăm normal, logic și simplu o situație.

În orice caz, funcționând mai mult pe "ceață", vom utiliza logica și bunul simț din ce în ce mai puțin și însăși identitatea noastră va avea de suferit când cei care știu foarte bine cărei zone din creierul nostru se adresează ne vor face să credem tot ce vor dori. Publicitatea este cel mai inocent exemplu.










Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...