Treceți la conținutul principal

VOCI TINERE PE SCENA OPEREI NAŢIONALE DIN BUCUREŞTI. Interviu cu basul Marius Boloş

În ultimii ani, iubitorii genului de operă au avut ocazia să vadă evoluând pe prima scenă a ţării noi artişti, printre care o frumoasă impresie face basul Marius Boloş, un tânăr înalt, blond, cu o voce sonoră dar plină de lirism, masculină dar fără nici o urmă de agresivitate. Fiu de preot, născut la Certeze – judeţul Satu Mare – Marius Boloş este absolvent al Seminarului Teologic din Baia Mare, al Facultaţii de Teologie Ortodoxă şi al Facultaţii de Muzică, secţia Canto din Oradea, precum şi al mai multor cursuri de măiestrie artistică. Solistul are în palmares şi numeroase distincţii la diferite concursuri de interpreatre muzicală. Deşi a început cariera solistică de doar 4 ani (de aproape 2 ani în Bucureşti), Marius Boloş are un repertoriu variat, conţinând 11 roluri de operă studiate, 8 în pregătire, precum şi arii şi lieduri). Are o prezenţa sa scenică impunătoare – atunci când rolul o cere – dotat cu sensibilitate, acest tânăr interpret nu te poate lăsa indiferent. Mediul cultural şi spiritual în care a trăit au lăsat o puternică amprentă asupra lui. Stând de vorbă cu el, am decoperit un om modest, un ardelean tipic, având temperamentul şi accentul careacteristice, un artist care munceşte pentru a-şi construi cariera, nu imaginea.
C. D. Aţi regretat vreodată alegerea carierei muzicale în detrimentul teologiei?
M. B. Nu. Viaţa de artist oferă un alt gen de satisfacţie. Mi-am dorit dintotdeauna să urmez Conservatorul, dar părea un vis de neatins; însă printr-o conjunctură fericită am reuşit. Sunt mulţumit de alegerea făcută.
C.D. Deci alegerea a fost cauzată de pasiune, nu de o pură întâmplare.
M. B. Desigur. Am cântat în cor din primul an de liceu. Atunci a început pregătirea mea muzicală. Înainte de asta nu cântam nici la strană.
C. D. Cui datoraţi realizările profesionale?
M. B. În primul rând mentorilor mei; profesorului Marian Boboia, care m-a descoperit, m-a pregătiti pentru Conservator şi a fost profesorul meu în perioada studiilor, lui Alexandru Fărcaş – fostul director al Operei din Cluj – care mi-a dat primele roluri, şi basului Pompei Hărăştenu, actualul meu maestru. Desigur, familia a jucat un rol important, susţinându-mă în toate proiectele mele.
C. D. Care este rolul pe care în cântaţi cu cea mai mare plăcere?
M. B. Nu este nici un rol care să nu-mi placă. Totuşi, din ceea ce cânt acum cel mai mult îndrăgesc rolul Comandorului din „Don Giovanni” de W. A. Mozart.
C. D. Ce alte roluri aveţi în pregătire?
M. B. Ramfis din „Aida” de G. Verdi, Raimondo din „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti, Osmin din „Răpirea din Serai” de W.A. Mozart.
C. D. Doriţi să abordaţi genul vocal-simfonic şi cel al liedului?
M. B. Aş vrea să abordez genul vocal- simfonic. În ceea ce priveşte liedul, acesta este un gen pretenţios, care necesită o pregătire deosebită şi un alt temperament.
C.D. Vă doriţi o carieră internaţională?
M. B. Da, desigur, dar nu la nivel mondial…
C. D. Ce părere aveţi despre arta muzicală contemporană?
M. B. O, greu de spus, Nu am avut multe tangenţe cu muzica secolelelor XX şi XXI, iar ceea ce am ascultat nu a prea fost pe gustul meu. Sunt compozitori valoroşi, a căror muzică încă mai este bazată pe melodie. Unul dintre aceştia a fost Paul Constantinescu, ale cărui oratorii (de Crăciun şi de Paşti) le ascult cu plăcere.
C.D. Credeţi că veţi aborda acest tip de muzică?
M. B. Nu cred. Poate doar dacă nu am încotro.
C. D. Aveţi vreo dezamăgire profesională?
M. B. Încă nu şi sper să nu am. Tot ceea ce mi s-a întâmplat de la începutul drumului meu profesional m-a surprins plăcut, aşa că nu am dezamăgiri.
C. D. Care este programul unei zile obişnuite?
M. B. Nu mă trezesc devreme, depinde la ce oră am repetiţia la operă. Aceasta durează vreo 3-4 ore, mă întorc acasă unde îmi încerc talentele în bucătărie şi completez cu încă 2 ore de studiu individual.
C. D. Care dintre partenerii de scenă vă este mai apropiat?
M. B. Maestrul Pompei Hărăşteanu, care m-a ajutat foarte mult de la venirea mea în Bucureşti. Am relaţii bune cu toţi colegii de scenă, mai ales că majoritatea spectacolelor au distribuţii tinere; iar atunci când lucrăm cu colegi mai în vârstă, lucrurile merg bine. Nu există un „conflict între generaţii”. Cântând pe scena operei sin Bucureşti, am avut prilejul să cunosc personalităţi ale scenei lirice mondiale, cum este baritonul Renato Bruson; în curând voi avea câteva spectacole în care voi cânta alături de baritonul Alexandru Agache.
C. D. Ce părere aveţi despre montările moderne în operă?
M. B.Au şi părţi interesante, dar în mare parte fac rău operei, îi distrug atmosfera. Din păcate, au ajuns să facă acest lucru oameni care nu sunt regizori de operă, nu cunosc specificul vocilor şi mai sunt şi inconsecvenţi de la o repetiţie la alta. Am avut parte de experienţe neplăcute, chiar stranii la ultima montare a spectacolului cu „Trubadurul” de G. Verdi.
C. D. Care este relaţia dumneavoastră cu dirijorii de operă?
M. B. Sunt muzicieni deosebiţi, am tot respectul pentru aceşti oameni. Îl admir foarte mult pe Tiberiu Soare pentru atmosfera realxată pe care o crează la repetiţii, este foarte documentat, deşi este foarte tânăr. Îşi face meseria cu pasiune. Deasemenea, Iurie Florea: este foarte precis şi dă siguranţă interpreţilor.
C. D. Ce hobby-uri aveţi?
M. B. Arta culinară şi pescuitul. Sunt excelente momente de relaxare după o repetiţie grea la operă.
C. D. Pentru concedii preferaţi marea sau muntele?
M. B. Sunt născut în zodia racului, aşa că prefer marea, apa în general.
C. D. Care este ţelul dumneavoastră în viaţă?
M. B. Să am o familie fericită alături de mine şi să am sufletul împăcat că, atunci când am avut ocazia, am făcut bine.
C. D. Sunteţi ardelean. Cum se împacă un ardelean cu atmosfera bucureştenă?
M. B. Viaţa în Bucureşti este un dezastru. Urăsc traficul, iar oamenii sunt destul de răi, egoişti, îşi urmăresc propriile interese. Fac orice să fie cu un pas în faţa ta, chiar dacă nu le serveşte le nimic.
C. D. Ce vă lipseşte cel mai mult din viaţa de dinainte?
M. B. Îmi lipsesc părinţii; dar acum am o nouă familie. În Bucureşti am venit pentru actuala mea soţie, şi am avut enorm de câştigat pe plan profesional.
C. D. Aveti vreun model de urmat din punct de vedere profesional?
M. B. Atât vocal cât şi scenic, modelul meu este maestrul Pompei Hărăşteanu. Am foarte multe de învăţat de la el.
C. D. Dar uman?
M. B. Încerc să urmez morala creştină al cărei model este Iisus Hristos.
C. D. Ce sfaturi aţi daa unui tânăr care doreşte să urmeze cariera solistică?
M. B. Nu mă consider un om care să dea sfaturi, însă dacă ar fi să îi dau „reţeta” mea, i-aş spune să facă ceea ce îi dictează inima.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate