Treceți la conținutul principal

Eroi şi simboluri venerate de tineri - live la Ateneul Roman în 5 octombrie 2016

Elevii şi studenţii vor putea urmări miercuri, 5 octombrie la ora 19.00, la Ateneul Român, repetiţia generală pentru evenimentul cultural al anului: actul I din opera Parsifal de Richard Wagner. Spectacolele pentru publicul larg vor avea loc  în 7 şi 8 octombrie la Ateneul Român în interpretarea celor mai buni solişti din întreaga lume, a Orchestrei si Corului Filarmonicii „George Enescu” şi a celui mai important dirijor român de operă, Christian Badea.

Parsifal, may the Force be with you!

Maestrul Christian Badea a declarat în cadrul conferinţei de presă:

Vreau sa remarc un singur lucru: am avut nişte grupuri mici de tineri anul trecut la repetiţia generală, care au fost foarte impresionaţi de acest act 3. Au venit fără să ştie prea bine la ce să se aştepte şi au fost foarte impresionaţi. Ideea este că aş vrea foarte mult ca la repetiţia generală să avem o sală plină de tineri: elevi şi studenţi. Întrebarea firească este: de ce  credeţi că elevii şi studenţii de la 16 la 25 de ani vor avea afinitate cu Parsifal? La prima vedere nu ar fi. Este o operă esoterica şi foarte lungă. Dar dacă ne gândim, ei sunt deja familiarizaţi cu Parsifal, pentru ca miturile lui Wagner, de la Inelul Nibelungilor la Parsifal, toţi eroii sunt mituri medievale, mituri care au fost preluate de dl. Tolkien în Lord of the Rings. Miturile sunt preluate în seriale, cum este Games of Thrones, iar Star Wars nu este decât o readaptare Si Fi a miturilor medievale. Avem Darth Vader care este Klingsor, îl avem pe Gurnemanz, care este înţeleptul Obi-Wan Kenobi şi avem băiatul (Luke Skywalker), care are un fel de sabie a luminii şi care este Parsifal, de fapt.  
Toţi tinerii cunosc deja aceste mituri dar le cunosc într-un mod mai actualizat şi cu muzică mult mai proastă. În  momentul când tinerii vor sta în sală şi vor auzi muzica celui care creat această lume şi abia pe urmă  a venit dl John Williams, care e foarte bun compozitor de muzică de film, şi s-a inspirat, dar nu are cum să se compare cu Wagner sau cu Richard Strauss, pentru că a luat şi de la Strauss, în acel moment tinerii vor fi copleşiţi! Fiindcă ceea ce este foarte important este următorul lucru:  ceea ce face efectul nu sunt costumele, nu sunt decorurile, este muzica. Muzica şi vocea umană. De data aceasta vom avea subtitrare, dar chiar dacă nu înţelegeţi ce se spune, la un moment dat, aceşti compozitori  sunt aşa de geniali şi muzica lor este aşa de extraordinara, încât copleşeşte sufletul! Şi în momentul acela, muzica merge la un nivel mult mai profund şi mult mai uman decât nivelul intelectual. Nu mai contează din ce naţie eşti, din ce generaţie eşti. Răspunzi la această muzică! Această muzică este una care cuprinde natura umana. Eu am mare încredere că tinerii vor fi foarte entuziaşti. Am vorbit cu colegii nepoatei mele, care are 19 ani. Mi-au spus: nu avem probleme, putem sa stăm trei ore să ne uitam la Lord of the Rings”. Deci aceşti tineri, obişnuiţi să asculte piese de 3-4 minute pe mobil, au şi această capacitate de a intra în legende mitologice cu nume foarte complicate, pentru că trebuie sa ştiţi că personajele lui Tolkien au nume mult mai complicate decât cele din Inelul Nibelungilor, dar tinerii le ştiu si ei sunt fascinaţi, atunci sunt sigur că, în momentul în care for asculta şi vor vedea Parsifal şi vor avea această imersiune în muzică, se vor identifica cu ea şi nu vor avea nici un fel de inhibiţie. Sunt absolut sigur de asta. Am avut experienţa acum un an şi nu vreau decât sa o dezvoltăm.


ORCHESTRA ŞI CORUL FILARMONICII “GEORGE ENESCU”

Dirijor – CHRISTIAN BADEA

Solişti
STEFAN VINKE – Parsifal
ERIC HALFVARSON – Gurnemanz
PETRA LANG – Kundry
BELA PERENCZ – Amfortas
MARIUS BOLOS – Titurel
IONUT POPESCU – Primul Cavaler
IUSTINIAN ZETEA – Al doilea Cavaler
IULIA ARTAMANOV – Primul Scutier
SIDONIA NICA – Al doilea Scutier
LIVIU INDRICAU – Al treilea Scutier
ADRIAN DUMITRU  - Al patrulea Scutier
SIDONIA NICA – O voce din cer
Dirijorul Corului – ION IOSIF PRUNNER
Corul de copii Radio – dirijorul corului – VOICU POPESCU
Elevi și eleve de la Liceul de coregrafie „Floria Capsali” şi de la Şcoala „ArtMusic”

Concept regizoral şi realizare scenică: CHRISTIAN BADEA

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Serghei Rahmaninov: Vecerniile Op. 37

Creaţia religioasă a lui Serghei Rahmaninov cuprinde Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31 şi Vecerniile Op. 37, mărturii ale legăturii spirituale a compozitorului cu tradiţia ortodoxă rusă. Vecerniile sunt scrise în contextul obligaţiilor profesionale pe care Rahmaninov le avea în calitate de inspector  de muzică la Liceul nobiliar pentru fete din Moscova, poziţie în care trebuia să organizeze de evenimente muzicale pentru susţinerea materială a armatei ruse. Lucrarea fructifică cercetările realizate de compozitor sub îndrumarea lui Stepan Smolensky (căruia i-a şi dedicat acest opus), a manuscriselor de muzica religioasă rusească din secolele al X-lea, al XI-lea. Aceste cercetări se înscriu într-un curent de explorare a muzicii sacre ruse iniţiat de Ceaikovski. Vecerniile (de fapt muzica pentru Vecernie şi Utrenie ) au fost compuse în 1915 şi definitivate în doar două săptămâni, primind recunoaşterea criticilor şi a publicului şi, spre deosebire de Liturghie, acceptate

Dragă securistule,

Te cunosc de mult timp. M-ai vegheat încă de la concepţie. Mi-ai fost aproape şi ţi-am simţit ochiul vigilent în fiecare moment al vieţii mele, însă uneori situaţia ţi-a mai scăpat de sub control. Ţi-am simţit grija şi contribuţia la devenirea mea. Tu ai reuşit multe. Ai reuşit sa te strecori între soţ şi soţie, între frate si soră. Combini şi dezbini după bunul plac. Otrăveşti minţi şi suflete şi reuşeşti să-l faci şi pe un sfânt să se îndoiască de sine. Mi-ai fost coleg, învăţător, şef, amic, admirator, băgător în seamă, vecin, pisălog, hărţuitor. Ştiu ca nu ai vrut să-mi faci rău. Când eram mică, te interesau doar banii părinţilor mei. De asta de la 6 la 10 ani m-ai oprimat, m-ai descurajat, m-ai umilit şi ai pus graniţe creativităţii mele. De asta nu pedepseai pe copilul altui securist care aproape mă desfigurase. Tu ai fost permanent demonul care îmi descuraja părinţii. Tu le spuneai ca este o prostie să investească în proprii copii, lăsându-mă fără sprijin când aveam mai mare

Dictatura morţii

Nu, nu este vorba de Coreea de Nord, nici de Statul Islamic, nici măcar de Mama Rusie. Nu este vorba nici despre masoni, Biserica Catolica,  sionişti, reptilieni şi alte trăsnăi din teoriile conspiraţiei. Vedem pe posturile TV un soi de justiţie. Cazuri de corupţie, trafic de influenţă, tot felul de ilegalităţi ai căror autori (prezumtivi) sunt cercetaţi, poate condamnaţi. Există şi un organism care se ocupă de acest lucru. Dar ce se întâmplă în cazul incompetenţei? Incompetenţa nu este ilegală. Lucrurile merg şnur în acest caz. Lipsa  de strategie decurge din lipsa de viziune, care, la rândul ei, decurge din lipsa de idealuri. Oamenii fără idealuri (idealurile nu se referă la realizări personale) sunt oameni morţi. Suntem conduşi de oameni morţi, carcase biologice funcţionând pe bază de impulsuri electromagnetice, umplute cu mici interese ridicate la rang de obiective strategice.  Morţii nu vor face nimic pentru că nu-şi pot imagina nimic mai mult decât propria lor experienţă