Treceți la conținutul principal

Proiectul Wagner: reînvierea tradiţiei culturale

În 7 şi 8 octombrie va fi prezentat la Ateneul Român actul I al operei Parsifal de Richard Wagner în interpretarea celor mai buni solişti din întreaga lume, a Orchestrei si Corului Filarmonicii „George Enescu” şi a celui mai important dirijor român de operă, Christian Badea.

În 12 septembrie a avut loc conferinţa de presă care a anunţat pe lângă datele şi detaliile evenimentului, şi noutăţi: înfiinţarea Societăţii Wagner România, organizarea unui masterclass gratuit oferit de soliştii invitaţi pentru cântăreţii români interesaţi de stilul wagnerian,  precum şi accesul tinerilor la repetiţia generală. 


Formarea muzicienilor

Christian Badea:

Observ  multe probleme şi probabil subiectul va fi dezbătut în alte conferinţe de presă,  într-o formă mai argumentativă, mai mult o dezbatere, şi anume, că în cei 10 ani de când am venit în România, 5 ani m-am implicat foarte serios si activ prin fundaţia mea  observ o decădere constantă spre mare mediocritate a  concertelor, a nivelului, observ că tinerii cu talent pleacă. 

Filarmonica "George Enescu" în perioada interbelică şi acum

Christian Badea:
O anumite complacenţă: da, e bine, e ok, merge şi aşa. Dar merge la un nivel la care nu mai este acceptabil! Şi atunci nu mai pot să fac decât un singur lucru: să vă atrag atenţia că exista online analele Filarmonicii în perioada  1922 - 1942 şi să vă uitaţi la 20 de ani de programe, săptămână de săptămână, aici, la Ateneu, în stagiune veneau toţi, toţi cele mai mari, numele de legenda. Veneau in stagiune săptămână de săptămână. Nu era un festival, nu erau patru concerte pe zi, nu era brand de tara, nu era „de anvergură”, nu era „de gală” sau „extraordinar”. Era normal! În alte cuvinte, săptămâna asta venea Richard Strauss, săptămâna viitoare Pablo Casals, apoi dirija George Enescu, apoi venea Jaque Thibaud şi mai venea şi Erich Kleiber să dirijeze. Şi asta era stagiunea Filarmonicii! Deci am plecat de acolo şi am ajuns la o situaţie în care  multe lucruri nu funcţionează: finanţarea nu funcţionează, educaţia nu funcţionează şi încercăm să găsim scuze şi e păcat, fiindcă merităm mult mai mult. Avem o tradiţie extraordinară, avem nişte artişti extraordinari, avem tineri foarte, foarte buni, dar din păcate nu facem ceea ce trebuie. 

Un proiect demn de tradiţia Filarmonicii şi de cele mai importante scene europene

Christian Badea:
Cu posibilităţile mele personale mici, cât pot eu şi, vorba ceea, am lucrat destul de serios prin fundaţie, încerc să-mi aduc contribuţia. Deci acest proiect Parsifal este o contribuţie. Nu încerc sa schimb lumea, dar încerc să aduc în mod concret ceea ce se poate face cu ai noştri. Cu Filarmonica, cu Corul Filarmonicii, cu solişti de aici, bineînţeles, invitând pe cei mai mari solişti din lume. Fiindcă prin această colaborare dintre cei  mai mari din lume şi ai noştri, ai noştri vor învăţa la ce nivel trebuie sa fim. Şi numai prin aceasta zi de zi challenge pe care o propunem nouă înşine, numai asta ne va scoate de unde suntem acum. De unde suntem acum nu e prea bine. Şi spun asta pentru un singur motiv:   m-am implicat, mi-am pus eforturile mele personale şi aş vrea  ca lucrurile să fie mai bune. Şi sper ca acest proiect sa dea de gândit, să entuziasmeze pe alţii, să aducă autorităţilor guvernamentale foarte clar faptul că cultura este importantă din toate punctele de vedere, nu numai din punct de vedere social şi educativ, dar de asemenea din punct de vedere economic, şi chiar politic. Deci sper ca acest proiect sa creeze discuţie spre a  schimba lucrurile într-un mod mai potrivit.

Din nou, formarea muzicienilor
Christian Badea
Vreau sa aduc unele menţiuni în faţa dumneavoastră: şi anume că vom avea masterclass. Vom prezenta pentru cântăreţii români care sunt interesaţi de stilul wagnerian masterclass susţinut de cântareţii străini. Şi acestea vor fi gratuite în 6 octombrie, singura zi liberă.

ORCHESTRA ŞI CORUL FILARMONICII “GEORGE ENESCU”

Dirijor – CHRISTIAN BADEA

Solişti
STEFAN VINKE – Parsifal
ERIC HALFVARSON – Gurnemanz
PETRA LANG – Kundry
BELA PERENCZ – Amfortas
MARIUS BOLOS – Titurel
IONUT POPESCU – Primul Cavaler
IUSTINIAN ZETEA – Al doilea Cavaler
IULIA ARTAMANOV – Primul Scutier
SIDONIA NICA – Al doilea Scutier
LIVIU INDRICAU – Al treilea Scutier
ADRIAN DUMITRU  - Al patrulea Scutier
SIDONIA NICA – O voce din cer
Dirijorul Corului – ION IOSIF PRUNNER
Corul de copii Radio – dirijorul corului – VOICU POPESCU
Elevi și eleve de la Liceul de coregrafie „Floria Capsali” şi de la Şcoala „ArtMusic”

Concept regizoral şi realizare scenică: CHRISTIAN BADEA

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate