Treceți la conținutul principal

În stilul Hindustani

Namaste India 2013

Organizat de câteva ONG-uri, festivalul Namaste India are loc în fiecare an la Muzeul Satului din Bucureşti şi încearcă pe cât posibil să aducă, pentru cei pasionaţi şi pentru cei curioşi, elemente ale milenarei culturi, prin prezenţa artiştilor indieni recomandaţi de ICCR (Institutul cultural indian). Aflat doar la a patra ediţie, festivalul nu a fost scutit în anii trecuţi de kitsch, de pseudocultură şi mai ales de pseudo-spiritualitate. Se încearcă însă o rafinare a manifestării, cu toate ca europeanul este sensibil la senzaţional şi senzorial, nemaiauzind chemarea interioară de evoluţie spirituală.

Ediţia din acest an a avut ca eveniment de deschidere concertul de muzică clasică indiană susţinut de cântăreaţa Mahua Mukherjee şi percuţionistul Sanjay Kansa Banik împreună cu muzicienii români Anne Marie Ene (vioară), Mihai Sturza (flaut) şi Mihai Lupoaie (armoniu). A fost unul dintre cele mai reuşite spectacole de acest gen care au avut loc în România, o altă prezenţă memorabilă fiind cea a lui Amjad Ali Khan la Festivalul Enescu 2011. Cum arta şi spiritualitatea sunt nedespărţite, muzicienii prezenţi pe scena Namaste India în seara de 20 iunie sunt practicanţi ai disciplinei Sahaja Yoga
Mahua Mukherjee urmează linia şcolii Patiala Gharana şi a studiat stilul Hindustani (muzica clasică din Nordul Indiei) sub îndrumarea lui Pandit Ajoy Chakraborty, cel mai renumit exponent al acestei şcoli. Interpretul de tabla (instrument de percuţie acordabil alcătuit din două piese) Sanjay Kansa Banik urmează şcoala Benares Gharana, fiind discipolul lui Dulal Ch. Natto şi nota sa distinctivă o reprezintă execuţia ritmurilor cu mâna stângă la bayan (una din cele două piese al tablei). Anne Marie Ene, violonistă în Orchestra de Cameră Radio, a studiat mulţi ani în India stilul Hindustani cu Prof. Joy Shrivastava (şcoala Senia Gharana) şi Dr. Swarna Khuntia. Susţine recitaluri de muzică indiană dar şi de muzică de cameră în România şi în străinătate. Mihai Sturza a încercat în aventura sa muzicală mai multe instrumente indiene, printre care şi bansuri (flaut indian) la care a acompaniat interpretarea solistei în cadrul recitalului de la Namaste India. Mihai Lupoaie (oboist în orchestra Operei Naţionale din Bucureşti) a acompaniat la armoniu, instrument importat de indieni la începutul secolului al XX-lea şi care este folosit în special de muzicienii sufi (musulmani). 
Concertul a debutat cu un khayal în rag Bihag. Aşezată în centrul scenei, folosindu-se de un swaramandal (o mică harpă orizontală) pentru susţinerea fundamentalei (în locul tampurei), Mahua Mukherjee coordona tot ce se întâmpla pe scenă, intrările instrumentiştilor, tempo-urile, frazarea. După un alaap (improvizaţie vocalizată) meditativ, subtil, cu ornamentele microtonale specifice lui Rag Bihag a urmat bandishul (compoziţia propriu-zisă) din 2 părţi (shtai şi antara). După rag Bihag, am ascultat o compoziţie în rag Hamsadwani, un mod pentatonic  a cărui denumire se poate traduce ca „sunetul lebedei”. A urmat un bhajan (compoziţie strofică) în rag Bhairavi şi, pentru că anul acesta se aniversează 100 de ani de la decernarea Premiului Nobel pentru Literatură lui Rabindranath Tagore, seara s-a încheiat cu un cântec compus de scriitorul bengalez şi care se numeşte Aguner Poroshmoni (Iluminează-mi sufletul cu flacăra divină).
Tânără dar având gravitatea unui maestru, Mukherjee nu abuzează de ornamente şi agilităţi pentru a face demonstraţii de virtuozitate, cu toate că vocea sa de un ambitus impresionant îi permite. Claritatea şi autenticitatea stilului sunt în prim plan, iar Mukherjee nu face compromisuri de natură structurală (renunţarea la secţiuni din compoziţie, în special a celei introductive - alaap) sau repertoriale (fusion, sau abordarea de lucrări ritmate) pentru a nu “plictisi” publicul. 



Prestaţia percuţionistului Sanjay Kansa Banik a fost spectaculoasă, impresionând cu tehnica impecabilă, agilitatea deosebită a mâinii stângi dar şi prin charisma sa. Banik nu este un acompaniator, ci un partener egal de scenă al cântăreţei. Ritmurile brodate pe talasurile muzicii hindustani, improvizaţiile calculate, matematice îmbinate cu frazele de asemenea improvizate ale lui Mukherjee au creat o polifonie complexă, un adevărat dans acrobatic al sunetelor. 
Merită menţionate de asemenea intervenţiile instrumentiştilor români. Mai experimentată în acest stil, Anne Marie Ene şi-a pliat lejer intervenţiile pe improvizaţia solistei, folosind inclusiv scordatura. Am putut admira în câteva momente timbrul dulce al flautului indian (Mihai Sturza), în timp ce armoniul lui Mihai Lupoaie susţinea construcţia melodică asemenea swaramandal-ului solistei. 
Deşi sonorizarea nu era cea mai fericită, concertul a fost o încântare. Autenticul a biruit comercialul, muzica având drept canale de exprimare oameni care au credinţa artei lor. Publicul nu poate reacţiona decât pozitiv, dovada fiind faptul că în locul bătăilor din palme şi a bâţâitului din picioare s-a instalat liniştea, manifestare onestă a respectului faţă de artist.
Felicitări trebuie adresate şi organizatorilor care au reuşit să-i aducă la Bucureşti pe aceşti muzicieni. Foarte inspirată a fost şi programarea festivalului în iunie, faţă de octombrie în anii trecuţi, întrucât natura a fost nu doar prietenoasă, ci chiar sugestivă.  În aerul cald şi umed, cu vegetaţia bogată şi viguroasă, cu fundalul de insecte ţârâitoare şi mierle, a fost reconstituită atmosfera post-musonică a Indiei.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...