Treceți la conținutul principal

Un Recviem German pe malurile Tamisei

Sâmbătă, 10 iunie 2023, ora 19.30, Orchestra și Corul Societății Muzicale din Abingdon au susținut un concert al cărui program a cuprins poemele simfonice Vyšehrad și Vltava din Ma Vlast de Bedřich Smetana și tulburătorul Recviem German de Johannes Brahms, care i-a avut ca soliști pe soprana româncă Cleopatra David și pe baritonul britanic Jack Lawrence Jones. Concertul a fost realizat cu sprijinul Institutului Cultural Român din Londra.

Capodoperă a muzicii vocal-simfonice, Un Recviem German de Johannes Brahms a avut premiera sub bagheta compozitorului în Vinerea Mare a anului în 1868, la Catedrala din Bremen. Această lucrare impresionantă, scrisă pentru bariton, soprană, un cor masiv și cu o orchestrație bogată,  îmbină pasaje solemne și dramatice cu momente de serenitate și introspective. Un exemplu al sublimării durerii personale prin muzică, întrucât Brahms l-a compus în memoria mamei sale și a lui Robert Schumann,  recviemul folosește ca text pasaje din Biblia tradusă de Luther în germană

Societatea Muzicală din Abingdon a fost constituită în anul 1946, însă tradiția muzicală a orașului este consemnată în cronici de la începutul secolului al XX-lea. Printre artiștii prestigioși care au colaborat cu orchestra societății se numără dirijorul Ernest Read, tenorul Robert Tear, violonistul Ralph Holmes, flautista Hilary du Pré, pianistul Jack Gibbons  sau baritonul Henry Herford. Concertul din 10 iunie a avut loc la Biserica St. Helen din Abingdon. Situată pe malul Tamisei, catedrala este o bijuterie arhitectonică cu o istorie de aproape un mileniu, un exemplu remarcabil al stilului gotic timpuriu.

Muzician, eseist, Cleopatra David a obţinut titlul de Doctor cu o lucrare despre compozitori ai secolului XX inspiraţi de cultura şi muzica indiană realizată sub îndrumarea compozitorului Octavian Nemescu la Universitatea Națională de Muzică București. Activitatea sa profesională se desfăşoară în domeniul interpretării muzicii de cameră și de operă; a cântat sau susținut masterclassuri în România, Franța, Italia, Finlanda, Armenia și India. A susținut prezentări la conferințele: World Music Conference din Marea Britanie (Wolverhamption și Birmingham 2017 - 2021), Conferința Internațională Studii indiene şi perspective româneşti. (Biblioteca Națională, București 2022) și în cadrul Internațional Internship University (online 2022).


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,