Treceți la conținutul principal

Discurs susţinut la vernisajul expoziţiei „Darurile Magilor” de la CREART, Bucureşti , 24 noiembrie 2014

M-am gandit să spun un cuvânt despre ce reprezintă Crăciunul pentru noi. Iată-l aici descrisă partea sa spirituală aşa cum o ştim acum, în imagini: Sărbătoarea Naşterii Mântuitorului înfăţişată în icoana bizantină şi partea de tradiţie folclorică în picturile ce descriu obiceiurile de iarnă. În viaţa omului modern sunt alte două aspecte mult mai vizibile: shoppingul şi mâncarea.

Voi spune, aşadar câte un cuvât despre aceste două aspecte. voi începe cu cea de a doua. Obiceiul colindelor a existat cu mult timp înaintea apariţiei Crăciunului ca sărbătoare oficială. De fap, fixarea Sărbătorii Naşterii Domnului în preajma solstiţiului de iarnă este o convenţie menită să reducă popularitatea altor sărbători din această perioadă, aşa cum erau Saturnaliile. Numele de colind vine de la Calende, care în cultura romană desemnau inceputul fiecarei luni.

 Data Naşterii Mântuitorului nu este cunoscută cu exactitate, dar se pare că a avut loc cu ceva timp   inaintde de luna decembrie. Aşa cum Paştele este calculat după calendar lunar, acelasi fel de calcul poate fi folosit, Data Naşterii ar fi în prima noapte cu luna noua de la sfarsitul lunii octombrie, inceputul lunii noiembrie, în acelaşi timp cu  Diwali, sărbătarea luminilor din India.

Colindele aveau diferite tematici. Erau colinde de fată, colinde de june, unele cu temă agrară de petit, familiale, cosmogonice, satirice, de doliu, de vanatoare si multe altele Colindele de june descriau un ritual iniţiatic. Tânărul vânător care trebuia să plece si să aducă leul viu legat şi apoi se putea căsători cu cea mai frumoasă fată sau cu fata împăratului (aici aduce cu ritualul swayamvara care se practica pentru alegerea mirelui pentru printesele din epopeile sanscrite. De fapt, acele printese erau incarnari ale Zeitei, iar cei care urmau ritualurile, dovedeau puteri neomenesti şi reuşeau să treaca probele şi să se căsătorească cu Zeiţa erau incarnari ale zeului Vishnu).

Unii cercetători afirmă că tânărul în lupta cu leul este zeul Mithra, Dumnezeu fiul, Fiul lui Ahura Mazda, adică Dumnezeu Tatăl din străvechiul cult persan.

Cristian Istrătescu–Târgovişte afirmă că „Mithra, la chemarea Atotputernicului, este 'singurul care ar fi fost in stare sa invinga leul, sa-l im­blanzeasca si sa-l foloseasca mai tar­ziu ca ajutor in lupta cu taurul – Intunericul', leul intruchipand focul, lumina Soarelui pe Pamant.”
Cultul mithraic a ajuns şi în Dacia după 106 a.d.


Iata câteva exemple:

Leusoru' s-o'nturnatu
Ler galban, floare de maru
De la muntiu jos la lunciu
Umbla noapte prin livezii
Bea apa'n izvoare reci.
S'o fost bun ca d'o mincatu,
S'o fost rau ca s-o culcatu'
S'o fost rau c-o d'adurmitu
Sub un spin mindru'nfloritu
Florile l'o napaditu
De s'o scapat d'adurmitu.
Junel sta si cujetare
Leul din somn sa trezeare
Si la lupta se puneare.
Iar junel se'mbarbatare
Si pe leu il d'alegare,
Lumea-n tara-l fericeare.”

Jonelui
Jone murgu-şi potcoveşte,
Jonelui bono
Azi e mare sărbătoare
E Sfânta Duminecară,
Maică-sa prin sat trebară
Mai Ioane, Sfinte Ioane,
Dar tu gându' ce l-ai pusu
Pus-ai gând de privegheatu,
Cel mai mare de-nsuratu.
Dar io maică în cohiră
Când Dumnezeu porunciră
Sus în vârful muntelui,
Sub poalele bradului
Este-un leu de câine rău.
Pus-ai gându' să-l săgete.
Leu-ndată se sculară
Şi din grai aşa grăiară:
Nu mă voinic săgetară,
Mai bin' leagă-mă-n cureară
Şi mă du pe ulicioară,
Pe uliţa grecilor
Tot în cinstea fetelor
Şi-n ciuda nevestelor,
Pe tine căci te-or vedeară
Pe tin' toţi te-or lăudară,
Pe tin' şi pe maică-tară
Ce băiat a fost băiatu'
Ce ducea leul legatu,
E legat nevătămatu
Şi-n curea neagră băgatu,
Şi-n curea neagră legatu.

Colind popular - Daliana

Mere Lina la fantana
Daliana'i fata dalba
Cu doua carcege'n mana
Cu doua carcege'n mana
Gasi apa tulburata
De voinici inconjurata
De voinici inconjurata
Voi voinici voi vanatori
Ce catati aicia'n zori
Cce catati aicia'n zori
Noi pa tine te catamu
Si cu drag ii inchinamu
Si cu drag ii inchinamu
La multi ani cu sanatate
Sa aveti parte de toate
Sa aveti parte de toate.



Cel de al doilea lucru despre care doresc să vă povestesc este cea mai familiar nouă, depsre Naşterea Domnului şi măreţia operei sale. Dumnezeu nu vine pe pământ pentru a crea o organizaţie şi ritualuri şi, deasemenea, nu vine pentru un anumit grup de oameni. Unde alege să se nască are însemnătate în planul său măreţ. Naşterea Dumnezeului copil, a inocenţei şi purităţii absolute sunt menite, pe de o parte să restabilească aceste calităţi în fiinţele umane. Dumnezeu vine să schimbe ceva la nivelul conştiinţei întregii umanităţi. Opera sa a fost unică. A luat naştere în cea mai umilă condiţie  pentru a-i putea învăţa pe oameni umilinţa, pentru a activa aceasă calitate în fiinţele umane. Şi asta într-o lume plină de agresivitate şi aroganţă cum era cea a Imperiului Roman.
Naşterea sa este ceva simbolic. Pentru că el este Cuvântul, Logosul, Chaitanya, conştiinţa cosmică, aşa că  nu putea să ia formă umană decât prin concepţia imaculată, adus pe lume de întruchiparea purităţii, a maternitpţii şi puterii de sacrtificiu, Mama–fecioară, Maria. În tradiţiile antice, Mama fecioară este Zeiţa însăşi, mama întregului Univers şi a Umanităţii. În trinitatea creştină avem tatal, fiul şi sfântul Duh. Dar cum ar putea exista un tată şi un fiu fără de mamă? Oare nu civilizaţia noastră patriarhală a scos Mama din ecuaţia venerării reducând acest Duh sfânt la ceva ambiguu, poate chiar un porumbel? Oare nu acest Duh Sfânt este principiul Matern, creator al divinităţii?
Voi  cita în continuare sfânta scriptură în referirile sale la Sfântul Duh

Sfânta Evanghelie după Ioan
Capitolul 14
23.       Iisus a răspuns şi i-a zis: Dacă Mă iubeşte cineva, va păzi cuvântul Meu, şi Tatăl Meu îl va iubi, şi vom veni la el şi vom face locaş la el.
24.       Cel ce nu Mă iubeşte nu păzeşte cuvintele Mele. Dar cuvântul pe care îl auziţi nu este al Meu, ci al Tatălui care M-a trimis.
25.       Acestea vi le-am spus, fiind cu voi;
26.       Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu.
„Dar Mângâietorul, adică Duhul Sfânt, pe care-L va trimite Tatăl, în Numele Meu, vă va învăţa toate lucrurile şi vă va aduce aminte de tot ce v-am spus Eu.” (Evanghelia după Ioan 14:26)
„Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul; căci El nu va vorbi de la El, ci va vorbi tot ce va fi auzit şi vă va descoperi lucrurile viitoare.” (Evanghelia după Ioan 16:13)

Sfânta Evanghelie după Ioan
Capitolul 3

3 Isus i-a răspuns şi i-a zis: "Adevăr, adevăr îţi spun, dacă cineva nu se naşte din nou, nu poate să vadă împărăţia lui Dumnezeu".
4 Nicodim i-a zis: "Cum poate să se nască un om când este bătrân? Oare poate să intre din nou în sânul mamei sale şi să se nască?"
5 Isus i-a răspuns: "Adevăr, adevăr îţi spun: dacă cineva nu se naşte din apă şi Duh, nu poate să intre în împărăţia lui Dumnezeu.
6 Ce este născut din trup, trup este, iar ce este născut din Duh, duh este.
7 Şi nu te mira că ţi-am zis: trebuie să vă naşteţi din nou           
Sfânta Evanghelie după Luca
Capitolul 17
20.       Şi fiind întrebat de farisei când va veni împărăţia lui Dumnezeu, le-a răspuns şi a zis: Împărăţia lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
21.       Şi nici nu vor zice: Iat-o aici sau acolo. Căci, iată, împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul vostru.



Sărbători fericite !

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Dictatura morţii

Nu, nu este vorba de Coreea de Nord, nici de Statul Islamic, nici măcar de Mama Rusie. Nu este vorba nici despre masoni, Biserica Catolica,  sionişti, reptilieni şi alte trăsnăi din teoriile conspiraţiei. Vedem pe posturile TV un soi de justiţie. Cazuri de corupţie, trafic de influenţă, tot felul de ilegalităţi ai căror autori (prezumtivi) sunt cercetaţi, poate condamnaţi. Există şi un organism care se ocupă de acest lucru. Dar ce se întâmplă în cazul incompetenţei? Incompetenţa nu este ilegală. Lucrurile merg şnur în acest caz. Lipsa  de strategie decurge din lipsa de viziune, care, la rândul ei, decurge din lipsa de idealuri. Oamenii fără idealuri (idealurile nu se referă la realizări personale) sunt oameni morţi. Suntem conduşi de oameni morţi, carcase biologice funcţionând pe bază de impulsuri electromagnetice, umplute cu mici interese ridicate la rang de obiective strategice.  Morţii nu vor face nimic pentru că nu-şi pot imagina nimic mai mult decât propria lor experienţă

Dragă securistule,

Te cunosc de mult timp. M-ai vegheat încă de la concepţie. Mi-ai fost aproape şi ţi-am simţit ochiul vigilent în fiecare moment al vieţii mele, însă uneori situaţia ţi-a mai scăpat de sub control. Ţi-am simţit grija şi contribuţia la devenirea mea. Tu ai reuşit multe. Ai reuşit sa te strecori între soţ şi soţie, între frate si soră. Combini şi dezbini după bunul plac. Otrăveşti minţi şi suflete şi reuşeşti să-l faci şi pe un sfânt să se îndoiască de sine. Mi-ai fost coleg, învăţător, şef, amic, admirator, băgător în seamă, vecin, pisălog, hărţuitor. Ştiu ca nu ai vrut să-mi faci rău. Când eram mică, te interesau doar banii părinţilor mei. De asta de la 6 la 10 ani m-ai oprimat, m-ai descurajat, m-ai umilit şi ai pus graniţe creativităţii mele. De asta nu pedepseai pe copilul altui securist care aproape mă desfigurase. Tu ai fost permanent demonul care îmi descuraja părinţii. Tu le spuneai ca este o prostie să investească în proprii copii, lăsându-mă fără sprijin când aveam mai mare

Misconception, misunderstanding and mistrust in education

During the last 10 years I have observed a huge cultural difference in relation to education and its place in two parts of the world: India and the Western Europe. Whilst in India education is seen as a vehicle for the evolution of the individual and of society, in the western world, the younger generation feels oppressed by it. Romania is a special case, since we are in the Eastern Europe, and hasn’t yet recovered from 45 years of communism, so here we have a blend of everything. First of all, most of us don’t understand the meaning of the term holistically, and are usually only thinking about formal education: traditional school However, education starts in the first years of our lives, se soon as we begin to imitate our parent’s behaviour, language, or reactions. We learn how to talk, how to walk, how to eat and how to clean our bodies. We learn how to relate to other children or to the adults we meet. In life, actually nothing is taken for granted. As individuals, we are a product