Treceți la conținutul principal

Proiectul Wagner: reînvierea tradiţiei culturale

În 7 şi 8 octombrie va fi prezentat la Ateneul Român actul I al operei Parsifal de Richard Wagner în interpretarea celor mai buni solişti din întreaga lume, a Orchestrei si Corului Filarmonicii „George Enescu” şi a celui mai important dirijor român de operă, Christian Badea.

În 12 septembrie a avut loc conferinţa de presă care a anunţat pe lângă datele şi detaliile evenimentului, şi noutăţi: înfiinţarea Societăţii Wagner România, organizarea unui masterclass gratuit oferit de soliştii invitaţi pentru cântăreţii români interesaţi de stilul wagnerian,  precum şi accesul tinerilor la repetiţia generală. 


Formarea muzicienilor

Christian Badea:

Observ  multe probleme şi probabil subiectul va fi dezbătut în alte conferinţe de presă,  într-o formă mai argumentativă, mai mult o dezbatere, şi anume, că în cei 10 ani de când am venit în România, 5 ani m-am implicat foarte serios si activ prin fundaţia mea  observ o decădere constantă spre mare mediocritate a  concertelor, a nivelului, observ că tinerii cu talent pleacă. 

Filarmonica "George Enescu" în perioada interbelică şi acum

Christian Badea:
O anumite complacenţă: da, e bine, e ok, merge şi aşa. Dar merge la un nivel la care nu mai este acceptabil! Şi atunci nu mai pot să fac decât un singur lucru: să vă atrag atenţia că exista online analele Filarmonicii în perioada  1922 - 1942 şi să vă uitaţi la 20 de ani de programe, săptămână de săptămână, aici, la Ateneu, în stagiune veneau toţi, toţi cele mai mari, numele de legenda. Veneau in stagiune săptămână de săptămână. Nu era un festival, nu erau patru concerte pe zi, nu era brand de tara, nu era „de anvergură”, nu era „de gală” sau „extraordinar”. Era normal! În alte cuvinte, săptămâna asta venea Richard Strauss, săptămâna viitoare Pablo Casals, apoi dirija George Enescu, apoi venea Jaque Thibaud şi mai venea şi Erich Kleiber să dirijeze. Şi asta era stagiunea Filarmonicii! Deci am plecat de acolo şi am ajuns la o situaţie în care  multe lucruri nu funcţionează: finanţarea nu funcţionează, educaţia nu funcţionează şi încercăm să găsim scuze şi e păcat, fiindcă merităm mult mai mult. Avem o tradiţie extraordinară, avem nişte artişti extraordinari, avem tineri foarte, foarte buni, dar din păcate nu facem ceea ce trebuie. 

Un proiect demn de tradiţia Filarmonicii şi de cele mai importante scene europene

Christian Badea:
Cu posibilităţile mele personale mici, cât pot eu şi, vorba ceea, am lucrat destul de serios prin fundaţie, încerc să-mi aduc contribuţia. Deci acest proiect Parsifal este o contribuţie. Nu încerc sa schimb lumea, dar încerc să aduc în mod concret ceea ce se poate face cu ai noştri. Cu Filarmonica, cu Corul Filarmonicii, cu solişti de aici, bineînţeles, invitând pe cei mai mari solişti din lume. Fiindcă prin această colaborare dintre cei  mai mari din lume şi ai noştri, ai noştri vor învăţa la ce nivel trebuie sa fim. Şi numai prin aceasta zi de zi challenge pe care o propunem nouă înşine, numai asta ne va scoate de unde suntem acum. De unde suntem acum nu e prea bine. Şi spun asta pentru un singur motiv:   m-am implicat, mi-am pus eforturile mele personale şi aş vrea  ca lucrurile să fie mai bune. Şi sper ca acest proiect sa dea de gândit, să entuziasmeze pe alţii, să aducă autorităţilor guvernamentale foarte clar faptul că cultura este importantă din toate punctele de vedere, nu numai din punct de vedere social şi educativ, dar de asemenea din punct de vedere economic, şi chiar politic. Deci sper ca acest proiect sa creeze discuţie spre a  schimba lucrurile într-un mod mai potrivit.

Din nou, formarea muzicienilor
Christian Badea
Vreau sa aduc unele menţiuni în faţa dumneavoastră: şi anume că vom avea masterclass. Vom prezenta pentru cântăreţii români care sunt interesaţi de stilul wagnerian masterclass susţinut de cântareţii străini. Şi acestea vor fi gratuite în 6 octombrie, singura zi liberă.

ORCHESTRA ŞI CORUL FILARMONICII “GEORGE ENESCU”

Dirijor – CHRISTIAN BADEA

Solişti
STEFAN VINKE – Parsifal
ERIC HALFVARSON – Gurnemanz
PETRA LANG – Kundry
BELA PERENCZ – Amfortas
MARIUS BOLOS – Titurel
IONUT POPESCU – Primul Cavaler
IUSTINIAN ZETEA – Al doilea Cavaler
IULIA ARTAMANOV – Primul Scutier
SIDONIA NICA – Al doilea Scutier
LIVIU INDRICAU – Al treilea Scutier
ADRIAN DUMITRU  - Al patrulea Scutier
SIDONIA NICA – O voce din cer
Dirijorul Corului – ION IOSIF PRUNNER
Corul de copii Radio – dirijorul corului – VOICU POPESCU
Elevi și eleve de la Liceul de coregrafie „Floria Capsali” şi de la Şcoala „ArtMusic”

Concept regizoral şi realizare scenică: CHRISTIAN BADEA

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate

Dragă securistule,

Te cunosc de mult timp. M-ai vegheat încă de la concepţie. Mi-ai fost aproape şi ţi-am simţit ochiul vigilent în fiecare moment al vieţii mele, însă uneori situaţia ţi-a mai scăpat de sub control. Ţi-am simţit grija şi contribuţia la devenirea mea. Tu ai reuşit multe. Ai reuşit sa te strecori între soţ şi soţie, între frate si soră. Combini şi dezbini după bunul plac. Otrăveşti minţi şi suflete şi reuşeşti să-l faci şi pe un sfânt să se îndoiască de sine. Mi-ai fost coleg, învăţător, şef, amic, admirator, băgător în seamă, vecin, pisălog, hărţuitor. Ştiu ca nu ai vrut să-mi faci rău. Când eram mică, te interesau doar banii părinţilor mei. De asta de la 6 la 10 ani m-ai oprimat, m-ai descurajat, m-ai umilit şi ai pus graniţe creativităţii mele. De asta nu pedepseai pe copilul altui securist care aproape mă desfigurase. Tu ai fost permanent demonul care îmi descuraja părinţii. Tu le spuneai ca este o prostie să investească în proprii copii, lăsându-mă fără sprijin când aveam mai mare

Dictatura morţii

Nu, nu este vorba de Coreea de Nord, nici de Statul Islamic, nici măcar de Mama Rusie. Nu este vorba nici despre masoni, Biserica Catolica,  sionişti, reptilieni şi alte trăsnăi din teoriile conspiraţiei. Vedem pe posturile TV un soi de justiţie. Cazuri de corupţie, trafic de influenţă, tot felul de ilegalităţi ai căror autori (prezumtivi) sunt cercetaţi, poate condamnaţi. Există şi un organism care se ocupă de acest lucru. Dar ce se întâmplă în cazul incompetenţei? Incompetenţa nu este ilegală. Lucrurile merg şnur în acest caz. Lipsa  de strategie decurge din lipsa de viziune, care, la rândul ei, decurge din lipsa de idealuri. Oamenii fără idealuri (idealurile nu se referă la realizări personale) sunt oameni morţi. Suntem conduşi de oameni morţi, carcase biologice funcţionând pe bază de impulsuri electromagnetice, umplute cu mici interese ridicate la rang de obiective strategice.  Morţii nu vor face nimic pentru că nu-şi pot imagina nimic mai mult decât propria lor experienţă