Treceți la conținutul principal

Discurs susţinut la vernisajul expoziţiei „Darurile Magilor” de la CREART, Bucureşti , 24 noiembrie 2014

M-am gandit să spun un cuvânt despre ce reprezintă Crăciunul pentru noi. Iată-l aici descrisă partea sa spirituală aşa cum o ştim acum, în imagini: Sărbătoarea Naşterii Mântuitorului înfăţişată în icoana bizantină şi partea de tradiţie folclorică în picturile ce descriu obiceiurile de iarnă. În viaţa omului modern sunt alte două aspecte mult mai vizibile: shoppingul şi mâncarea.

Voi spune, aşadar câte un cuvât despre aceste două aspecte. voi începe cu cea de a doua. Obiceiul colindelor a existat cu mult timp înaintea apariţiei Crăciunului ca sărbătoare oficială. De fap, fixarea Sărbătorii Naşterii Domnului în preajma solstiţiului de iarnă este o convenţie menită să reducă popularitatea altor sărbători din această perioadă, aşa cum erau Saturnaliile. Numele de colind vine de la Calende, care în cultura romană desemnau inceputul fiecarei luni.

 Data Naşterii Mântuitorului nu este cunoscută cu exactitate, dar se pare că a avut loc cu ceva timp   inaintde de luna decembrie. Aşa cum Paştele este calculat după calendar lunar, acelasi fel de calcul poate fi folosit, Data Naşterii ar fi în prima noapte cu luna noua de la sfarsitul lunii octombrie, inceputul lunii noiembrie, în acelaşi timp cu  Diwali, sărbătarea luminilor din India.

Colindele aveau diferite tematici. Erau colinde de fată, colinde de june, unele cu temă agrară de petit, familiale, cosmogonice, satirice, de doliu, de vanatoare si multe altele Colindele de june descriau un ritual iniţiatic. Tânărul vânător care trebuia să plece si să aducă leul viu legat şi apoi se putea căsători cu cea mai frumoasă fată sau cu fata împăratului (aici aduce cu ritualul swayamvara care se practica pentru alegerea mirelui pentru printesele din epopeile sanscrite. De fapt, acele printese erau incarnari ale Zeitei, iar cei care urmau ritualurile, dovedeau puteri neomenesti şi reuşeau să treaca probele şi să se căsătorească cu Zeiţa erau incarnari ale zeului Vishnu).

Unii cercetători afirmă că tânărul în lupta cu leul este zeul Mithra, Dumnezeu fiul, Fiul lui Ahura Mazda, adică Dumnezeu Tatăl din străvechiul cult persan.

Cristian Istrătescu–Târgovişte afirmă că „Mithra, la chemarea Atotputernicului, este 'singurul care ar fi fost in stare sa invinga leul, sa-l im­blanzeasca si sa-l foloseasca mai tar­ziu ca ajutor in lupta cu taurul – Intunericul', leul intruchipand focul, lumina Soarelui pe Pamant.”
Cultul mithraic a ajuns şi în Dacia după 106 a.d.


Iata câteva exemple:

Leusoru' s-o'nturnatu
Ler galban, floare de maru
De la muntiu jos la lunciu
Umbla noapte prin livezii
Bea apa'n izvoare reci.
S'o fost bun ca d'o mincatu,
S'o fost rau ca s-o culcatu'
S'o fost rau c-o d'adurmitu
Sub un spin mindru'nfloritu
Florile l'o napaditu
De s'o scapat d'adurmitu.
Junel sta si cujetare
Leul din somn sa trezeare
Si la lupta se puneare.
Iar junel se'mbarbatare
Si pe leu il d'alegare,
Lumea-n tara-l fericeare.”

Jonelui
Jone murgu-şi potcoveşte,
Jonelui bono
Azi e mare sărbătoare
E Sfânta Duminecară,
Maică-sa prin sat trebară
Mai Ioane, Sfinte Ioane,
Dar tu gându' ce l-ai pusu
Pus-ai gând de privegheatu,
Cel mai mare de-nsuratu.
Dar io maică în cohiră
Când Dumnezeu porunciră
Sus în vârful muntelui,
Sub poalele bradului
Este-un leu de câine rău.
Pus-ai gându' să-l săgete.
Leu-ndată se sculară
Şi din grai aşa grăiară:
Nu mă voinic săgetară,
Mai bin' leagă-mă-n cureară
Şi mă du pe ulicioară,
Pe uliţa grecilor
Tot în cinstea fetelor
Şi-n ciuda nevestelor,
Pe tine căci te-or vedeară
Pe tin' toţi te-or lăudară,
Pe tin' şi pe maică-tară
Ce băiat a fost băiatu'
Ce ducea leul legatu,
E legat nevătămatu
Şi-n curea neagră băgatu,
Şi-n curea neagră legatu.

