Treceți la conținutul principal

„Noi, artiştii, prin ceea ce facem, încercăm să repunem valorile morale la locul lor în societate” Interviu cu regizorul Cristian Mihăilescu.

Vineri, 24 aprilie, la Opera Comică pentru Copii a avut loc premiera operei Flautul fermecat de W. A. Mozart în regia lui Cristian Mihăilescu sub conducerea muzicală a dirijorului Ciprian Teodoraşcu.


C. D. „Flautul fermecat” este o operă cu elemente comice, atractive, însa are trimiteri nu doar morale, ci şi spirituale. Cum credeţi ca le va percepe publicul Operei Comice?

C. M. Un regizor trebuie să decidă cărui public i se adresează. De data aceasta, mă adresez unui public [cu vârste cuprinse] între 5 şi 95 de ani. Copiii, care sunt atât de importanţi, vin nu numai cu părinţii, dar şi cu bunicii. Flautul fermecat, ca orice creaţie mozartiană, sau ca orice creaţie de valoare, în general, poate fi abordată din multe unghiuri. Aici, eu am insistat mai mult pe poveste, cu învăţăturile ei, cu probele pe care viaţa ţi le pune şi am subliniat de fiecare dată principiile morale ce decurg de aici, care sunt foarte valabile pentru copii. Însă aceştia, nu o dată în ziua de astăzi, îşi pierd reperele. Poate noi, artiştii, prin ceea ce facem, să încercăm să repunem valorile morale la locul lor în societate.

C. D. Distribuţia spectacolelor are atât artişti experimentaţi, cât şi tineri şi foarte tineri interpreţi. Este acesta un demers pedagogic în sprijinul viitoarei generaţii de artişti lirici?

C. M. Eu sunt profesor universitar şi poate şi de aici apare preocuparea pentru tânăra generaţie. România are o şansă uriaşă: naşte în  permanenţă valori artistice, naşte în permanenţă voci frumoase. Suntem la interferenţa unor şcoli de canto: şcoala italiană care predomină, dar sunt şi şcoala germană şi şcoala rusă. Poate de aici şi forţa şcolii româneşti. Practic, nu este mare scenă a lumii pe care să nu apară sau să nu fi apărut un cântăreţ român. Şi, în această situaţie fericită a Flautului fermecat, avem artişti consacraţi solişti ai Operei Naţionale din Bucureşti,  artişti consacraţi solişti ai Operei Comice pentru Copii, dar şi tineri studenţi - unii îmi sunt chiar studenţi la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti - ba chiar şi elevi. Cred că este pentru prima oară când o operă de anvergura Flautului fermecat are în distribuţie şi interpreţi elevi, cu voci, de asemenea, deosebite, elevi la Liceul de Muzică „Dinu Lipatti” din Bucureşti. Ceea ce mă bucură foarte mult este că ei s-au integrat şi în momentul de faţă sunt o echipă unitară. Publicul va constatata acest lucru.
CD. Credeţi că  punerea în scenă la Opera Comica pentru Copii a Flautului fermecat  ar putea fi un pas un pas pentru a reda acestei lucrări locul pe care îl merită în viaţa culturală bucureşteană?


CM:  Nu este un pas, este un fapt. Ea va ocupa un loc în viaţa culturală şi artistică bucureşteană. Este o surpriză pentru mine că Opera Naţională nu are în repertoriu o capodoperă de asemenea anvergură. Dar Opera Comică pentru Copii, nu pentru prima oară, face dreptate unui repertoriu care nu este abordat pe alte scene bucureştene şi aduce un Mozart. Orice montare de Mozart este un câştig. „Soarele muzicii” străluceşte de peste 200 de ani.   

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate