Treceți la conținutul principal

Proiectul Wagner - mai mult decât un spectacol

Pentru public



În 7 şi 8 octombrie va fi prezentat la Ateneul Român actul I al operei Parsifal de Richard Wagner în interpretarea celor mai buni solişti din întreaga lume, a Orchestrei si Corului Filarmonicii „George Enescu” şi a celui mai important dirijor român de operă, Christian Badea.


În 12 septembrie a avut loc conferinţa de presă care a anunţat pe lângă datele şi detaliile evenimentului, şi noutăţi: înfiinţarea Societăţii Wagner România, organizarea unui masterclass gratuit oferit de soliştii invitaţi pentru cântăreţii români interesaţi de stilul wagnerian,  precum şi accesul tinerilor la repetiţia generală. 

Christian Badea:

De ce fac pe bucaţele? Foarte interesant. în 1932 – 1933, George Georgescu a dirijat Parsifal la Teatrul Naţional, întreaga operă. În cronica de atunci a fost un comentariu care a spus ca e foarte frumos, foarte bine, dar e prea mult pentru public şi poate că ar fi mai bine sa se facă un act la fiecare spectacol şi să se facă în concert la început, ca publicul sa fie educat. Eu nu ştiam asta. Am descoperit acum câteva săptămâni.

Ideea mea asta a fost să încep pe acte, ca publicul , muzicienii, toata lumea, încetul cu încetul să se obişnuiască. Totuşi, în Parsifal sunt 6 ore de spectacol. Actul 1 durează aproape 2 ore, după aceea urmează o pauza mare. La Beyreuth se merge la restaurant şi se mănâncă. După aceea urmează actul 2 care durează o oră şi 10 minute, o altă pauză mai mică şi apoi actul 3 care durează o oră şi 20 de minute. Începe la 5 după amiaza şi se termină la 11 seara.

S-a mai făcut Parsifal integral la Festivalul Enescu, cu nişte diferenţe enorme. În primul rând, au venit o orchestră germană foarte bună, solişti foarte buni. totul era foarte bine, dar s-a făcut cu luminile deschise, fără nici un fel de atmosferă şi cu toate cele 6 ore în şir. A plecat lumea în masă. N-au mai rămas decât 200 de persoane la sfârşit. De la concertul nostru de anul trecut n-a plecat nimeni. 

Wagner şi universul copilăriei


Elevii şi studenţii vor putea urmări miercuri, 5 octombrie la ora 19.00, la Ateneul Român, repetiţia generală pentru evenimentul cultural al anului: actul I din opera Parsifal de Richard Wagner. 

Christian Badea:

Toţi tinerii cunosc deja aceste mituri dar le cunosc într-un mod mai actualizat şi cu muzică mult mai proastă. În  momentul când tinerii vor sta în sală şi vor auzi muzica celui care creat această lume şi abia pe urmă  a venit dl John Williams, care e foarte bun compozitor de muzică de film, şi s-a inspirat, dar nu are cum să se compare cu Wagner sau cu Richard Strauss, pentru că a luat şi de la Strauss, în acel moment tinerii vor fi copleşiţi! Fiindcă ceea ce este foarte important este următorul lucru:  ceea ce face efectul nu sunt costumele, nu sunt decorurile, este muzica. Muzica şi vocea umană.

Masterclass gratuit pentru cântăreţii români 





Christian Badea:
Vom prezenta pentru cântăreţii români care sunt interesaţi de stilul wagnerian un masterclass susţinut de cântareţii străini. Şi acesta va fi gratuit în 6 octombrie, singura zi liberă şi unul dintre solişti, care este foarte aproape, este Eric Halfvarson care a binevoit sa ne dea o declaraţie video.
Eric l-a acceptat in vacanţa pe Marius Boloş să lucreze cu el. Marius este solist la ONB.





Marius Boloş:
Cel mai important lucru, după ce am lucrat cu Maestrul Halfvarson în detaliu, atât probleme de tehnică vocală cât şi de abordare a rolului, l-am întrebat: Maestre, aşa lucraţi pentru fiecare rol? Răspunsul a fost „da”. Înseamnă că eu trebuie să reiau la studiat toate rolurile mele.  

ORCHESTRA ŞI CORUL FILARMONICII “GEORGE ENESCU”

Dirijor – CHRISTIAN BADEA

Solişti
STEFAN VINKE – Parsifal
ERIC HALFVARSON – Gurnemanz
PETRA LANG – Kundry
BELA PERENCZ – Amfortas
MARIUS BOLOS – Titurel
IONUT POPESCU – Primul Cavaler
IUSTINIAN ZETEA – Al doilea Cavaler
IULIA ARTAMANOV – Primul Scutier
SIDONIA NICA – Al doilea Scutier
LIVIU INDRICAU – Al treilea Scutier
ADRIAN DUMITRU  - Al patrulea Scutier
SIDONIA NICA – O voce din cer
Dirijorul Corului – ION IOSIF PRUNNER
Corul de copii Radio – dirijorul corului – VOICU POPESCU
Elevi și eleve de la Liceul de coregrafie „Floria Capsali” şi de la Şcoala „ArtMusic”
Concept regizoral şi realizare scenică: CHRISTIAN BADEA

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate

Dragă securistule,

Te cunosc de mult timp. M-ai vegheat încă de la concepţie. Mi-ai fost aproape şi ţi-am simţit ochiul vigilent în fiecare moment al vieţii mele, însă uneori situaţia ţi-a mai scăpat de sub control. Ţi-am simţit grija şi contribuţia la devenirea mea. Tu ai reuşit multe. Ai reuşit sa te strecori între soţ şi soţie, între frate si soră. Combini şi dezbini după bunul plac. Otrăveşti minţi şi suflete şi reuşeşti să-l faci şi pe un sfânt să se îndoiască de sine. Mi-ai fost coleg, învăţător, şef, amic, admirator, băgător în seamă, vecin, pisălog, hărţuitor. Ştiu ca nu ai vrut să-mi faci rău. Când eram mică, te interesau doar banii părinţilor mei. De asta de la 6 la 10 ani m-ai oprimat, m-ai descurajat, m-ai umilit şi ai pus graniţe creativităţii mele. De asta nu pedepseai pe copilul altui securist care aproape mă desfigurase. Tu ai fost permanent demonul care îmi descuraja părinţii. Tu le spuneai ca este o prostie să investească în proprii copii, lăsându-mă fără sprijin când aveam mai mare

Dictatura morţii

Nu, nu este vorba de Coreea de Nord, nici de Statul Islamic, nici măcar de Mama Rusie. Nu este vorba nici despre masoni, Biserica Catolica,  sionişti, reptilieni şi alte trăsnăi din teoriile conspiraţiei. Vedem pe posturile TV un soi de justiţie. Cazuri de corupţie, trafic de influenţă, tot felul de ilegalităţi ai căror autori (prezumtivi) sunt cercetaţi, poate condamnaţi. Există şi un organism care se ocupă de acest lucru. Dar ce se întâmplă în cazul incompetenţei? Incompetenţa nu este ilegală. Lucrurile merg şnur în acest caz. Lipsa  de strategie decurge din lipsa de viziune, care, la rândul ei, decurge din lipsa de idealuri. Oamenii fără idealuri (idealurile nu se referă la realizări personale) sunt oameni morţi. Suntem conduşi de oameni morţi, carcase biologice funcţionând pe bază de impulsuri electromagnetice, umplute cu mici interese ridicate la rang de obiective strategice.  Morţii nu vor face nimic pentru că nu-şi pot imagina nimic mai mult decât propria lor experienţă