Treceți la conținutul principal

Marșul pentru Basarabia: experiența mea

Părerile sunt împărțite printre locuitorii celor două actuale state (România și Moldova), dar vorbitori ai aceleiași limbi, în problema identitații Moldovei. 

Nu am vizitat niciodată Basarabia, însă de acest loc mă leagă... rădăcinile. Sunt urmașa unor refugiați din timpul celui de al Doilea Razboi Mondial. Am fost crescută de bunici și mi-au fost povestite detaliile plecării, instrăinării, războiului și ale vietii luate de la zero. Am rude în Basarabia și m-am bucurat întotdeauna să le văd. Am rămas sensibila la problema unirii și am trăit cu speranța înfăptuirii ei în suflet.

 Am plâns mult timp dupa ce Doina și Ion Aldea Teodorovici au fost uciși în acel "accident", la puțin timp dupa ce Moldova devenise independentă. Interpretam cantecele lor oriunde puteam. Și eram pe atunci doar o fetiță de 14 ani. 

Între timp, odată cu mișcarile politice din acea zonă (și din actuala Românie), m-am resemnat. Familia mi-a explicat că românii de acolo fie s-au refugiat, fie au fost deportați sau ucisi, fie au fost îndoctrinați (limba "moldovenească" nu este limba română, de aceea o și scriem cu litere chirilice, Eminescu moldovenesc nu e Eminescu român, se spune "tișior" și nu "picior", românii sunt cotropitori etc.), așa că unirea e o cauză pierdută.

Totuși, ieri, pe 12 octombrie, am fost la marș. M-au convins entuziasmul campaniei și al prietenilor care au și ei strămoși acolo, peste Prut, dar și vârsta bunicii, care nu mai are putere să meargă la un astfel de eveniment.  

Am fost peste 10000 de oameni la marș, mulți tineri, frumosi, cu inimi curate. 1000 veniseră de la Chișinău. Dintre "staruri" mentionez pe Moise Guran și pe Doru Braia. Am văzut, am simțit, am trăit bucurie și speranță. Unul dintre vorbitori a spus: "Nici un politician nu poate aduce laolalta atâția oameni câți suntem acum aici."

Iată și câteva fotografii:
















































Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...