Colind popular - Daliana

Mere Lina la fantana
Daliana'i fata dalba
Cu doua carcege'n mana
Cu doua carcege'n mana
Gasi apa tulburata
De voinici inconjurata
De voinici inconjurata
Voi voinici voi vanatori
Ce catati aicia'n zori
Cce catati aicia'n zori
Noi pa tine te catamu
Si cu drag ii inchinamu
Si cu drag ii inchinamu
La multi ani cu sanatate
Sa aveti parte de toate
Sa aveti parte de toate.



Cel de al doilea lucru despre care doresc să vă povestesc este cea mai familiar nouă, depsre Naşterea Domnului şi măreţia operei sale. Dumnezeu nu vine pe pământ pentru a crea o organizaţie şi ritualuri şi, deasemenea, nu vine pentru un anumit grup de oameni. Unde alege să se nască are însemnătate în planul său măreţ. Naşterea Dumnezeului copil, a inocenţei şi purităţii absolute sunt menite, pe de o parte să restabilească aceste calităţi în fiinţele umane. Dumnezeu vine să schimbe ceva la nivelul conştiinţei întregii umanităţi. Opera sa a fost unică. A luat naştere în cea mai umilă condiţie  pentru a-i putea învăţa pe oameni umilinţa, pentru a activa aceasă calitate în fiinţele umane. Şi asta într-o lume plină de agresivitate şi aroganţă cum era cea a Imperiului Roman.
Naşterea sa este ceva simbolic. Pentru că el este Cuvântul, Logosul, Chaitanya, conştiinţa cosmică, aşa că  nu putea să ia formă umană decât prin concepţia imaculată, adus pe lume de întruchiparea purităţii, a maternitpţii şi puterii de sacrtificiu, Mama–fecioară, Maria. În tradiţiile antice, Mama fecioară este Zeiţa însăşi, mama întregului Univers şi a Umanităţii. În trinitatea creştină avem tatal, fiul şi sfântul Duh. Dar cum ar putea exista un tată şi un fiu fără de mamă? Oare nu civilizaţia noastră patriarhală a scos Mama din ecuaţia venerării reducând acest Duh sfânt la ceva ambiguu, poate chiar un porumbel? Oare nu acest Duh Sfânt este principiul Matern, creator al divinităţii?
Voi  cita în continuare sfânta scriptură în referirile sale la Sfântul Duh

Sfânta Evanghelie după Ioan
Capitolul 14
23.       Iisus a răspuns şi i-a zis: Dacă Mă iubeşte cineva, va păzi cuvântul Meu, şi Tatăl Meu îl va iubi, şi vom veni la el şi vom face locaş la el.
24.       Cel ce nu Mă iubeşte nu păzeşte cuvintele Mele. Dar cuvântul pe care îl auziţi nu este al Meu, ci al Tatălui care M-a trimis.
25.       Acestea vi le-am spus, fiind cu voi;
26.       Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu.
„Dar Mângâietorul, adică Duhul Sfânt, pe care-L va trimite Tatăl, în Numele Meu, vă va învăţa toate lucrurile şi vă va aduce aminte de tot ce v-am spus Eu.” (Evanghelia după Ioan 14:26)
„Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul; căci El nu va vorbi de la El, ci va vorbi tot ce va fi auzit şi vă va descoperi lucrurile viitoare.” (Evanghelia după Ioan 16:13)

Sfânta Evanghelie după Ioan
Capitolul 3

3 Isus i-a răspuns şi i-a zis: "Adevăr, adevăr îţi spun, dacă cineva nu se naşte din nou, nu poate să vadă împărăţia lui Dumnezeu".
4 Nicodim i-a zis: "Cum poate să se nască un om când este bătrân? Oare poate să intre din nou în sânul mamei sale şi să se nască?"
5 Isus i-a răspuns: "Adevăr, adevăr îţi spun: dacă cineva nu se naşte din apă şi Duh, nu poate să intre în împărăţia lui Dumnezeu.
6 Ce este născut din trup, trup este, iar ce este născut din Duh, duh este.
7 Şi nu te mira că ţi-am zis: trebuie să vă naşteţi din nou           
Sfânta Evanghelie după Luca
Capitolul 17
20.       Şi fiind întrebat de farisei când va veni împărăţia lui Dumnezeu, le-a răspuns şi a zis: Împărăţia lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
21.       Şi nici nu vor zice: Iat-o aici sau acolo. Căci, iată, împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul vostru.



Sărbători fericite !

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate