Treceți la conținutul principal

Critică şi politică

Fiind implicată în multe concerte din acest festival  în calitate de corist, atât timpul cât şi energia nu mi-au mai permis sa vad din sală câte evenimente aş fi vrut, nemaivorbind de scris.
Dar citesc. Şi descopăr atitudini similare. Cam toţi laudă acelaşi lucru, cam toţi se abţin de la a critica vedetele sau pe cei bine văzuţi, foarte puţini având curajul unei atitudini personale.
Există, desigur, şi categoria celor care caută nod în papură.

În faţa unui nume mare, critica tace. Se caută circumstanţe atenuante. Brusc, toţi îşi aduc aminte că au fost instrumentişti şi ca instrumentistul e om, nu maşină de cântat. Este interesant să auzi şi comentariile muzicienilor care nu scriu. Un violonist afirma cu privire la prestaţia solistei Sarah Chang: „Cu aşa un Sibelius nu aş fi fost admis în nici o orchestră.” Critica de specialitate a fost unsă cu miere. Opinia răzbate, dar nu direct, nu acolo unde se presupune că ar fi.  În articolul dedicat concertului respectiv nu prea o vezi. Vreo trei articole mai încolo îşi aduce acelaşi autor aminte că a fost dezamăgit…. 
Văd în schimb elogii aduse Orchestrei Române de Tineret. Şi peste tot se spune că a fost pregătită pentru concertul de deschidere de Cristian Mandeal. De ce este necesară această menţiune? Pe scenă a fost Kristjan Järvi. Atâta timp cât un concert este dirijat de o anume persoană, nu vad de este menţionat cel care pregăteşte orchestra, fie şi constant. În perioada în care Cristian Mandeal era dirijorul Filarmonicii şi erau comentate concerte dirijate de invitaţi, nu vedeam referiri la cât de bine antrena orchestra în restul stagiunii. Orchestra Filarmonicii a fost pregătită pentru Wozzeck în acest festival pe rând de Iosif Ion Prunner şi de Friedrich Pfeiffer, dar mă îndoiesc că îi va menţiona cineva într-o cronică, bună sau rea. Reclamă, reclamă, dar să ştim şi noi. 
Revenind la solişti, tot la concertul de deschidere Levente Molnar a fost înlocuit pe motiv de boala cu Daniel Schmutzhard, solist care era….tot bolnav. Nici un critic nu a văzut asta. Să fie apanajul cântăreţilor, sau poate doar al celor care predau canto, acela de a simţi vocea altcuiva? O fi chiar atât de greu să înţelegi că, dacă există vreo răguşeală, un sunet ieşit din context, ceva chiar este în neregulă acolo şi omul acela nu se află „la butoane”? Să zicem că da, şi că cine nu a trecut prin toate experienţele cântatului vocal nu înţelege lucrurile acestea. Însă nici realitatea auditivă nu a fost descrisă în articole. Ce a emis Schmutzhard în acel concert a fost cumplit. Dar şi aici cronicile concurau la „periat”.  Unii spuneau ca mai are de lucrat la intonaţie, alţii găseau tot felul de lucruri pozitive de spus, ca nu cumva să deranjeze.

NU! Ce am ascultat în Carmina Burana la solo-urile de bariton nu era o voce ci o disperare de a emite sunete. Şi menajarea de către critică a unor execuţii eşuate creează un lanţ cauzal la capătul căruia descoperim un public ce se îndepărtează de sălile de concert. Nimeni nu mai îndrăzneşte să fie sincer nici măcar cu sine, ca să nu fie în dezacord cu ce spune specialistul. Si dacă specialistul bune apostila de "bun", "valabil", "conform cu stilul", etc. pe o execuţie slabă, atunci publicul va considera că poate muzica asta savantă e prea savantă şi nu o înţelege el. Şi dus va fi. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate