Treceți la conținutul principal

Critică şi politică

Fiind implicată în multe concerte din acest festival  în calitate de corist, atât timpul cât şi energia nu mi-au mai permis sa vad din sală câte evenimente aş fi vrut, nemaivorbind de scris.
Dar citesc. Şi descopăr atitudini similare. Cam toţi laudă acelaşi lucru, cam toţi se abţin de la a critica vedetele sau pe cei bine văzuţi, foarte puţini având curajul unei atitudini personale.
Există, desigur, şi categoria celor care caută nod în papură.

În faţa unui nume mare, critica tace. Se caută circumstanţe atenuante. Brusc, toţi îşi aduc aminte că au fost instrumentişti şi ca instrumentistul e om, nu maşină de cântat. Este interesant să auzi şi comentariile muzicienilor care nu scriu. Un violonist afirma cu privire la prestaţia solistei Sarah Chang: „Cu aşa un Sibelius nu aş fi fost admis în nici o orchestră.” Critica de specialitate a fost unsă cu miere. Opinia răzbate, dar nu direct, nu acolo unde se presupune că ar fi.  În articolul dedicat concertului respectiv nu prea o vezi. Vreo trei articole mai încolo îşi aduce acelaşi autor aminte că a fost dezamăgit…. 
Văd în schimb elogii aduse Orchestrei Române de Tineret. Şi peste tot se spune că a fost pregătită pentru concertul de deschidere de Cristian Mandeal. De ce este necesară această menţiune? Pe scenă a fost Kristjan Järvi. Atâta timp cât un concert este dirijat de o anume persoană, nu vad de este menţionat cel care pregăteşte orchestra, fie şi constant. În perioada în care Cristian Mandeal era dirijorul Filarmonicii şi erau comentate concerte dirijate de invitaţi, nu vedeam referiri la cât de bine antrena orchestra în restul stagiunii. Orchestra Filarmonicii a fost pregătită pentru Wozzeck în acest festival pe rând de Iosif Ion Prunner şi de Friedrich Pfeiffer, dar mă îndoiesc că îi va menţiona cineva într-o cronică, bună sau rea. Reclamă, reclamă, dar să ştim şi noi. 
Revenind la solişti, tot la concertul de deschidere Levente Molnar a fost înlocuit pe motiv de boala cu Daniel Schmutzhard, solist care era….tot bolnav. Nici un critic nu a văzut asta. Să fie apanajul cântăreţilor, sau poate doar al celor care predau canto, acela de a simţi vocea altcuiva? O fi chiar atât de greu să înţelegi că, dacă există vreo răguşeală, un sunet ieşit din context, ceva chiar este în neregulă acolo şi omul acela nu se află „la butoane”? Să zicem că da, şi că cine nu a trecut prin toate experienţele cântatului vocal nu înţelege lucrurile acestea. Însă nici realitatea auditivă nu a fost descrisă în articole. Ce a emis Schmutzhard în acel concert a fost cumplit. Dar şi aici cronicile concurau la „periat”.  Unii spuneau ca mai are de lucrat la intonaţie, alţii găseau tot felul de lucruri pozitive de spus, ca nu cumva să deranjeze.

NU! Ce am ascultat în Carmina Burana la solo-urile de bariton nu era o voce ci o disperare de a emite sunete. Şi menajarea de către critică a unor execuţii eşuate creează un lanţ cauzal la capătul căruia descoperim un public ce se îndepărtează de sălile de concert. Nimeni nu mai îndrăzneşte să fie sincer nici măcar cu sine, ca să nu fie în dezacord cu ce spune specialistul. Si dacă specialistul bune apostila de "bun", "valabil", "conform cu stilul", etc. pe o execuţie slabă, atunci publicul va considera că poate muzica asta savantă e prea savantă şi nu o înţelege el. Şi dus va fi. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...