Treceți la conținutul principal

Candelă de veghe în amintirea Brâncovenilor

În perioada 7 august - 8 septembrie 2014 este deschisă la Muzeul Satului din București, în sala „Lena Constante”, expoziția Candela de veghe.
Dedicată Tricentenarului Martirilor Brâncoveni, expoziția este organizată cu ajutorul Muzeului Judeţean Ialomiţa și coordonată de artistul plastic Valeriu Stoica. Galeria conține atât icoane și reprezentări iconografice sau portrete ale Brâncovenilor, dar și pictură inspirată de palatele brâncovenești. Artiștii care au împărtășit creația lor sunt: Grigore Popescu-Muscel, Maria Popescu Dragomir, Elena Constantin, Marian Manole, Valeriu Stoica, Iulian Mîțu, Nicolae Nestor, Loredana Alexandra Sârb, Ana Maria Marinică, Mihaela Bădescu, Ileana Ometița, Ana Ruxandra Ilfoveanu, Tania Moroianu, Maria Iacob, Ami Vasilescu și Gheorghe Coman.





La vernisajul expoziției am avut bucuria de a asculta  pe curatorul ei, dar și specialiști în domeniul etnologiei: prof. univ. dr. Doina Işfănoni și dr. Aurelia Cosma. Predica preotului Dr. Ion Mărăcineanu a fost urmată de două momente artistice: lectură din creația poetului Ioan Alexadru și Balada lui Constantin Brâncoveanu interpretată cu emoție și căldură de solista de muzică populară Ioana Marin.


Pe Valeriu Stoica l-am cunoscut în urmă cu doisprezece ani. Pictor a cărui expresie se regăsește în primul rând în icoane și biserici, un om jovial, membru al mai multor cercuri artistice din care fac parte scriitori, pictori și muzicieni, admirator al lui Wagner, Valeriu Stoica a fost nu doar inițiatorul ci și mentor pentru o parte din tinerii care și-au expus lucrările la Muzeul Satului.  Artistul consideră expoziția un „pelerinaj spiritual pe verticală“ ale cărui lumini (candele) se aprind în sufletul fiecărui vizitator. Dimensiunea verticală este o preocupare constantă a artistului, aceasta reprezentând ascensiunea, ridicarea din planul orizontal, temporal, lumesc. Suprapunerea acestor coordonate creează, desigur, crucea, care, dincolo de a fi simbolul suferinței Mântuitorului, este intersecția dorințelor și a voinței, răscrucea în drumul evoluției spirituale, pe care Iisus ne poate ajuta să o depășim.


Galeria este încadrată de icoanele lui Marin Manole, în care predomină tonurile de ocru și orange, încălzind imaginea și scoțând-o din austeritatea bizantină și tabloul familiei Brâncovenilor realizat de Grigore Popescu-Muscel.





Însă poate cea puternică prezență este cea a Sfintei Fecioare. Ceea e mi-a trezit interesul au fost tripticele. Există o tradiție în realizarea icoanelor Maicii Domnului, care se spune că începe de la Sfântul Evanghelist Luca și de la icoanele miracol, nerealizate de vreo mână de om. În triptic, Fecioara este în mijloc cu Pruncul în brațe, fiind străjuită de cei doi Arhangheli. Dispunerea acestora nu este întâmplătoare: Sfântul Mihail stă în stânga Fecioarei, iar Gabriel în dreapta. Și aici am putut face imediat legătura cu cele trei principii care guvernează Universul și, implicit, ființa umană, așa cum se regăsesc în Puranele indiene: Sattva, Rajo și Tamo Gunas.








 Tamo Guna, principiul dorinței (partea stângă, a emoțiilor) este guvernat de Mahakali, dar și de Bhairava, cel care distruge egoismul. Rajo Guna, principiul acțiunii (partea dreaptă) este guvernat de Hanuman, îngerul care rezolvă cu rapiditate orice sarcină, așa cum Gabriel a avut de dat Vestea cea Bună Sfintei Fecioare. Sattva Guna (centru), principiul adevărului și al evoluției, este guvernat de zeița Mahalakshmi, care este Devi, mama fecioară. Iată cum un canon în iconografie ascunde în el un secret al alcătuirii lumii, o lege universală a existenței. Iată felul în care candela de veghe se poate aprinde în mintea pelerinului și care poate nu se va stinge odată cu ieșirea din sala de la Muzeul Satului.



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...