Treceți la conținutul principal

Lectura din Tolstoi si Shri Mataji Nirmala Devi pe scena Ateneului

În 23 noiembrie a avut loc la Ateneul Roman concertul Corului Filarmonicii "George Enescu" având în program Vecerniile de Rahmaninov. În desfaşurarea dramatică a fost nevoie de câteva momente de respiro atât pentru public cât şi pentru protagonişti. Cum traducerea textului se afla integral în programul de sală, lucru de care m-am ocupat personal, nu avea rost să reiau acelaşi text în momentele vorbite. Şi inspiraţia m-a dus întâi către literatura rusă, la Lev Tolstoi, din cartea căruia, "Împărăţia lui Dumnezeu este înauntrul vostru", am selectat două fragmente, unul referitor la Ziua Învierii şi al doilea despre lumina din interior şi libertatea omului. Între momentul Vecerniei şi cel al Utreniei, am căutat texte dedicate Sfintei Fecioare Maria, Maica lui Dumnezeu Fiul. Nu cred că există rugăciune mai frumoasă decât cea scrisă de Mihai Eminescu. Am mai adăugat câteva fragmente din Psaltirea Maicii Domnului. Iar inaintea Troparelor Învierii, am citat din cea mai importantă personalitate spirituală a timpurilor moderne, Shri Mataji Nirmala Devi.

Iată materialele filmate:




Concertul a fost dedicat memoriei maestrului Nicolae Licareţ.
Pe aceeasi temă:
http://adevarul.ro/cultura/arte/dirijorul-iosif-ion-prunner-i-am-adus-gand-pios-maestrului-licaret-vecerniile-rahmaninov-video-1_5836d85b5ab6550cb8cdfde7/index.html

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eveniment muzical şi editorial: lansarea partiturii „Pomenire. Un Recviem Românesc” de Ştefan Niculescu

A XVII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane a constituit prilejul lansării partiturii „Pomenire. Un recviem românesc” aparţinând compozitorului şi academicianului Ştefan Niculescu în foyerul sălii de concerte a Societăţii Române de Radiodifuziune, eveniment urmat de audiţia lucrării în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, a Corului Academic Radio (condus de Dan Mihai Goia) şi a basului Pompei Hărăşteanu sub bagheta tânărului dirijor Tiberiu Soare. Realizată în condiţii grafice deosebite într-o veritabilă ediţie de lux, lucrarea a fost întâmpinată cu entuziasm de colegii de breaslă ai autorului, aceştia salutând iniţiativa Editurii Academiei Române pentru care tipărirea partiturii reprezintă o premieră. La lansare au luat cuvântul autorul, compozitorii Liviu Dănceanu, Dan Dediu, muzicologii Despina Petecel Theodoru şi Laura Manolache precum şi dirijorii Horia Andreescu, Tiberiu Soare şi Dan Mihai Goia, aceştia fiind implicaţi direct în realizarea actului artistic. Compozito

La Serva Padrona joacă în deplasare la Craiova

Sâmbătă, 14 octombrie, la ora 19.00 spectacolul independent de operă La Serva Padrona se va juca pe scena Cercului Militar din Craiova în cadrul Festivalului Internațional Elena Teodorini organizat de Opera Română Craiova.   Nu am apucat în nici o postare din social media să mulțumesc acestei instituții pentru invitație și pentru întreg sprijinul pe care ni-l oferă pentru ca spectacolul să se desfășoare cu succes, dar o fac acum. Între timp, am acordat un interviu telefonic domnului Florin Firu pentru Radio România Acrualități, așa cum a făcut și regizorul spectacolului, Alexandru Pătrașcu aici . Deci jucăm în deplasare, iar scorul interviurilor este 1:1  Mai sunt încă bilete și se pot achiziționa online aici:  https://iticket.ro/event/ticket/la-serva-padrona Transcriu în următoarele rânduri gândurile împărtășite cu ascultătorii Radio România Actualități Radio România Actualități:  Festivalul internațional “Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova, propune sâmbăta viitoare,

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate