Treceți la conținutul principal

Ce ne impresionează

Tad Nishkala de Shri Adi Shankaracharya enumeră tot ce nu suntem în afara Spiritului – partea cea mai profundă a conștiinței, aflată dincolo de rațiune și simțire – și descrie astfel starea ideală a ființei umane realizate spiritual: starea în care nimic nu ne mai poate domina, în care doar observăm, iar Dumnezeu vede prin ochii noștri și rezolvă problemele lumii.

Cu toate acestea, nivelul nostru real nu este acolo. Sunt puține persoane care trăiesc efectiv în Turya. Majoritatea suntem încă tridimensionali – materia încă ne domină, iar emoțiile decid pentru noi.

Știe cineva cum funcționează marketingul?
Eu am învățat. Cuprinde tehnici de persuasiune și ți se spune că nu, nu e manipulare, pentru că clientul este conștient că se află în fața unui text publicitar. Am învățat cum să pescuim: cum să creăm emoție în trei secunde, pentru ca un client să rămână încă 30 în fața clipului nostru, ca să ne cumpere produsul.


Am învățat însă ceva și mai important: absolut toate momentele în care încerci să convingi pe cineva să facă un anumit lucru – chiar și în propriul lui interes, chiar și atunci când încerci să convingi un copil să mănânce legume – folosesc tehnici de vânzare. În orice moment, vinzi ceva, chiar dacă îl oferi gratuit: o campanie de conștientizare, o idee, o reacție, o ciocolată, un candidat la alegeri, un program, o casă etc.

Și cum vinzi? Prin generarea de emoții. Pozitive, negative – nu contează. Statisticile spun că cele negative sunt mai ușor de creat și mai ușor de gestionat de către agenții de marketing. Mai ales când nu ai un produs sau serviciu pe care să îl diferențiezi pe piață, creezi emoții negative în jurul produselor concurenței. Poate nu atragi mulți clienți, dar găsești câțiva care să aleagă produsul tău atunci când nu îl mai vor pe al celorlalți.

Știu toate etapele generării unor astfel de clipuri: câte secunde să aibă, ce lumină, ce intonație, cum subliniezi cuvintele-cheie, ce muzică pui pe fundal și, cel mai important, cum arată scenariul. Și o să spuneți: „Vai, dar actorii depun atât de mult efort ca să învețe un text pe de rost?” NU. E o aplicație care se cheamă teleprompter, o folosesc și eu pe mobil. Citești textul părând că te uiți în ochii audienței.

Acesta este un exemplu cu rezultate rapide, pentru reacții rapide (cumpără / votează / înscrie-te / mergi la concert etc.)

Mai am un exemplu – o experiență foarte interesantă pe care am avut-o în timpul unor programe online. Într-una din seri, a fost invitat episcopul Germaniei, Luxemburgului și Belgiei, parcă. Și vorbea atât de frumos!!! Simțeai, literalmente, cum ți se deschide inima. Și, cum era atât de emoționant discursul, îmi curgeau lacrimi pe față și... era frumos... și... STOP! De ce îmi curgeau lacrimi? Asta nu este o reacție normală, ci o hiperstimulare a emoțiilor. Poate a fost făcută inconștient de acel preot cu discurs superb, dar nu este ceva obișnuit în Sahaja Yoga. La un moment dat, un tânăr din audiență a întrebat care e diferența dintre încredere și mândrie. Desigur, nu puteam să intervin, că nu era seara mea. Iar preotul a zis că uneori poate e bine să nu prea avem încredere în noi. Atunci s-a făcut lumină de tot și m-am delimitat complet de acea experiență. Era clar că este un fenomen distructiv din punct de vedere subtil, că se creează o dependență emoțională între vorbitor și audiență.

Un al treilea exemplu: după o astfel de experiență emoțională puternică, dacă te uiți la un discurs cu Shri Mataji Nirmala Devi, observi că acesta nu te „impresionează” în sensul convențional. Pentru că Shri Mataji nu vinde nimic. Nu creează cârlige emoționale. Nu vorbește cu ego-ul și superego-ul. Poate simți pace, dacă se liniștesc canalele laterale, poate începi să-ți aduci aminte că ești altceva decât cumpărător, alegător, consumator sau producător de ceva. Vezi că îți face bine, și că binele acela contrastează profund cu ce simțeai înainte.

Închei cu rugămintea de a avea mare grijă de emoțiile noastre și de felul în care sunt folosite, pentru că prin intermediul lor pot pătrunde tot felul de influențe subtile și ne putem rata evoluția.

Emoțiile sunt, în sine, neutre – ele sunt doar o formă de energie care curge prin sistemul nostru subtil. Însă atunci când nu le conștientizăm, când le permitem să ne conducă reacțiile, deciziile și relațiile, devenim vulnerabili. Prin emoții se pot strecura proiecții, atașamente, dependențe și chiar influențe externe, care ne abat de la calea interioară.

Manipularea emoțională nu vine doar din afară, prin discursuri, media sau marketing, ci și din interiorul nostru, atunci când lăsăm dorințele, fricile sau nevoia de validare să ia locul discernământului. În acele momente, nu mai suntem martori – ci devenim pioni ai propriilor condiționări.

Ce ne impresionează nu este ceea ce ne ajută să evoluăm.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cinci locuri de meditație la Paris

Am trecut cu toții prin câteva săptămâni tensionate, în care am funcționat mai mult pe pilot automat, fără să știm cum va arăta viitorul apropiat. Astăzi, mi-am amintit că viața mea arăta cândva altfel și avea o puternică influență franceză. V-am promis că vă voi purta alături de mine prin muzeele și galeriile de artă ale Parisului, iar acum vreau să îmi respect această promisiune. Când simțeam nevoia unei „cure de frumusețe,” locul meu preferat era Musée d’Orsay. Deși Luvrul este impresionant, copleșitor prin diversitatea colecțiilor sale – de la începuturile civilizației până la impresionism – am simțit că la final de zi rămân în minte doar câteva imagini clare - Mona Lisa, lucrările lui Giotto sau Botticelli, și desigur, celebra Venus din Milo – și dureri de picioare. Muzeul este imens. În momentul în care treci pe lângă el ai impresia că nu se mai termină. Sunt 16 km de galerii de artă. În ultima mea zi la Paris, am ținut neapărat să revizitez  Muzeul Cluny , dedicat artei medi...

Un artist român la Paris

M-am întors după cele trei luni petrecute în capitala Franței, probabil cel mai relevant oraș pentru cultura și evoluția societății europene din ultimele trei secole. Pe cât de multă lumină are, pe atât de multe umbre ascunde Parisul. Am pătruns într-o comunitate de artiști independenți, unde mi-am găsit cu greu locul, întrucât majoritatea erau din alte zone stilistice și se ocupau în special de artele vizuale, iar eu sunt un muzician clasic în plină carieră și care lucrează la cel mai înalt nivel în România. Însă s-au conturat câteva colaborări și în acele circumstanțe   Organizarea recitalurilor în Franța a fost o provocare din mai multe motive. Când ajungi într-un loc nou, pe care abia începi să-l cunoști și unde știi că va trebui să te ridici la un anumit nivel, presiunea e imensă. Multe nopți au fost nedormite din această cauză. Am mai avut și ghinionul să ajung în perioada de concedii, iar graficul meu conținea activități exact în acel timp! Am descoperit destul de târziu că ...

Scrisoare de dragoste : mai mult decât un concert, o experiență imersivă Belle Époque

  Într-o metropolă în care orchestrele tradiționale definesc agenda culturală prin stagiuni permanente și repertorii standardizate, concertul Scrisoare de dragoste de la Biserica Anglicană propune o experiență artistică diferită, translatând măiestria interpretativă intr-un concept inovator, ce depășește tiparele și convențiile lumii muzicii clasice. Pe 15 martie, vom călători în universul lui Mahler, cu toată   frumusețea efervescentă a romantismului și rafinamentul Belle Époque, într-un decor arhitectural al începutului de secol XX. Concertul „Scrisoare de dragoste” devine astfel o aventură multisenzorială în care muzica spune o poveste despre iubire, căutare spirituală și idealurile umane. Dacă marile săli de concerte impresionează prin amploare sonoră, concertul nostru surprinde esența subtilă a muzicii romantice și o aduce în intimitatea ascultătorului. Programul include selecțiuni din Simfonia nr. 4 și celebrul Adagietto din Simfonia nr. 5 de Gustav Mahler, lucrări ...