Treceți la conținutul principal

Liviu Dănceanu: Homo videns

Cei ce urmăresc un spectacol de operă rareori se întreabă cum este scrisă muzica. Interesant este ce se întâmplă pe scenă. Publicul vrea sa audă în primul rând voci frumoase (de fapt, cam la asta se reduce un spectacol în România, uneori nici atât), iar dacă se poate ca primadona sa nu fie supraponderală, este de-a dreptul minunat. Desigur, scenografia şi regia sunt extrem de importante, altfel, ce rost mai are să se monteze un spectacol de operă, când este mult mai ieftin şi mai rapid să se cânte în concert.
Operele moderne şi contemporane au alte cerinţe şi alt public. Nu sunt rentabile pentru teatrele mari, nu pot fi programate de mai multe ori în stagiune pentru că s-ar cânta cu sala goală. Având statutul de proiect, se bucură însă de apreciere, public tânăr şi cel puţin curios. Atât Ultimele zile, ultimele ore a lui Anatol Vieru, cât şi Orestia II de Aurel Stroe au avut un succes imens.
Festivalul SIMN 2011 a lansat câteva lucrări scenice. Homo Videns compusă de Liviu Dănceanu a avut premiera în Sala Studio a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti în seara zilei de 24 mai. Ansamblul Archaeus Simfonietta dirijat de Vlad Conta, a coparticipat la desfăşurarea piesei regizată de Daniel Prallea – Blaga. Cei patru tineri solişti au fost pregătiţi de soprana Georgeta Stoleriu şi pianista Inna Oncescu. Soprana Anna Mirescu, mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Nicolae Simonov şi basul Claudiu Şola au interpretat eroii reali sau „de pe sticlă” din tele – opera – balet a lui Liviu Dănceanu.
Ajunsă la capitolul „sinopsis”, mă văd în imposibilitatea de a descrie o acţiune. Este un decupaj din viaţa de zi cu zi, în care fiinţele umane nu acţionează, ci sunt martorii unui spectacol haotic – hipnotic, un decupaj din viaţa fiecăruia din noi. Omul este prins şi vegetează între două monitoare. Opera începe cu un gest reflex: deschiderea calculatorului. „Start”, „mozilla” „open”, „send”, „delete” sunt comenzile pe care le executăm de multe ori înainte de a coborî din pat.
Am putut recunoaşte personajele-cheie ale televiziunii: ştirista, prompterista, mondenul, reporterul, „artiştii” hip–hop, omul care îşi expune viaţa personală în speranţa obţinerii celebrităţii, politicianul-starlettă; episoadele din viaţa pe sticlă, de asemenea: ştirile de la ora 5, talk show-ul, divertismentul, reality show-ul, telenovela şi multă, multă publicitate (publi(ce)citate). Caracterul interactiv a fost dat de folosirea „prompterului” (planşe de carton) pentru public.
Interesantă mi s-a părut integrarea cameramanului (Virgil Oprina), a imaginii şi a dirijorului în acţiune. Pe ecran erau proiectate permanent prim planuri într-o mişcare continuă, ameţitoare. Figuraţia Anei Szekely (personaj mut) a fost extrem de sugestivă. În calitatea sa de prompter pentru public, era personajul lucid şi real al lucrării, deopotrivă „creierul” din spatele comediei şi singura fiinţă cu reacţie umană firească. Apariţiile regizorului Daniel Prallea Blaga s-au vrut simpatice, dar au fost mai degrabă cabotine.
Celor patru solişti, „muzicieni cu voce” aşa cum afirmă în notele de program profesoara Georgeta Stoleriu, nu li se pot aduce decât laude. Capabili să se descurce cu rigorile intonaţionale şi ritmice ale muzicii contemporane şi deopotrivă posesorii unor voci de foarte bună calitate (de multe ori i-am admirat în spectacole de operă sau în concerte vocal-simfonice), cântăreţii au oferit o interpretare interesantă şi au redat fiecare – deşi întruchipau personaje multiple – câteva tipologii. Astfel, am identificat preţioasa şi „intelectuala” interpretate de mezzosoprana Antonela Bârnat – cea mai experimentată dintre solişti – păpuşa isterică jucată de Anna Mirescu, superficialul şi charismaticul întruchipaţi de tenorul Nicolae Simonov şi „vocea naţiunii” scandată de basul Claudiu Şola.
Deşi grotescul este omniprezent în lucrare, nu el este cel care triumfă. Rezultatul prelucrării acestei idei năstruşnice este o muzică echilibrată, care nu abundă în stridenţe şi disonanţe, având chiar episoade ancorate în tradiţie, aşa cum este fugatto-ul din momentul „Eurofision”. Părţile solistice au fost cântate şi vorbite. Cu toate că este o operă şi că atenţia auditoriului este orientată spre planul vizual şi cu toate că ideea şi punerea ei în scenă sunt incitante, în 24 mai 2011 am ascultat muzică. Un lux, poate, într-un timp în care se tinde spre fuziune, sinteză, sincretism.
Cel mai interesant lucru la opera lui Liviu Dănceanu este faptul că adevăratul succes nu este cel contabilizat în sală, ci unul observabil în reacţia pe care o provoacă. Şocaţi de cât de adânc au intrat televiziunea şi internetul în viaţa noastră, poate vom încerca să trăim puţin înainte să ajungem să downloadăm vise.

PS. Ce bine că am terminat articolul la timp pentru a prinde emisiunea lui Mircea Badea!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...

Valentine's sau Dragobete?

Sărbătoarea iubirii, sărbătoarea îndrăgostirii, cu rădăcini în Creștinismul timpuriu, ziua Sfântului Valentin, despre care se spune că era preot și căsătorea soldații romani în secret, a devenit un festival al cumpărăturilor în veritabilă competiție cu perioada Crăciunului. Dragobete are origini precreștine, iar legenda spune că era fiul Babei Dochia, iar obiceiurile au legătură cu logodna și cu sosirea primăverii. Astfel că două celebrări legate de întemeierea familiei, una creștină și una păgână, au devenit curse de shopping, imagini ale romantismului cu orice preț sau ale unei tradiții fabricate. Pe care să o alegem? Nici una! Pentru că iubirea nu este limitată la două zile pe an și nu este rezervată doar pentru cupluri. Profesorul meu de română din liceu comenta la un moment dat:   Iubirea despre care Dante a spus că "mișca Soarele și celelalte stele" nu este cea dintre Ion și Măria.  Pentru cei care încă nu și-au găsit „jumătatea”, nicio problemă! Nu este nevoi...

Când liniștea are subtitrare

Nu am putut funcționa niciodată în zgomot. Nu cel sonor — ci acel zgomot mental, difuz, apăsător, care vine dintr-o informare haotică, dintr-un flux de opinii mai tare decât realitatea însăși. Pentru mine, „normalitatea” nu a însemnat niciodată jurnalul de la ora 19. Obiceiul de a urmări știri sau talk-show-uri apare doar în prag de alegeri, în vreme de criză sau revoltă — Colectiv, Ordonanța 13, războiul din Ucraina. Diminețile mele încep, de ani buni, cu jurnale în franceză sau reportaje în germană. Nu e un simplu capriciu cultural, ci o necesitate profesională, iar conectarea la spațiul european — și mai ales francofon, în ultimii ani — e parte din munca mea și din identitatea mea de artist. Uneori încerc să gândesc în franceză, alteori în germană — în funcție de perioada de studiu sau de contextul în care lucrez. Dar mereu este vorba despre un alt nivel de înțelegere: mai adânc,  lucid, ancorat în sens. Serile se încheiau cu teatru radiofonic — un obicei de a adormi în compania...